בילוי קיץ באדיבות המבוגרים

"וולפסון": "בני נוער שיכורים מגיעים אלינו למיון כל לילה"

מי אוכף בחולון את חוק האלכוהול ואיך למרות החוק עדיין כל לילה משתכרים עשרות בני נוער בחולון ומגיעים מעולפים למיון ב"וולפסון"?

פורסם בתאריך: 27.7.17 20:26

חוק האלכוהול אוסר למכור אלכוהול מהשעה 23:00 עד לשעה 6:00 למחרת. כבר מרגע שעלתה היוזמה לחוק, היה מי שכינה אותו "חוק היובש", על שם החוק שהוחל בארצות הברית בראשית המאה ה-20. כמו שאז פעל שוק שחור למכירת והברחת המשקאות החריפים בכל דרך אפשרית, כך קורה גם בימים אלה בפיצוציות. בחופש הגדול, כאשר מדי יום יוצאים מיליוני צעירים לבלות, פורחת גם תעשיית מכירת האלכוהול. העובדה שמחירי האלכוהול רק עולים לא מרתיעה את הצעירים. לפי החוק, אסור למכור לקטינים אלכוהול בכל שעות היום וב-6:00-23:00 אסורה המכירה לאיש מלבד במקומות הבילוי, שם השתייה יקרה הרבה יותר.

החוק שריר וקיים אך בני הנוער מוצאים דרכים יצירתיות להשיג את המשקה האלכוהולי, כפי שעולה מבדיקה שערך כתב "השקמה-חולון" בסוף השבוע האחרון בפיצוציות באיזור כיכר סטרומה, חולון. השעה היא 22:38, עוד מעט 23:00 – השעה שבה אסור למכור אלכוהול ומאות בני נוער קטינים מסתובבים ליד פיצוציות בעיר, מצפים בכליון עיניים למצוא מבוגר אשר יסכים לקנות למענם אלכוהול או סיגריות. א', תלמיד מחולון העולה לכיתה י"ב, עדיין לא בן 18, מספר: "יש לנו כל שבוע מפגש, שבו כל החברים הטובים נפגשים. יש בינינו גם בוגרים שעברו את גיל 18, אז אנחנו מבקשים ממנו שיקנה את האלכוהול. לפעמים, כשאין בחבורה מישהו שמלאו לו 18 שנים, אנחנו הולכים לפיצוציה ומבקשים ממבוגר שנמצא בסביבה שיקנה לנו. לרוב, המבוגרים מסרבים אבל יש כאלה שמסכימים. זה עניין של מזל".

א' מספר שהם אינם הנערים היחידים שפועלים בשיטה הזאת להשגת אלכוהול, והם גם נוקטים משנה זהירות כדי לא להיתפס: "עד היום לא תפסו ולא עלו עלינו, ואנחנו מאמינים שגם לא יעלו. אחרי שמישהו קונה עבורנו את המשקאות, אנחנו מתרחקים מהפיצוציה ושם מתקיימת ההעברה של האלכוהול".

הלחץ החברתי גובר על רגשות האשם או על התחושה של עבירה על החוק. "זו אולי לא התנהגות יפה" אומר א', " אבל כשיש מסביבך חברים וההשפעה החברתית שלהם עליך גוברת, אז קשה מאוד לסרב לזה. אני לפחות משתדל לשתות במידה, כוסית אח או שתיים כדי לא להקיא".

"וולפסון": "הם מגיעים שיכורים ולפעמים גם דקורים"

עדותו של א' היא כאמור לא מקרה יחיד. מדובר בתופעה שפושה בכל הארץ וגם בחולון. לא מעט נערים ונערות מגיעים כתוצאה מכך לבית החולים וולפסון בעיר כשדמם רווי באלכוהול והם במצב המצריך טיפול רפואי. מבית החולים וולפסון נמסר למערכת "השיקמה" כי "כל לילה מגיעים אלינו למיון נערים שיכורים. אמנם אין סטטיסטיקה מדויקת של מקרי שיכרות בקרב בני נוער, אבל בהחלט יכולים להגיע אלינו עשרה נערים בלילה". לשיכרות, מציינים ב"וולפסון", יש גם תוצאות נלוות: "השיכרות היא רק בעיה אחת. הבעיה הנוספת היא מקרים הנגרמים כתוצאה מאלכוהול, כגון חבלות, נפילות, נסיעה על אופניים חשמליים או קטטות אשר לעתים מגיעות למצב של דקירות".

50% מהתיכוניסטים צורכים אלכוהול

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך – ראמ"ה עורכת בשנים האחרונות מחקרים אודות צריכת אלכוהול בקרב בני נוער. במחקר האחרון עלה כי בקרב תלמידי חטיבות הביניים, כ-20% צורכים אלכוהול. בקרב תלמידי היסודי – 10%. כמחצית מהתיכוניסטים שותים אלכוהול, רבע משתכרים. כ-40% שותים וויסקי וקוניאק שנחשבים משכרים יותר. שיעורי השתייה בקרב הנוער עלו דרמטית מאז תחילת המילניום, ושיעור הצעירים שהשתכרו לפחות פעם אחת לפני שמלאו להם 15 שנה זינק מ–30% ל–46% בקרב הבנים, ומ–26% ל–41% בקרב בנות.

ברשות למלחמה בסמים מבהירים כי אם הילד חזר שיכור הביתה, יש לברר על מצבו. במידה שמתקשרים אל ההורים ומודיעים כי הילד/ה שיכורים וזקוקים לעזרה, יש להגיע למקום האירוע (מסיבה, גן, חדר מיון) ואת הנזיפות או שיחת התוכחה יש לשמור לבוקר שאחרי. יש לתאם עמדות בין ההורים, אסור לצעוק או לאיים, דבר זה עלול להגביר את רמת הצריכה של אלכוהול בקרב הנוער.

המשטרה: מסירת אלכוהול לקטינים כמוה כמכירה לא חוקית

בעלי הפיצוציות למעשה אינם עוברים על החוק אך עצימת העיניים מדרדרת בני נוער רבים לשימוש באלכוהול ואף להתמכרות. מסקרים שונים שפורסמו על ידיי ארגון הבריאות העולמי וע"י הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול, עולה כי גיל צריכת האלכוהול במדינת ישראל יורד במשך השנים, ומספר הקטינים המגיעים למצב של שיכרות עולה בהתמדה. תופעת השיכרות מהווה כיום אחת מהסכנות המאיימות על שלום הציבור והסדר הציבורי בישראל, שכן יש לה השפעה על תופעות של אלימות, עבריינות ותאונות דרכים.

המשטרה מסרה בתגובה: "מבוצעת אכיפה גלויה וסמויה בנושא מכירת אלכוהול לנוער, גם באמצעות תצפיות רבות המובילות לביומי עסקאות מכירת אלכוהול לקטינים. מכירות אלו מובילות לזימון לשימוע לפני סגירה לבעלי עסקים אשר נתפסים מוכרים אלכוהול לקטינים. חשוב לזכור כי מסירת אלכוהול לקטינים כמוה כמכירה לקטינים לכל דבר ועניין, ובגיר אשר ייתפס מוסר אלכוהול לקטינים ייענש במלוא החומרה ועל פי החוק".

 

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר