שטח ללא מקלטים בעיר - מוקף באדום
שטח ללא מקלטים בעיר - מוקף באדום

שלוש שכונות בחולון – אפס מקלטים ציבוריים

לאן תרוצו באזעקה הבאה? בשכונות שיכון ותיקים, נאות רחל ושכונת עם לא קיים אף לא מקלט ציבורי אחד | פיקוד העורף מסרב לבנות מקלטים והתושבים נאלצים לסמוך על חדרי המדרגות

פורסם בתאריך: 4.4.19 10:06

בצל המתיחות הבטחונית, הפעיל החברתי נתן הופמן מחולון מזהיר כי אם לא ייבנו מקלטים נוספים בעיר עלול להתרחש אסון. הופמן, העומד בראש המאבק למיגון אזור שיכון ותיקים בעיר, טוען כי כל יום שבו אין פריסה רחבה של מקלטים באזור זה, מסכן את התושבים.

על פי נתוני העירייה, פזורים כיום ברחבי חולון 69 מקלטים ציבוריים. חלקם הוסב במשך השנים לשימוש עבור מועדוני נוער, עמותות ובתי כנסת. עוד עולה כי מרבית אזור מערב חולון נטול מקלטים ציבוריים. בין רחוב רמז שבדרום ועד לשדרות דב הוז שבצפון התוחמים ביניהם את שכונות שיכון ותיקים, נאות רחל ושכונת עם, בהן לא קיים אף לא מקלט ציבורי אחד.

הופמן משחזר את הבהלה הרבה בקרב לא מעט תושבים ותיקים בזמן אירוע ירי הטילים אל עבור גוש דן שהתרחש לפני כשבועיים ומספר כי מבוגרים רבים הגרים באזור שיכון ותיקים דיווחו על תחושת חוסר אונים באין מקלטים בשכונה. "אין לאורך כל רחוב אילת מקלט אחד. באזור שלנו גרים אנשים רבים מבוגרים שעברו את השואה ואין להם מקלט. הם נכנסו ללחץ ולחרדה. אין להם היכן לשהות בזמן האזעקה מלבד בחדרי המדרגות".

מדיניות הממשלה בשנים האחרונות היא לחזק מבנים קיימים ולהוסיף ממ"דים בדירות ישנות. מאז שנות ה-90 בכל דירה חדשה שנבנית יש ממ"ד. לפיכך נראה כי נחיצותם של המקלטים הציבוריים ירדה. הופמן מצידו מבקר בחריפות את מדיניות זו הרואה בקידום תכניות התמ"א חלופה לבניית מקלטים חדשים. תכניות התמ"א, לדבריו, יובילו לפקקים, לצפיפות ולפגיעה באיכות החיים. "במצב הקיים שבו לא נבנות תשתיות חדשות בשכונות הוותיקות, תכניות התמ"א יוצרות עומס הפוגע במרקם החיים השכונתי", הוא ואמר ומוסיף: "אני תומך בתמ"א אבל אין תשתיות שתומכות בתמ"א".

 אולי בימינו המקלט הציבורי כבר לא אפקטיבי?

"המקלטים הציבוריים אפקטיביים. הממ"ד יכול לתת מענה לרקטות מהסוג שנורות מעוטף עזה, אבל מנשק יותר מתוחכם הוא לא ממש חסין. מקלט הוא הרבה יותר בטוח. מה למשל עם אבא שהולך לטייל עם הילדה שלו בגינה, ופתאום יש אזעקה – לאן הם ילכו? רק מקלט ציבורי יכול לעזור".

כשיש אזעקה מה אתה עושה?

"כלום. אני נמצא בתוך חדר בבית. אם יש פגיעה, אנחנו חשופים. באופן כללי, כל הבניינים פה מתפוררים".

איך השפיעו עליכם אירועי הירי האחרונים?

"זה גורם לנו להעצים את המאבק. פנינו לפיקוד העורף ועדכנו את כל הגורמים הרלוונטיים. אם יקרה אסון, כל הגורמים האלה נושאים באחריות. העירייה מבחינתי אחראית שכל הגורמים יפעלו. מה, צריך לחכות שיהיה אסון? ראש העיר והעירייה – גם אם כלכלית הם לא אחראים על המקלטים, מבחינתי, הם נושאים באחריות. הם הצינור להוביל לכך שלכל תושב ותושב יהיה מקלט כמו שצריך".



מעיריית חולון נמסר בתגובה: "פיקוד העורף הוא האחראי על  מקלטים ציבוריים במדינת ישראל והוא זה שמממן את הקמתם. לפני כעשר שנים הוחלט להפסיק מימון הקמת מקלטים ציבוריים חדשים בכל הארץ, כנראה בשל הגידול המשמעותי במספר הממ"דים בכל הבניינים שהוקמו מאז שנות ה-90 ובבניינים שבהם נעשו עבודות תמ"א 38. בנוסף, שינה פיקוד העורף את מדיניות ההתגוננות מירידה למקלטים ל'הכי מוגן שיש'. למרות זאת, פונה ראש עיריית חולון מעת לעת בבקשה לפיקוד העורף לשקול שוב את הקמתם של מקלטים ציבוריים ואולם עד כה הוא נענה בשלילה".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר