צומת חולון

בעקבות ההצפות: "עניין של זמן עד האסון הבא"

"מדובר במחדל מתמשך של המדינה שמסכן חיי אדם ושעולה מיליוני שקלים בשיקום הנזקים", אומר המהנדס המומחה לתחום, שלא מצליח להבין למה בישראל מתעקשים להשתמש בתשתיות מיושנות

פורסם בתאריך: 5.1.20 11:29

האם אפשר היה להימנע מההצפות ושלוליות הענק בחולון בעקבות הגשמים העזים שירדו במהלך סוף השבוע?

ההצפות בחולון החלו כבר יום חמישי, כאשר רחוב הלוחמים בעיר נחסם לתנועה בעקבות גשם שירד לפרק זמן קצר. זה היה הפרומו למזג האוויר הסוער אתמול (שבת), לאחר שבעקבות הגשמים הוצפו צומת חולון, ורחובות רבים בעיר שנחסמו לתנועה, כפי שדווח בהרחבה כאן ב"השקמה חולון".



בתל אביב קיפחו את חייהם שני צעירים שטבעו למוות במעלית שהוצפה ואילו בחולון בנס לא היו נפגעים, למעט נהגת שרכבה הוצף והיא חולצה במצב קל. אולם מהנדס התשתיות יגאל נוי שמכיר את הנושא טוען כי "זה רק עניין של זמן עד האסון הבא".

אירועי ההצפות האחרונים מתווספים אל האירועים אשר התרחשו בשנים האחרונות ברחוב ההסתדרות ובאזור כיכר סטרומה, ונראה שתושבי חולון כבר מורגלים היטב למקרים של הצפות.

לדברי יגאל נוי, מהנדס ראשי של חברת אברות ובעל ניסיון במערכות ניקוז, מדובר רק בעניין של זמן עד אשר יתרחש אסון כבד כתוצאה מהצפה קשה באחת מערי המרכז.

"מדובר במחדל מתמשך של המדינה שמסכן חיי אדם ושעולה מיליוני שקלים בשיקום הנזקים לאחר כל הצפה", הוא אומר, "המדינה מתעקשת להמשיך ולעשות שימוש בתשתיות המיושנות לניקוז שלא מסוגלות לעמוד בעומס פינוי המים, ולכן מדי חורף אנו רואים את אותן תמונות של נהרות ברחובות ובתים מוצפים".

נוי מוסיף כי התכנון העירוני הקיים עדיין מפגר מאחור לעומת דרישות המצב בשטח לניקוז ברמה גבוהה יותר. כמו כן, לדבריו היעדר חידוש התשתיות המיושנות תורם להתגברות מקרי ההצפות ברחבי העיר.

צילום: באדיבות דוברות משטרת מרחב איילון

"התכנון העירוני מפגר מאחור. התשתיות מיושנות ואינן מתוחזקות כראוי, גם בחולון ובערי המרכז ואינן מסוגלות לעמוד בעומס פינוי המים", הוא מציין, "כל חריגה קטנה בעוצמת הגשמים גורמת להצפה".

בנוסף, מסביר נוי לנושא תשתיות ניקוז יש מספר רבדים, החל מסתימות תעלות ופתחי הניקוז – שהן באחריות העיריות, ועד לצינורות ניקוז מיושנים מבטון, שבשל חיכוך המים הכבד בהם, מתקיימת בהם הזרימה באיטיות, ולעתים אף נגרמים סדקים ושברים בחומר הקשיח.

בעיה נוספת שעליה מצביע נוי היא סוג הצינורות המשמש את מערכות הניקוז.  לדבריו, בעוד בישראל עשויים הצינורות מבטון ולמעשה מכבידים על קצב הניקוז, באירופה עברו להשתמש בחומרים אחרים המאפשרים זרימה חלקה יותר של המים.

"באירופה למדו כבר מזמן שכדי להתמודד עם בעיה זו יש להניח צינורות בעלי חיכוך מים קטן בהרבה, ועם גמישות גדולה יותר מחומרים מתקדמים כמו פלדקס ומחומרים חלקים דומים אחרים", הוא אומר ומוסיף: "דמיינו מגלשת מים מבטון לעומת מגלשת מים מפלסטיק, הרי ברור היכן ניתן לגלוש הרבה יותר מהר, ולסלק מים במהירות רבה יותר. בארץ, משום מה, הרשויות ממשיכות להניח צינורות בטון, גם בשכונות החדשות שנבנות במסגרת מחיר למשתכן".

לדבירו לא מדובר בגזירת גורל, ולמעשה קיימים פתרונות יצירתיים על מנת להפחית את כמות ההצפות מדי חורף. "בערים מובילות בעולם אף הלכו צעד קדימה והותקנו בריכות איגום תת קרקעיות בנפח של מאות קובים (מאות אלפי ליטרים_א"ש), הבנויות מתחת לכבישים ולרחובות. הבריכות קולטות את המים ומשחררות אותם באופן מדוד למערכות הניקוז העירוניות".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר