צילום: איל תגר, דוברות בית החולים וולפסון

מנהלת המרפאה החדשה למחלימי קורונה במרכז רפואי וולפסון: "גם מטופלים שהיו במצב קל עדיין מתקשים לשוב לשגרה"

המרפאה החדשה תנוהל על ידי ד"ר יסמין מאור שמנהלת את המחלקה למחלות זיהומיות במרכז רפואי וולפסון. בשיחה עם "השקמה חולון" היא מספרת על התהליך הממושך שעוברים המחלימים ועל הצורך במענה גם בהיבט הנפשי

פורסם בתאריך: 11.3.21 07:16

בשונה ממחלות ויראליות אחרות, נגיף הקורונה משאיר את חותמו גם לאחר הליך ההחלמה. כידוע, מחלימים רבים מדווחים על סימפטומים נוספים שמופיעים גם לאחר תקופה ארוכה מרגע ההחלמה; בעיות בזיכרון, נימול, פגיעה בגפיים, פגיעה בחוש הטעם, עייפות ועוד.

המרפאה החדשה למחלימי קורונה שנפתחה לאחרונה במרכז הרפואי וולפסון הוקמה על-ידי ד"ר יסמין מאור שמנהלת את היחידה למחלות זיהומיות בשיתוף ד"ר מרגריטה משאבי, מנהלת מחלקה פנימית ד' בוולפסון. ד"ר משאבי עבדה בשנה האחרונה במחלקת קורונה וד"ר מאור עדיין עובדת במחלקת קורונה בכל הקשור בהיבט הזיהומי ומרכזת ברמה הארצית את המחקר של פלזמה ממחלימים. בשיחה עם "השקמה חולון" ד"ר מאור מתארת את המחלימים שמגיעים למרפאה ומחפשים פתרונות כי רב הנסתר על הגלוי בנגיף זה.



מי מגיע אליכם למרפאה?

"מי שמגיע זה אנשים שהחלימו מקורונה ועבר לפחות חודש והם בכל זאת לא מרגישים טוב. למשל בעיות נשימתיות או שיכולים להיות חולים שנשארו להם מיחושים וכאבים בחזה, דפיקות בלב, קושי בביצוע מאמצים, עייפות, אנשים עם בעיות בזיכרון שמרגישים שקשה להם להתרכז והם הרבה פחות מפוקסים".

האם יש מאפיין מובהק של גיל? 

"מגוון גילים. המרפאה רק נפתחה אבל מגיעים אלינו מגוון הגילים; מצעירים ועד מבוגרים ומה שמאוד מעניין בכל העניין שחלק מהפונים הם לא אנשים שהייתה להם קורונה קשה. המחלה שלהם הייתה קלה ולא אושפזו אבל הם פשוט לא חזרו לשגרה".

אז כל אדם שהחלים מקורונה ומרגיש שהוא לא  חזר משגרה יכול להגיע אליכם? 

"ההגעה צריכה להיות עם התחייבות למרפאה אבל מגיעים אלינו מכל קופות החולים".

עלות? 

"ישנה התחייבות לבדיקת רופא, טופס 17, וישנה סדרת בדיקות שמבקשים להביא מקופת חולים ולרוב זה מסובסד דרך קופות החולים".

איך מתבצע הטיפול? 

"הכול עדיין בשלב הערכה ולמידה. מדובר בנושא חדש שאין עליו עדיין ספרות מסודרת. במיוחד מבחינת מה הצפי לעתיד האם הדברים האלה יחלפו וכמה זמן ייקח עד שהם יחלפו. שאלות שלא תמיד יודעים לענות עד הסוף. במרפאה מעריכים את התלונות ובמידת הצורך מפנים לבירורים נוספים בהתאם למה שלא תקין. יש מגוון של טיפולים שניתן להציע שתלויים בבעיה הספציפית שכל אדם מתלונן עליה. המרפאה גם משמשת מעבר לטיפול ועזרה שיש לתת לאנשים – לפעמים הרגעה והבדלה בין דברים שהם מסוכנים ולא נעימים אבל בסופו של דבר אין להם השפעה מסוכנת על בריאות האדם שזה חשוב לא פחות לעשות את ההבדלים האלה. בזכות ההערכה ניתן לומר זאת. חשוב במקביל ללמוד את המהלך של הדברים ובאמת לאפיין בצורה טובה איך אפשר לסייע".

הנגיף משפיע, ללא ספק, גם בהיבט הנפשי. התחושה שאתה מרגיש שאתה לא אותו אדם ולא בהכרח מבינים או מכירים בזה. לא מקומות העבודה ולפעמים גם לא הסביבה הקרובה. 

"יש מעורבות של עו"ס. התפיסה של המרפאה היא רב תחומית; בעיות יכולות לנבוע ממגוון בעיות של הקורונה או מצוקה נפשית וחרדה. מרפאה מסוג כזה, גם אם היא לא יכולה לתת מענה לעניין אבל היא כן יכולה לתת את ההרגשה שהתלונות הינן לגיטימיות ולא פרי הדמיון. היא כן יכולה לעזור בהכרה, אומנם לא מדובר במרפאה תעסוקתית שיכולה לתת הכרה מהבחינה הזאת, אבל כן הכרה מקצועית ורפואית שהבעיה אכן אמיתית וקיימת ולא פרי המצאתו של האדם המחלים. בזמנו הייתה את תסמונת התשישות הכרונית או פיברומיאלגיה ולא התייחסו לזה ברצינות – חשבו שממציאים או מגזימים. גם היום, למרות שלא מבינים את המנגנון הביולוגי, יש קונצנזוס שמדובר בבעיות אמיתיות שפוגעות באיכות החיים של אנשים ושאפשר לעזור במצבים האלה. הסל של פוסט קורונה הוא בתהליך של התהוות ובבירור של באמת מה מהתלונות האלה הן אורגניות או יותר של הסתגלות, מה משך הזמנים שהאנשים צפויים לסבול ומה הפתרונות שיכולים להציע".

האם מתקיימים גם מפגשים קבוצתיים? 

"אולי בעתיד. אנחנו  רוצים לארגן מפגשי תמיכה. כי כמו כל דבר בחיים, כשאתה רואה שיש עוד אנשים במצבך זה מאוד מעודד ומרגיע – שיכולים להבין את סוג המצוקה שאתה סובל ממנה".

את רוצה למסור משהו לאותם מחלימים שיושבים בבית ועדיין סובלים מאותם סימפטומים אופיינים לפוסט קורונה? הרי יש פה השפעות שהן גם ללא ספק נפשיות.

"אנחנו מקבלים בחיוך ובלב פתוח כל אדם שמרגיש שהוא לא חזר לשגרה ושקשה לו להסתדר אחרי הקורונה".

ואת פני המחלימים הנכנסים למרפאה החדשה מקדמת תערוכה חדשה ויפה

"כן, קיבלנו תרומה נדיבה של תמונות מהממות של יגאל אהובי – אני חושבת שזה מאוד מוסיף… המקום מטופח ומשרה אווירה נעימה, כך הוא מוסיף ליכולת שלנו לתת שירות טוב;  גם כי לנו יותר נעים לשבת במקום מטופח ויפה וגם לחולים נעים להיכנס".

 

צילום: דוברות בית החולים וולפסון

כפי שפורסם כאן בעבר, הוקמה תערוכה במרפאת מחלימי קורונה שכוללת יצירות אומנות המציגות את הטבע החופשי.
מדובר ביצירותיו של האמן דרור דאום המציגות את בעלי החיים בטבע, חופשיים ושלווים; "כולנו תקווה שבקרוב מאוד ננצח את מגפת הקורונה ונחזור גם אנחנו לחיי החופש והשלווה שלנו. עד אז, נספוג אותם דרך היצירות הנפלאות הללו, שמשרות עלינו אופטימיות ומזכירות לנו כמה יפה העולם", כך נכתב בדף הפייסבוק של בית החולים. האוסף הושאל על ידי איש העסקים, יגאל אהובי, במטרה לשמח את המחלימים.

צילום: דוברות בית החולים וולפסון

 

 



אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר