פרשת הרב החשוד במעשים מיניים בתלמידיו: האם הרבנים ידעו ושתקו?

בעקבות פסק הדין החריג של הרבנים הקוראים להיזהר ולהישמר מפני הרב יוסף מוגרבי, כמה מהם מספרים "להשקמה חולון" מה ידעו וכיצד הם נלחמים בשתיקה בתוך הקהילה

פורסם בתאריך: 3.8.20 13:10

בשבוע שעבר פורסם פסק הדין הדרמטי של מספר רבנים בכירים, אשר שלל את התואר רב מהרב יוסף מוגרבי שנחשד בביצוע מעשים מיניים בתלמידיו לשעבר. בפסק הדין לציבור קראו הרבים להיזהר ולהתרחק מהאיש. על פסק הדין חתמו הרב יוחנן גור אריה, רבה של חולון; הרב שמואל אליהו, רבה של צפת; הרב חיים רבי העומד בראש מוסדות "עטרת חכמים; הרב אהרון ירחי והרב ראובן נקאר. מלבדם, עוד 18 רבנים הצטרפו והביעו תמיכה.

הרבנים שקראו לציבור להתרחק מהרב מוגרבי, וכתבו: "על כן הננו להזהיר את הציבור הרחב, שצריך כל בר ישראל, איש ואישה, קטן וגדול, להתרחק ממנו בכל מני ריחוק, וידעו כולם שאין הוא רב ולא ראש ישיבה אלא מתחזה".



לצד המשמעות הרבה סביב פסק הדין הלא שגרתי, עלתה תהייה בקרב אנשים מתוך ציבור שומרי התורה כי פסיקה זו הגיעה שנים מאחור מדי, לאחר שכל הפרשה נחשפה בכלי התקשורת וכבר לא הייתה אפשרות להתעלם ממנה. תלמידו ומכריו לשעבר של הרב אשר נחשד בפלילים אף טענו כי הנושא טויח ולא טופל במשך שנים, על אף העדויות שהוצגו בפני רבנים בכירים. זאת, כפי שפורסם ב"השקמה חולון".

בנוסף, ממכתב הרבנים ניתן ללמוד כי המעשים המיוחסים לרב מוגרבי היו ידועים גם לאלה שחתמו על פסק הדין. כך, למשל, מצוין במכתב כי "אחרי שגבינו עדויות מיוחדות מאברכים ומתלמידים שלמדו ולומדים עד היום בישיבתו, על כל מיני מעשי חוסר צניעות והתעללות סדיסטית בגוף ונפש שנעשו על ידו למעלה מ-25 שנים, ואחרי שהתפרסם קלונו ברבים בסרטונים וכתבות מזעזעות, ואחרי שהפנו אותו למומחים במשך שנים לטפל בבעיותיו, עם כך זה לא הועיל כלום לחוליו הנפשי".

הרב יוחנן גוראריה, רבה של העיר חולון ואחד מחמשת הרבנים החתומים על פסק הדין אומר ל"השקמה חולון" כי מדובר בעניין מורכב, ומהסס להיכנס אל עובי הסוגיה. "אני לא מדבר", הוא אומר, "מה שכתוב, כתוב".

ובכל זאת כתוב בפסק הדין שהפנו את הרב אל מומחים שיטפלו בבעיותיו. אם הדבר הזה היה ידוע, למה נדרשו שנים עד שיצא המכתב הזה?

"יש קושייה. זו שאלה למה לא עשו את זה".

בכל זאת, אתם ידעתם על זה. 

"לא ידענו את הכל. לא ידענו".

מתי נודע לך על העניין הזה?

"אתה ראית בעצמך. ראית את פסק הדין, נכון? ידענו כשקיבלנו עדויות".

"אנחנו וחלק מהרבנים פועלים באופן שיטתי נגד ההשתקה הזו. כשזה הגיע אלנו מיד פעלנו כמו שראית", מוסיף הרב ראובן נקאר, החתום גם הוא על פסק הדין. לדבריו קיימת בעיה שבה מקרים מסוג זה לעתים מושתקים, אך לטענתו מרגע שנודע לו על הנושא, הוא פעל בכל האמצעים על מנת לעצור את המעשים שבהם חשוד הרב מוגרבי.

"יש הבדל בין 'ידעתם' ל'ידעו'", ממשיך הרב נקאר, "יש כאלה שידעו והדבר הזה הגיע אליהם, וזה חמור ביותר. כשזה הגיע אלינו, מיד פעלנו כמו שראית. זה פסק דין קטן אבל הוא חשוב באופן משמעותי מבחינתי. אני באופן שיטתי נחלם בדברים האלה, פעלנו גם עם הסיפור של ברלנד. אני מתמודד עם ההשלכות ומשלם מחיר קשה על זה בשמחה".

מתי נודע לך על המקרה?

"אליי זה הגיע לפני חודש וחצי. הנושא עלה לפני כן במקומות שלא היו קשורים אלינו. אז הפשלתי מיד שרוולים ואספתי נתונים. פנה אליי רב העיר של חולון. מיד פעלנו כמו שצריך ויש פה שלושה דיינים רציניים כדי לא להשכיח ולטייח".

לדבריו קיימת בעיה של השתקה וטיוח של מקרים מסוג זה בתוך הציבור הדתי, תופעה שהוא מנסה להילחם בה. עוד מוסיף הרב נקאר כי היו רבנים שפחדו בעבר להכניס את עצמם אל תוך התעסקות באירועים שהתרחשו בתוך הישיבה של הרב מוגרבי, זאת מתוך חשש לשלומם. "כל מיני רבנים שעסקו בזה, היו להם פחדים מאוד גדולים. אנחנו לא חוששים מהדברים האלה בכלל אבל חשוב להדגיש שחלק מהרבנים לא רצו להצטרף אלינו בגלל חששות כאלה".



"במקרה הזה כמו במקרים דומים אחרים, קיימת בעיה שבה כל הכוח וההשפעה מתנקזים אל תוך דמות של אדם אחד, דבר אשר מתנהל ככת לכל דבר", אומר הרב, "היו שם ממש מאפיינים קלאסיים של כת. הקהילה הייתה מנוהלת כדיקטטורה עם משטר של אדם אחד. כל רב ישמח שהתלמידים שלו יכולים לשמוע וללמוד עוד ספרים ומעוד רבנים, וכאן לא היה דבר כזה. היה אסור לקרוא משהו של מישהו אחר".

הרב נקאר מדגיש כי דמות רבנית אשר מורה על דברים שהם מנוגדים להלכה מצביעה על בעיה קשה. "היסוד של הציבור ששומר מצוות הוא מאוד פשוט: לקיים את ההלכה ולא לזוז ממנה לימין או לשמאל ולא משנה מי זה. איך הם עוקפים את זה אותם 'רבנים"? הם אומרים שהם מעל התורה וזה שקר מוחלט. מי שלא מקיים את ההלכה, אז תדע שזה לא קדושה אלא כת".

לאחר הוצאת פסק הדין, הגיב עורך דינו של הרב מוגרבי. "השקמה חולון" מביא שוב את תגובתו של עורך הדין שמעון אמיר, המייצג את הרב: "מרשי דוחה מכל וכל את המיוחס לו. המדובר במקרטיזם ומשפט שדה שאין לו מקום בעולם הזה. בפתח הדברים, חשוב שיודגש, כי על אף שהמסמך נושא את הכותרת פסק דין, הרי שאין מדובר בערכאה משפטית ולא ברור כלל מאין שואב הטריבונאל המכובד את סמכותו".

"כמו כן, הראיות אשר הונחו בפני הטריבונאל המכובד, אף הן לוטות בערפל. כבר כעת ברור שגרסתו של מרשי אינה כלולה בהן ולמרבה הצער על בסיסן יצאה הצהרה מרחיקת לכת, אשר אין בה אלא כדי לפגוע אנושות בשמו הטוב של מרשי. הטריבונאל המכובד לא מצא לנכון להביא בפניו לכל הפחות את גרסתו של מרשי. מרשי הינו רב קהילה עתיר זכויות ופעלים, אשר במשך שנים רבות מסר נפשו ממש לציבור, אשר ראו בו ועודם רואים מנהיג, נערץ המשמש דוגמה ומופת. יש רק להצטער על הצהרה נחפזת זו שאין לה כל אחיזה במציאות".

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר