צילום: סיירת הסיוע למבודדי חולון, מכון היצוא הישראלי

אלון שחק, ממקימי סיירת הסיוע למבודדי חולון: "לא פשוט להגיע לבית עם סל מזון ולראות שצריך הרבה יותר מכך"

סיירת הסיוע למבודדי חולון הוקמה בתחילת הגל הראשון לפני כשנה ומטרתה לסייע לקשישים ומבודדים בעיר בהבאת מזון, תרופות וסיוע בכל בקשה. בשיחה עם "השקמה חולון", אלון שחק, ממקימי הסיירת, מספר על הפעילות הענפה, הצורך במתנדבים ועל רגעי הנתינה שממלאים בכוחות נפשיים כל פעם מחדש

פורסם בתאריך: 10.3.21 07:56

"אלון שחק, בן 28, פעיל בסיעת "צעירים" מאז חודש מאי 2018 ומתעסק בעיקר בפעילות השטח וביוזמות לשיפור חיי תושבי העיר בכל הגילים. את סיירת הסיוע למבודדי חולון הקים לפני כשנה (17.3.2020), בתחילתו של הסגר הראשון, בשיתוף עם חבר המועצה, שחר האס, שגם הוא מסיעת ה"צעירים".


מהי סיירת סיוע למבודדי חולון? מתי היא הוקמה? 
סיירת הסיוע למבודדי חולון הוקמה לפני כשנה. הסיירת הוקמה כקבוצת ווטסאפ ומטרתה הייתה לסייע למבודדים ולקשישים בחולון בהבאת תרופות, משלוחי מזון וסיוע בכל בקשה, עד לרמה של זריקת זבל מהדירה בקומה חמישית לחדר האשפה של הבניין. כתבנו פוסט בפייסבוק וקיבלנו מספר שיתופים אך הנתון המדהים ביותר הוא שבתוך מספר שעות קפצנו ל-120 מתנדבים ולאחר פחות משבוע כבר עמדנו על כ-350 מתנדבים, שסייעו (ועדיין מסייעים) לתושבי העיר. הקבוצה התפתחה מהר מאוד לטיפול גם במעוטי יכולת – דבר שאנו מבצעים עד היום".
 
מקרה שזכור לך במיוחד מאחת הפעולות של הסיירת? 
לקראת ערב פסח 2020 הצטברו כספים בפייבוקס של הקבוצה והחלטנו שמרימים מבצע סלי מזון לליל הסדר. התחלנו לארגן רשימה של משפחות שיוכלו להסתייע בסל שכזה בשיתוף עם כלל הגורמים והקבוצות בעיר. במקביל פרסמנו קריאה לסיוע בתרומות כדי לספק סלים איכותיים ויצרנו קשר עם חוה בן משה המדהימה שחיברה אותנו לשימורי איכות, כמו גם לסניף שופרסל ברחוב זלמן ארן. המבצע התברר כהצלחה מדהימה – גייסנו מעל ל-10,000 ש"ח והשגנו מספיק מוצרי מזון ל-100 סלים מלאים. הסלים הורכבו וחולקו על ידי 'צבא' של כ-50 מתנדבים – כמובן תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי והנחיות הקורונה ו-100 משפחות זכו לחגוג את ליל הסדר בצורה מכובדת. אני זוכר את ההרגשה הזו עד היום – זה היה השלב שבו הבנתי באמת שאנחנו מבצעים שינוי לטובה".
 
לא קשה לראות את כמות האנשים שזקוקים לעזרה? כל העוני והקושי?
"אני מודה שלא תמיד פשוט להגיע לבית עם סל מזון או תרופות ולראות שצריך הרבה יותר מכך, בשבועות הראשונים הוצאתי מאות, אם לא אלפי שקלים באופן אישי כדי לשפר עוד קצת את הסל או לסייע בדבר נוסף, וכך גם רוב המתנדבים אצלנו. עם זאת, חייב לציין שהאנשים בחולון חזקים ומנסים לשמור על אופטימיות בתקופה הזאת, לספק למשפחות שלהם את מה שצריכים כדי שלא יחסר להם ולתת מעצמם למען האחר, דבר שממלא אותי בכוחות נפשיים מחודשים בכל יום ויום".

צילום: סיירת סיוע למבודדי חולון

 
האם עדיין צריכים מתנדבים ולמי פונים?
תמיד צריך מתנדבים, הבקשות לא מפסיקות להגיע ולצערי, אין דרך לטפל בכולן על ידי קבוצה אחת. נשמח לקבל כל מתנדב ומתנדבת שירצו לסייע. ניתן להצטרף לקבוצת הווטסאפ בקישור כאן.
אז הצעירים עוזרים ומסייעים אבל מי עוזר לצעירים שעכשיו נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת וקשה? שלא נדבר על תלמידי בית הספר -בעיקר תלמידי החטיבה – שדי "שכחו" אותם בבתים
"ישנה פעילות יפה של תחום הנוער ברשת קהילה ופנאי, מחלקת הנוער העירונית ותנועות הנוער. למרות זאת ובמקביל לפעילות השטח, יש לסיעה שלנו ארבעה חברי מועצה שעובדים באופן בלתי פוסק על קידום העיר במוסדות העירוניים. דבר זה מתבטא בהעלאת שאילתות והצעות לסדר כמו למשל בקשה לאפשר ולעודד ברמה העירונית פעילות חברתיות יומית ב'זום' וברשתות החברתיות עבור בני הנוער וכדומה".
 
אירוע התרבות ומקומות הבילוי נסגרו -האם התפתחו פעילויות רבות דרך הזום על מת לייצר חלופה שאינה מפרה את ההנחיות? 
"ליין ההרצאות 'צעירים על הבר' שהתבצע בשיתוף עם סוקולובסקי בר, עבר למתכונת וירטואלית מאז הסגר הראשון ובו אירחנו כבר עו"ד להסבר על זכויות העובדים בחל"ת והתעסוקה בתקופת הקורונה, יועצת זוגיות, מאמני כושר וכדומה".
 
העסקים המקומיים בעיר בקריסה. איך גורמים לתושבים לקנות ולסייע גם לאותם עסקים קטנים שקולם לא תמיד נשמע?
"ביצענו עבור העסקים המקומיים עבודה בשתי חזיתות: בצד השטח – פיתחנו אפליקציית Web חינמית (בסיוע של חבר המועצה, שחר האס) בשם Holon4Biz.
האפליקציה נועדה לרכז במקום אחד בעלי ובעלות עסקים מקומיים, שעות פעילות, משלוחים ודרכי קשר – זאת במטרה להנגיש את המידע לציבור ולהגדיל את החשיפה עבור אותם עסקים".
 
מה הקורונה לימדה אותך במהלך השנה האחרונה? 
"ישנם שני דברים עיקריים שלמדתי מתקופת הקורונה: קודם כל, שבייחוד בתקופה הזאת, העיר שלנו מלאה בתושבים אכפתיים שנענים להתנדבות, לתרומה ולסיוע כדי לשפר את המצב עבור מי שצריך.
הדבר השני שלמדתי הוא שכל אדם יכול לבצע שינוי לטובה, זה לא משנה אם תסייעו לאדם אחד, בניין שלם או כל העיר, השינוי מתחיל ברמה שלנו וכל מה שצריך זה את הרצון – האמצעים והדרך יגיעו אם תרצו".

ולסיום – רואים את האור בקצה המנהרה?
"לפי דעתי, האור לא נמצא בקצה המנהרה אלא לאורך המנהרה כולה. האנשים, הנתינה והאירועים להם הייתי עד בשנה האחרונה הוכיחו לי מעל לכל ספק שהאור נמצא תמיד – רק צריך לזכור לראות אותו".



תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר