בג"ץ הכריע: יוקם בית הכנסת בשכונת קריית איילון בחולון

בית המשפט דחה את העתירה נגד מבנה בית הכנסת המתוכנן בח-300, שצפוי להשתרע על 1,600 מ"ר, על אף שמצא כי השטח שהוקצה למבנה גדול יותר ממה שנהוג על פי נוהל ההקצאות

פורסם בתאריך: 31.12.19 16:48

בית המשפט העליון דחה את ערעור המתנגדים להקמת בית הכנסת ברחוב החרצית שבשכונת קריית איילון וקבע כי בית הכנסת ייבנה, ללא ישבה וכולל. המשמעות: יחודשו העבודות שהוקפאו לפני חודשיים בהוראת בית המשפט.

ביום חמישי האחרון התקיים הדיון בשאלת בניית בית הכנסת ברחוב החרצית. כזכור, כבר שנים שתושבים רבים בתוך שכונת קריית איילון דורשים שיוקם באזור בית כנסת, שכן רבים מהתושבים נאלצים להתפלל בשכונות אחרות, בהן קריית שרת ונאות שושנים.



לפני מספר שנים יועד שטח חום ברחוב החרצית להקמת בית כנסת שאמור לשרת את תושבי השכונה. אלא שלתוכנית קמה התנגדות בקרב תושבים חילוניים. בין היתר טענו המתנגדים כי המבנה אשר עתיד לקום במסגרת התוכנית יכלול בסופה מקווה, אולם אירועים וישיבה, דבר שעלול לפגוע באיכות החיים באזור. יחד עם זאת, על פי פרטי התוכנית של הקמת בית הכנסת כפי שהובא בדיון, היא לא כוללת ישיבה, אלא בית תפילה בשטח כולל של 1,600 מ"ר.

בדיון שהתקיים ביום חמישי, דחה בית המשפט את הערעור שהוגש על ידי עורך הדיון דרור אשכנזי בשם 130 מתושבי השכונה שמתנגדים לתוכנית. "לאחר ששמענו את טיעוני הצדדים ועיינו בחומר שבפנינו, לא מצאנו להתערב במסקנתו של בית המשפט קמא ואנו מאמצים את פסק דינו", קבע בית המשפט.

יחד עם זאת, הסכים בית המשפט כי גודל השטח שהוקצה עבוד בניית בית הכנסת הוא גדול מהרגיל, אך למרות זאת קבע כי אין להתערב בתוכנית ולשנותה. "לא נעלם מעיננו כי השטח שהוקצה להקמת בית הכנסת הוא כ-1600 מ"ר, יותר מהשטח המומלץ על פי נוהל ההקצאות. עם זאת, לא מצאנו להתערב במרווח שיקול הדעת הנתון לעירייה, בהינתן מכלול השיקולים שפורטו בטיעוני העיריה, ובין היתר היעדר אפשרות תכנונית לעשות שימוש בשטח העודף על דונם אחד, כך שמדובר בהקצאה מיטבית של המקרקעין הציבוריים בשכונה", כך נקבע.

כמו כן, הצהירו בדיון העמותות המקימות את בית הכנסת כי לא ייעשה שימוש חורג בשטחי השירות של המבנה ולא יפעלו בו כולל ובית מדרש, אלא אך ורק בית כנסת. כעת, לאחר דחיית הערעור על ידי בית המשפט העליון, בוחנים התושבים המתנגדים את האפשרות להגיש בקשה לדיון נוסף.

עו"ד דרור אשכנזי המייצג את התושבים שהגישו את העתירה, מסר ל'השקמה חולון", בעקבות החלטת בית המשפט:  "ברמת העיקרון בית המשפט העליון נתן פסק דין, אנו שוקלים אם להגיש עתירה לדיון נוסף".

עוד מסר כי "אין התנגדות לבניית בית הכנסת, אבל יש בעיה עם הגודל שלו. הערעור שלנו היה סביב גודלו של המבנה".

בנוסף אמר כי לא הייתה בכוונת העותרים להתנגד לעצם בנייתו של בית הכנסת אלא על גודלו הרב לטענתם. "רצינו שהגודל יהיה 400 מ"ר, כמו שנהוג במרבית בתי הכנסת השכונתיים. אין בעיה גם לפזר מספר בתי כנסת בשכונה כמו שנהוג בהרבה שכונות. בית כנסת אחד לא ישמש 30 אלף מתפללים. נראה שהמטרה כאן לא הייתה לתת פיזור הגיוני, אלא לרצות את האנשים שבנו את בית הכנסת כדי להקים מבנה גרנדיוזי ומפואר".

חבר המועצה שלומי תמם מסיעת הבית היהודי ברך על פיסקת בית המשפט, ואמר: "בית המשפט גילה אחריות ודחה את העתירה. סוף סוך לאחת השכונות הגדולות בעיר חולון יהיה בית כנסת ראוי שיבואו להתפלל בו וישרת את כל הציבור בשכונה ובעיר חולון, כולל המתנגדים. כולנו יהודים".

לגבי הטענה כי המטרה להקים את בית הכנסת לא הייתה עבור צורכי תושבי השכונה, אמר תמם: "זו טענה קנטרנית של אותם עותרים שמחפשים סיבות למנוע את הקמת בית הכנסת. השטח הזה הוקצה לבית הכנסת. בית הכנסת הזה ישרת את תושבי המקום. הרי בשבת אף אחד לא יגיע לשם. אותם תושבים שהתפללו בווילות מסביב עכשיו יהיה להם מקום להתפלל. עכשיו יהיה מקום יפה שישרת את כל תושבי השכונה. אפשר לחיות בשלום".

עורך הדין עידן שחם אשר מייצג את העמותות "בית הכנסת לכל עדות ישראל, קריית איילון חולון" ו"בית כנסת גן רווה" מסר בתגובה: "מדובר בהכרעה צודקת וברורה ומובנת מעליה. העמותות מברכות על דחיית הערעור וימשיכו בהקדם על הקמת בית הכנסת עבור הציבור כולו".

לגבי הטענה כי גודלו הרב של המבנה נעוץ בשיקולים פוליטיים, השיב עו"ד שחם: "מדובר בשיקולים תכנוניים שלא נדונו בבית המשפט בכלל. מדובר בספקולציות בלי שום בסיס".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

תגובה אחת
תגובה אחת
  1. F

    טוב מאוד מה הם רוצים כנסיה רובם שם יהודי דמה מארצות של פוטין פה זה מדינת העם היהודי מי שלא מוצא חן בעיניו בית כנסת שיחזור לפוטין או לכל מקום אחר רוצים להפוך את המדינה למדינת כל גואטה לא ניתן

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר