ד"ר ענת אנגל מנכ"לית וולפסון
ד"ר ענת אנגל. צילום: ליאת מנדל

מנכ"לית ביה"ח וולפסון: "אין מספיק נשים בתפקידי ניהול בענף הרפואה"

מנהלת בית החולים וולפסון בשנתיים האחרונות, ד"ר ענת אנגל, בראיון מיוחד לציון יום האישה בצל ההיערכות להתמודדות עם נגיף הקורונה

פורסם בתאריך: 9.3.20 13:45

ד"ר ענת אנגל מנהלת את המרכז הרפואי וולפסון בשנתיים האחרונות כאשר מאחוריה שורה של תפקידים ניהוליים בענף הרפואה. אך לצד ההצלחה האישית, בראיון לרגל יום האישה שצוין אתמול (ראשון), היא אומרת כי עדיין לא רואים מספיק נשים בתפקידי ניהול בענף הרפואה.



אנגל בת ה-47 משמשת בתפקידים בכירים בתחום הרפואה כבר כשלושה עשורים. את ההחלטה להיות רופאה קיבלה עוד כשהייתה נערה בת 14, ובגיל  18 החלה את לימודי הרפואה לדבריה מתוך "רצון לעזור לאנשים בשעת המצוקה הגדולה ביותר שלהם". לתפקיד מנכ"לית בית החולים וולפסון נכנסה ד"ר אנגל לפני כשנתיים. לפני כן שימשה במספר תפקידים בכירים, כסמנכ״לית המרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא במשך שש שנים, כעוזרת מנכ״ל משרד הבריאות, כסגנית מפקד רפואה בפיקוד העורף, כמפקדת מכלול מרפאות הקריה וכרופאה מומחית בפנימית ובמנהל רפואי.



בריאיון לרגל יום האישה מתייחסת אנגל לכך שלצד העובדה שנשים מרכיבות חצי מכוח האדם הרפואי, עדיין הן לא בולטות בתפקידים ניהוליים. "50 אחוז זה כמובן מצוין. אבל לצערי עדיין אין מספיק נשים שמתקדמות לעולמות ניהול הרפואה, שם הן עדיין בנחיתות מספרית בולטת". היא אומרת.

גם כיום אין נשים בתפקידי ניהול בבתי החולים?

"לדאבוני, ממש לא מספיק. וזה נכון לכל תחום הרפואה – אין מספיק נשים היום שהולכות לתחום הניהול הרפואי, אבל אני קוראת לכן לנסות ולהתקדם. ישנם מספיק אנשים ונשים שישמחו לתמוך בכן בכל הדרך ולעזור לכן לפתוח כל דלת, רק תבקשו להתקדם."

מה היתרון שיש בניהול נשי בוולפסון?

"בסופו של יום צוות הסגניות שלי מקצועי לכל דבר בעניין וברמה הגבוהה ביותר. ההבדל שאני בכל זאת מרגישה הוא באופי יותר מכיל, יש בינינו ומול כל צוות בית החולים, המטופלים ובני משפחותיהם מדיניות המבוססת על הקשבה והכלה. אבל בסופו של יום, זהו ניהול כמו כל צוות ניהולי ואני חושבת שזה המסר החשוב ביותר – שנשים מנהלות כמו גברים ואין למעשה שום הבדל איכותי בינינו".

אנגל מוסיפה ואומרת כי היא שמה לב לשינוי ההדרגתי בו בשנים האחרונות נכנסות יותר נשים ללמוד רפואה ומשתלבות בתפקידים בענף. "כשהלכתי ללמוד רפואה, היה רוב מובהק לגברים וכך גם בכל מסלול חיי, אם בצבא או ברפואה. אבל זה לא עצר אותי ואני שמחה לראות שממחזור למחזור המספרים מתקרבים לאיזון המיוחל".

האם יצא לך להיתקל במקרי הטרדה של רופאות מצד קולגות גברים?

"לא ראיתי הטרדה שנחרתה בזיכרוני של רופאות על ידי רופאים בצוותים רפואיים, אבל מצד שני, הגבולות בעבר גם היו פחות מוגדרים מאשר בימינו ולאחר פריצת תנועת MeToo".

מה צריך לקרות במדינת ישראל כדי ליצור את השינוי במגדרי בתחום?

"אני חושבת שהשינוי צריך לבוא קודם כל מאיתנו, הנשים. עלינו לדרוש את המגיע לנו ולהתריע מפני כל מכשול העומד בפנינו רק כי אנחנו נשים. יש לשבור את השתיקה גם בנושא הזה ולהציף כל מקרה של אפליה על רקע מגדרי בשביל שכולנו נוכל לחיות בעולם שוויוני וצודק יותר".

"יש עדיין נשים רבות חוששות עדיין לדרוש את התפקידים שמגיעים להם ושהן שואפות אליהם. במקביל, כמובן שבכל פעם שאנו נתקלות באפליה עלינו להתריע על כך על מנת לעצור כל התנהלות קלוקלת ואי צדק".

על אילו הבדלים את יכולה להצביע בין הרופאות והרופאים בבית החולים וולפסון. האם יש יתרונות אצל הרופאות?

"כל הרופאים במרכז הרפואי וולפסון מקצועיים לעילא ולעילא ללא כל הבדל בין גברים לנשים או כל הבדל אחר".



היערכות להתפשטות הקורונה בוולפסון – האם הצוותים הרפואיים במתח?

"חשוב להבחין בין דריכות למתח. הרופאים שלנו דרוכים ומוכנים לכל תרחיש ולקיום הוראות משרד הבריאות במלואן. כמו כולם אנחנו עדיין במצב של חוסר וודאות. אני סומכת לחלוטין על הגורמים הרפואיים כאן בארץ וגם על ארגון הבריאות העולמי שבסופו של דבר על ידי טיפול מהיר ואפקטיבי נוכל להתמודד עם כל התפתחות אפשרית בנוגע לנגיף".

"אנחנו בוולפסון ערוכים לכל תרחיש וכבר מוכנים להפוך מחלקות שלמות לייעודיות לבידוד במקרה הצורך".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר