השר אלי כהן נפרד ממשרד הכלכלה עם בשורה לעצמאים ולמובטלים

אתמול מונה כהן לשר המודיעין, אחרי שלוש שנים וחצי בראש משרד הכלכלה. כהן, שנפרד מהתפקיד בשיאו של המשבר הכלכלי, בטוח שהמשק יתאושש כבר בקרוב, ומבטיח: "יהיו דמי אבטלה לעצמאים"

פורסם בתאריך: 17.5.20 09:00

אמש (מוצאי שבת) הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על מינויו של אלי כהן לשר המודיעין, אולם ללא חברות בקבינט הביטחוני. בכך ייפרד כהן מתפקיד שר הכלכלה, שבו כיהן שלוש שנים וחצי.

כהן, שגדל בחולון ומתגורר בה עד היום, נפרד ממשרד הכלכלה באחד המשברים כלכליים הגדולים ביותר שידעה ישראל, בעקבות מגפת הקורונה. כאשר נכון להיום ישנם יותר ממיליון מובטלים, בתי עסק שקורסים ועצמאים על סף ייאוש והתפרקות.

רק בשבוע שעבר נסים מנטש, אביו של בעלי קפה קקאו בחולון רועי בן זקן, ניפץ את שמשת בית הקפה מחמת זעם, תסכול וכאב בעקבות המצוקה הכלכלית שאליה נקלע. רבים הביעו הזדהות עם כאבו ועם תסכולו מכך שהמדינה אינה מסייעת לעצמאים ולבעלי העסקים.

ויש גם מי שמזהיר מפני אבידות בנפש. נשיא להב, ארגון העסקים העצמאיים הקטנים עו"ד רועי כהן, שמוביל כשלושה חודשים את מחאת בעלי העסקים, אף אמר ל"השקמה חולון" בעיצומו של משבר הקורונה כי "המדינה נתפסה עם המכנסיים למטה בכל הנודע לכלים שיש בידיה לסייע לציבור העצמאים: ללא דמי אבטלה, ללא קרן פיצוי, ללא ימי מחלה. המצב קטסטרופלי והולך ומחמיר מיום ליום. אני חושש ממעשים קשים של אנשים שחשים שהם לא יכולים עוד. אני חושש שיקרו דברים חמורים, שאנשים חסרי ישע יעשו מעשים של ייאוש".

כהן מכיר היטב את הטענות, ואומר ל"השקמה": "ננהיג דמי אבטלה לעצמאים. זה תיקון שנעשה אותו בדחיפות כדי לשפר את מצבם של העצמאים ולהעניק להם ביטחון כלכלי זהה לזה של השכירים. זה עוול של שנים והוא יתוקן".

כהן גם אופטימי באשר לסיכויו של המשק להתאושש מהמשבר העמוק. "ישראל תתאושש ממשבר הקורונה כלכלית מהר יותר מרוב מדינות העולם", הוא אומר, "חרף המשבר הקשה, ישראל נכנסה למשבר במצב כלכלי מצוין, עובדה שתסייע לצאת מהמצב הנוכחי הקשה. נתון האבטלה לפני פרוץ המשבר היה הנמוך ב-50 השנים האחרונות והעובדה שהכלכלה הישראלית חזקה – תאפשר למדינה לסייע לבעלי העסקים בשעתם הקשה, לא נשאיר אף אחד מאחור".

"הגענו מוכנים כלכלית למשבר ואנחנו נפצה את העצמאיים ואת העסקים", מוסיף כהן, "נקדם מתן דמי אבטלה לעצמאיים באופן שוטף, ולא רק בעתות משבר. אנו מחויבים לסייע לעסקים בכלל ולעסקים הקטנים והבינוניים בפרט. הקצנו עשרות מיליארדי שקלים לתשלום דמי אבטלה לעצמאיים, לביטול תשלומי ארנונה, למענק בגין ירידת מחזורים ואנו נפעל שלא יישאר אף אחד מאחור".

עד שזה יקרה, בעלי עסקים קורסים כלכלית.

"אני שומע ויודע וזה עניין של זמן. הכל ייפתר בזכות הצעדים שמניתי. המשבר הזה הבהיר שחייבים לטפל בכל העצמאים ולא רק בימים קשים. חובה שיהיה להם עוגן הצלה כלכלי והשינוי שאני מקדם – יעניק לעצמאים ביטחון סוציאלי".

"שוחחתי עם שר האוצר והבנתי שהנושא מטופל ומקודם בדרגים הגבוהים ביותר וללא שהות", הוא מוסיף, "אני לא ארפה עד שהעניין יסתדר. שוחחתי גם עם ראש הממשלה מספר פעמים בנושא ובסבך כל מה שיש לו על הראש – הוא כל כולו דואג לטיפול בעצמאים".

לשר כהן חשוב עוד להדגיש: "המטרה שלי היא שבמדינת ישראל כל מי שירצה, יוכל לצאת לעבודה ולהתפרנס בכבוד. כפי שציינתי, לפני המשבר הזה, בשנת 2019, הגיע אחוז האבטלה בישראל ל-3.4 אחוזים, השיעור הנמוך ביותר ב-50 השנים האחרונות. הרמב"ם אומר שלתת לבנאדם כסף כצדקה זו מצווה, אבל מצווה גדולה הרבה יותר היא לדאוג לו למקור פרנסה. זה, במשפט אחד, מסכם את האג'נדה שלי. בשנים האחרונות סייענו בפתיחת ובהרחבת עשרות מפעלים ויצרנו מקומות תעסוקה רבים ואיכותיים. העובדה שלכל אזרח יש את האפשרות לקום בבוקר לצאת לעבוד ולהתפרנס בכבוד – זהו ההישג הכי גדול מבחינתי. עכשיו, צריך לפעול באותו אופן בעקבות עליית אחוז האבטלה כתוצאה ממשבר הקורונה".

מי שמתקשים מאוד הם בעיקר העסקים הקטנים.

"אני אזכיר שאחד החוקים המשמעותיים ביותר שחוקקתי הוא חוק פנסיה לעצמאים. זה החוק שנועד להגן על העצמאיים, לאפשר להם להזדקן בכבוד ולתת להם רשת ביטחון סוציאלית בהגיעם לגיל פרישה – כאשר הם אינם יכולים לעבוד ונפסקת השתכרותם".

 

 

כהן שהתבשר אתמול על מינויו כשר המודיעין, ציפה במהלך השבוע לקבל תיק כלכלי בכיר. "ראש הממשלה מכיר אותי היטב ויודע שמה שהכי מעניין אותי הוא תפקיד של שר כלכלי בכיר", אמר לפני המינוי, "אני מאוד רוצה להמשיך בעשייה שלי בתחום בו פעלתי שלוש וחצי שנים כשר, וראש הממשלה יודע זאת. יחד עם זאת, אני אקבל כל תפקיד שיוטל עליי. אני חייל שמבצע פקודות ומה שחשוב זו מדינת ישראל. מה שיוטל עליי אבצע במלוא האחריות".

לפני פחות משבוע קרה אירוע ביטחוני קשה במהלכו נפל לוחם סיירת גולני בפעילות מבצעית בגזרת ג'נין. הבן שלך משרת בגולני.

"המקרה השבוע כואב מאוד, ממש אסון כבד וכאב גדול. אנו נמשיך לרדוף את העוסקים בטרור ולהכות בהם ללא רחם. בעניין האישי שלי, אני לא מכיר הורה שבנו משרת בקרבי ולא דואג, אך דווקא כחבר בקבינט הביטחוני מדיני – אני רואה מקרוב עד כמה אנו ערוכים ומוכנים לכל איום. אני רואה גם עד כמה צה"ל, זרועות הביטחון והמודיעין שלנו הם עוצמתיים ומתוחכמים ואני יכול לומר לאזרחי ישראל – אתם יכולים לישון בשקט. העובדה שבני משרת בקרבי תסייע לי על אחת כמה וכמה למלא את תפקידי בקבינט באחריות ובמסירות, למען ביטחון העם והמולדת".



 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר