פרופ' חוליו וינשטיין. צילום: דוברות בית החולים וולפסון

אחרי פסח: מומחה לתזונה מהמרכז הרפואי וולפסון על הדרכים לשמירה על משקל ותזונה נכונה

מנהל מרפאת טיפול בסוכרת מהמרכז הרפואי וולפסון פרופ' חוליו וינשטיין עם טיפים לתזונה נכונה בתקופות החגים. בשיחה עם "השקמה חולון" הוא מסביר על חשיבות הפעילות הגופנית ועונה על השאלה בנוגע ליעילותן של דיאטות הצום הפופולאריות

פורסם בתאריך: 4.4.21 08:13

לאחר שנה מאתגרת של הימצאות ממושכת בבתים ועתה – עם החזרה לשגרה היישר לחג הפסח עתיר הארוחות, אנשים רבים מדווחים על עלייה במשקל ולא מעט גם מנסים שיטות שונות של דיאטות שלא בהכרח ידועה יעילותן. פרופ' חוליו וינשטיין ממרכז הרפואי וולפסון עונה על כל השאלות שקשורות לנושא.



עברנו תקופה מאוד מאתגרת. שנת קורונה שבה הרבה אנשים בילו בבתים וכמובן עכשיו חג פסח עתיר ארוחות. האם הייתה הרגשה שאכן מבחינת אחוזי האוכלוסייה – אנשים העלו במשקל?

"ידוע מזה שנים רבות: במהלך חגי ישראל, ממוצע משקל הגף עולה בכמחצית הקילוגרם. באופן מסורתי חגי ישראל מתאפיינים באכילת יתר של מזונות עשירי שומן וסוכר במרבית האוכלוסייה. על כן, אין זה מפתיע שממוצע המשקל עולה".

לאחרונה עולה קרנן של דיאטות צום חלקי למיניהן שצוברות תאוצה. מה דעתך על זה? האם יש לכך ביסוס מדעי?

"דיאטות צום הפכו לפופולאריות מאד בשנים האחרונות. מרבית המתנסים בסוג זה של דיאטה, מצליחים להיפטר די מהר ממספר משמעותי של קילוגרמים, ובתנאי שבשעות בהן מותר לאכול, לא מגזימים עם 'פיצוי' המשתווה או עולה על שעות צום מבחינה קלורית. העיקרון המנחה כל דיאטה הוא שסך הקלוריות המוכנסות לגוף חייב להיות קטן יותר מסך הקלוריות שהגוף שורף. בספרות הרפואית יש נתונים על הצלחה בלתי מבוטלת באמצעות דיאטות צום, לצד מחקרים אחרים שהראו יעילות זניחה. התשובה לסתירה זו טמונה בעובדה שאנו שונים זה מזה מבחינות רבות. אין כל דרך לוודא האם דיאטת צום תתאים לנו, אלא להתנסות בה למשך חודש לכל הפחות".


האם זה נכון שצריך להפסיק לאכול עד 18-19 בערב?

"כל אחד מאיתנו נושא בתוכו שען ביולוגי השולט על חילוף החומרים בגוף. מדובר בשעון מרכזי אחד, הנמצא במוח, ואלפי שעונים היקפיים, משניים, הנמצאים בתוך תאי הגוף. אור ואכילה, מפעילים את מערכת השעונים הביולוגיים ובכך על ייצור והפרשת הורמונים וחומרים חיוניים רבים נוספים. גם הורמוני הרעב/תיאבון והשובע, מופעלים על ידי השעון הביולוגי. מחקרים איכותיים רבים, (חלקם הגדול בוצע ביחידה לסוכרת במרכז רפואי ע"ש א. וולפסון), הוכיחו כי על מנת להצליח בדיאטה, אין זה מספיק להגדיר מה לאכול וכמה. יש חשיבות מכרעת גם לממד הזמן: מתי לאכול. כבר לפני כ 800 שנה, היה הרמב"ם ממליץ לאכול ארוחת בוקר כמו מלך וערב כמו אביון. היום יש לכך הוכחות מדעיות מוצקות. אכילת ארוחת בוקר עשירה לצד ארוחת ערב דלה ומוקדמת, מובילה לסנכרון אופטימלי של השעון הביולוגי המרכזי  וההיקפיים ובכך, מתפתחת תחושת שובע, מתבטלת התופעה המכונה "תשוקה לפחמימות" ומתקבלת ירידה יפה במשקל הגוף".

האם חובה לעשות פעילות גופנית על מנת להוריד במשקל?

"אורח חיים בריא מוביל לשיפור משמעותי בבריאות, הרבה יותר מתרופות נפוצות רבות. ירידה במשקל מושגת באמצעות דיאטה הולמת אולם לצורך שמירה על ההישג חיוני יותר ביצוע פעילות גופנית סדירה, כ 30 דקות יומיות של הליכה, לדוגמה".

מזונות שמגבירים את חילוף החומרים. מיתוס? אומרים שיש מזונות עם אפס קלוריות או מאזן קלוריות שלילי. האם מדובר בעוד מיתוס או שיש בזה משהו מן האמת?

"התגובה למזון מסוים היא שונה באנשים שונים. לכול אחד מאיתנו יש במעי כמות וסוגי חיידקים שונים. חלק מחיידקים אלו עשויים לסייע לנו להוריד ממשקל גופנו כי הם ניזונים מהאוכל שאכלנו. לעומת זאת, חיידקים אחרים ייצרו תוצרים העלולים לגרום לעליית המשקל. על כן, אין היום המלצות גורפות לדיאטה לכלל האוכלוסייה, כפי שהיה נהוג בעבר. עלינו להתנסות בסבלנות במאכלים השונים על מנת לגלות את התגובה האישית של הגוף שלנו. רצוי להימצא תחת הדרכת דיאטנית".

מספר טיפים ועצות למי שמנסה לשמור על המשקל גם בתקופות מאתגרות.

"בתקופות החגים, בהם הפיתויים גדולים, כדאי להיערך בהתאם. רצוי גם ליהנות מהמאכלים האהובים עלינו מבלי להיפגע. לשתות הרבה מים, ללעוס באיטיות ולאורך זמן, להגביל מראש כמות "חטאים", להקפיד על ארוחת בוקר ולא לדלג עליה, לאכול ארוחת ערב דלה ומוקדמת, להימנע עד כמה שניתן מארוחות ביניים, ללכת ברגל, לישון שינה ערבה בת 7-8 שעות ולהוריד מתחים במידת האפשר".



תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר