הרבה גלית כהן קדם

לא רק יהודי ארה"ב כועסים: הרפורמים בחולון יוצאים למאבק

ביטול מתווה הכותל וחוק הגיור מסעירים גם את קהילת הרפורמים הוותיקה בחולון: "קהילת קודש וחול", המונה 160 משפחות, שדווקא זוכה להתעניינות בעקבות המחלוקת

פורסם בתאריך: 29.6.17 13:59

המחלוקות והזעם סביב ביטול מתווה הכותל הגיעו גם לחולון ולקהילה הרפורמית הרחבה הפועלת בעיר "קהילת קודש וחול", שכוללת 160 משפחות, שרבים מהם מתכוונים לצאת ולהפגין מול בית ראש הממשלה.

ראשית קצת רקע: התנועה הרפורמית, התנועה הקונסרבטיבית ונשות הכותל הגיעו לפשרה היסטורית בנושא הכותל עם ממשלת ישראל, אחרי ארבע שנים של משא ומתן אינטנסיבי: הסכם שכלל הקמת רחבת תפילה בעלת אופי ממלכתי בקשת רובינסון, שתחובר לאתר הכותל, ותנוהל באופן משותף על ידי הממשלה, הסוכנות היהודית והזרמים השונים. ביום ראשן, אחרי שנה וחצי שבה לא יושם המתווה, החליטה הממשלה לבטלו.

הידיעה על הביטול המתווה הביאה דווקא להתעניינות בקהילה הרפורמית החולונית הוותיקה. "האירועים האחרונים גורמים לעלייה רבה בעניין בנו, בארץ ובעולם", מספרת הרבה גלית כהן קדם, "אנו מוצפים בפניות תמיכה, בהצטרפויות לפעילויות שלנו, ויש עניין בטקסי החיים שאנו עורכים. כאשר ניצבנו באתגר דומה בעת שהייתה סכנה להמשך הפעילות של זרם חינוך תל"י (תגבור לימודי יהדות_מד"ח) – זרם שהוא אינו רפורמי בהגדרתו אלא מגביר את העיסוק ביהדות כתרבות, הורים רבים התעניינו בנו וביקשו לשלוח את ילדיהם לכיתות תל"י. אנחנו נפעמים לגלות כל פעם מחדש כמה תושבי חולון מודאגים מההקצנה בחברה ורוצים לעשות מעשה".

"אנחנו נאבקים על כך שיהיה מותר במדינת ישראל של 2017 להתפלל בצורות שונות, זה לצד זה, בלי כפייה, מונופול או אלימות. זו דרישה שמשפיעה על חיי כולנו גם פה, גם בחולון"

אילו תגובות את שומעת מחברי הקהילה באשר למאבק בנושא הכותל?
"לא אחת מגיעות אלי משפחות שחוגגות בר מצווה לבן, אבל שכואב להם לראות את האמא, הסבתא והאחות נאלצות לעמוד מאחורי מחיצה, או על כיסא פלסטיק רעוע כדי לחזות בעלייה לתורה. זה מצב שמפריד את המשפחה ואף מזלזל במקומה של האם שטיפחה וגידלה את הבן שהגיע למצוות. מתווה הכותל מבטיח שכל משפחה יכולה להרגיש שהכותל הוא גם המרחב המקודש שלה".

"אנחנו נאבקים על כך שיהיה מותר במדינת ישראל של 2017 להתפלל בצורות שונות, זה לצד זה, בלי כפייה, מונופול או אלימות. זו דרישה שמשפיעה על חיי כולנו גם פה, גם בחולון. יש פה שאלה בסיסית ועקרונית: האם נוכל כחברה לחיות זה לצד זה בקבלה הדדית וללא כפייה".

"אנחנו קהילה מאד מגוונת: מסורתיים, חילונים, אנשים שגדלו במשפחות דתיות-אורתודוכסיות, מכל רחבי העיר, וכולם מחפשים ביחד להחזיר לחולון את הטעם הקהילתי שלה"

בתוך כך מתכוונים גם חברי הקהילה בחולון להצטרף למחאה בעקבות ביטול המתווה. במוצאי שבת יצאו חברות וחברים מחולון לאירוע מחאה ולטקס הבדלה מול בית ראש הממשלה בירושלים. "המחאה מתייחסת גם לחוק הגיור שאושר לאחרונה ולא מכיר בגיורים רפורמיים", אומרת הרבה כהן-קדם, "אנחנו קוראים לממשלה להבין שיש בידיה בחירה: כניעה לקולות הקיצוניים שמפעילים לחץ פוליטי, או לדאוג לעתיד החברה הישראלית והעם היהודי שמאז ומעולם חי עם זרמים שונים, מחלוקות ודעות שונות-כעם אחד. האם לא נרצה להגיד לילדינו שעשינו מעשה כדי להבטיח שזה אכן יקרה?".

לסיכום, מסבירה כהן קדם כי "אנחנו קהילה מאד מגוונת: מסורתיים, חילונים, אנשים שגדלו במשפחות דתיות-אורתודוכסיות, מכל רחבי העיר, וכולם מחפשים ביחד להחזיר לחולון את הטעם הקהילתי שלה, תוך רצון אמיתי לחיות חיים יהודיים-קהילתיים מלאים שנותנים לכל משפחה על פי אמונתה ודרכה להתחבר מחדש לשבת, חגים, ובעיקר לערכים ולמצוות שבין אדם לחברו, שלצערנו הרב מקבלים פחות דגש בחברה הישראלית".

"היהדות שאנחנו מקדמים אינה מצטמצמת רק לדינים ואיסורים, אלא שואלת שאלות עומק של זהות, קבלה, דאגה, אחריות הדדית.  קהילה שמחזירה את האמונה ביכולת שלנו לחיות פה חיים לצד אנשים בעלי תפיסות שונות ואורחות חיים מגוונים".

 

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר