חן שובל, מנהל בית להיות. צילום: חן שובל, בית להיות

מנהל "בית להיות": "השנה הזו הייתה קשה ומורכבת במיוחד לאוכלוסיית שורדי השואה"

מנהל "בית להיות" לטיפוח תודעת השואה ולקחיה חן שובל מספר על השנה הקשה שעברה על שורדי השואה. בשיחה עם "השקמה חולון" הוא מתאר כיצד נאלצו להמציא את עצמם מחדש וליצור פרויקטים חינוכיים מתמשכים עבור התלמידים

פורסם בתאריך: 8.4.21 07:28

בשנה שעברה בשל התפשטות נגיף הקורונה יום השואה עבר למתכונת וירטואלית והציב אתגר לא פשוט עבור כולם, בפרט עבור הניצולים שגילם הממוצע מעל 80. זו הייתה בהחלט משימה לא קלה מאחר שניצולי השואה הם אנשים מבוגרים, כאשר מרביתם לא מורגלים בשימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. גם השנה האירוע הרשמי של העיר חולון לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא וירטואלי. בשיחה עם "השקמה חולון", מספר מנהל 'בית להיות' חן שובל על השנה המאתגרת שעברה, על ההתמודדות עם הקורונה – בעיקר עבור אוכלוסייה זו, ועל ההיערכות לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה בתקופה זו לאור הירידה בתחלואה ומתן החיסונים.



לאחר שבשנה שעברה נאלצנו לציין את היום מרחוק, באמצעות הזום, כיצד הייתה ההיערכות ב'בית להיות' לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה? 

"גם השנה האירוע הרשמי של העיר חולון לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה היה וירטואלי. בערב יום השואה, בשעה 20:00 שודרו בעמודי הפייסבוק של עיריית חולון, רשת קהילה ופנאי ו'בית להיות' טקס רשמי של חניכי תנועת הנוער ולאחריו סרט שהפקנו בבית להיות ובו השתתפו שורדי השואה, חברי 'בית להיות'".

כמה שורדי שואה יש כיום בבית להיות? 

"כיום בבית להיות ישנם כ 150 חברים רשומים מתוכם כ-70 שורדי שואה והשאר הם בני/ות זוג ובני/ות הדור השני".

מה המסר החשוב שצריך להעביר לדורות הבאים?

"בשביל זה אתם צריכים לצפות בסרט שהכנו והוקרן בערב יום השואה. שמו של הסרט: 'זו צוואתנו', והוא מדבר בדיוק על כך. ניתן לצפות בו בעמודי הפייסבוק השונים שבהם שודר הטקס בלייב ולאחר מכן הוקרן הסרט".

איך אתה מסכם את השנה המאתגרת שעברה? אין ספק שהיה מאוד לא קל בשנה שעברה לציין את היום דרך הזום. כיצד התמודדתם עם הקורונה? 

"השנה הזאת הייתה קשה ומורכבת במיוחד לאוכלוסייה זו. שנה של סגרים קשה לכולם, אולם עבור הקשישים זאת מכה כואבת במיוחד שמשפיעה בצורה דרמטית על היכולת והבריאות הפיזית, הנפשית, הקוגניטיבית ובוודאי הרגשית של האנשים המבוגרים. לצערי זה היה ניכר יותר ויותר עם כל חודש שעבר. מעבר לזה, הפעילות המרכזית שלנו בבית להיות שהתבססה על מפגשים של שורדי שואה עם תלמידים לא יכלה להתקיים יותר והיינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש. מכיוון שכך, בחרנו להתמקד במספר פרויקטים חינוכיים ייחודיים שיכולים להתקיים במסגרת ההגבלות ועבור חברי הבית פיתחנו מערך העשרה בקפסולות המתבסס על מרצים מתנדבים בנושאים שונים. בסופו של דבר, הקפסולות יצרו אינטימיות נפלאה בין חברי הבית והפרויקטים החינוכיים החדשים פתחו את גבולות היצירתיות שלנו למקומות של נגענו בהם עד כה".

חשוב מאוד להעביר את העדויות לתלמידים בבית הספר. עם זאת, התלמידים אינם מחוסנים. איך מתמודדים עם המפגשים? האם עדיין נערכים מפגשים דרך הזום? צריך לזכור שגם מדובר באנשים מבוגרים שבטח לא קל להם להתמודד עם הנושא הטכנולוגי.

"כמובן שישנם מפגשי זום, אך הם מועטים ובעיניי פחות אפקטיביים. לכן יצרנו תוכנית של פרויקטים מתמשכים ולא חד פעמיים המאפשרים עבודת עומק חינוכית בתנאים אלה: עבודה בקבוצות קטנות של תלמידים בעיקר סביב נושא התיעוד בכל מיני פלטפורמות – כתיבה, צילום, וידאו".



תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר