מיכל פפר מייסדת המיזם. צילום: מיכל פפר, דניס קאפל

למען ילדים והורים גרושים: מיזם חברתי שמסייע להורים ולילדים תושבי חולון להתמודד עם השינוי בחייהם

המיזם מציע מגוון דרכי ליווי ותמיכה לגרושים וגרושות, ילדיהם ובני משפחותיהם החל מייעוץ אישי, גישור, סדנאות, טיפול רגשי והרצאות. חולון היא הראשונה בארץ לפתח מענה כזה לאוכלוסייה זו ללא קשר למצב הסוציו-אקונומי או היכרות עם שירותי הרווחה

פורסם בתאריך: 28.4.21 07:25

מיכל פפר, מייסדת ומנהלת מיזם "בין לבין", משפטנית, בוגרת מנהל עסקים ומנחת קבוצות מוסמכת הקימה את המיזם לפני כשלוש שנים בעקבות ניסיון חיים אישי שלאחריו הבינה כי ישנו צורך חיוני לתת מענה לילדים והורים שמתמודדים עם גירושין ולהעלות למודעות ציבורית את צורכיהם.
מדובר בתופעה נרחבת שכן כל משפחה שלישית בישראל וכחצי מיליון ילדים חווים גירושין או פרידה של ההורים. מחקרים רבים בארץ ובעולם מראים כי לתהליכי גירושין השלכות רגשיות, תפקודיות וכלכליות משמעותיות גם שנים לאחר אירוע הפרידה עצמו והם מוגדרים במחקר כאובדן השני בעוצמתו לאדם. המענים הציבוריים שניתנים למשפחות בישראל מצומצמים למקרי הקצה. השוק הפרטי משגשג (עורכי דין, מטפלים, יועצים) אבל אוכלוסיות נרחבות עדיין מתקשות לקבל את הליווי לו הן זקוקות עקב חסמי עלות, נגישות ומודעות וכאן נועד המיזם לתת מענה.
מנהל הרווחה והשירותים החברתיים מסתייעים בסיוע של מרכז "בין לבין" שהוא שירות ייחודי בארץ לילדים ומשפחות שמתעסקים בסכסוכי גירושים, כאשר מלבדו, נכון לכרגע, אין מענים שמתאימים להם כמו מיזם זה, שמתאים את עצמו גם לילדים וגם למשפחות הללו. בנוסף, הוא מאפשר לבתי הספר ולצוותי ההוראה להרחיב את מנעד הידע וההבנה שלהם עם התופעה ולהכיר דרכי התמודדות חשובות לסיוע לילדים".



המיזם הוקם ע"י מיכל פפר במסגרת עמותת טופז ליזמות חברתית חדשנית. את המיזם מובילים אנשי מקצוע מומחים ומנוסים שמרביתם הצטרפו בהתנדבות לסייע לפיתוחו והם מלווים ילדים והורים בתהליכי השינוי המשפחתי וגם אחריו. במאי 2019 הקים המיזם יחד עם עיריית חולון מרכז לתמיכה בילדים והורים גרושים. מאז הקמתו כ-2,000 מוטבים (ילדים, הורים ואנשי מקצוע) השתתפו בפעילויותיו כאשר בימים אלה מוקם מרכז נוסף יחד עם עיריית ת"א-יפו.

בשיחה עם "השקמה חולון" מיכל מספרת על המיזם המיוחד והחשוב שמפתח אסטרטגיה כוללנית להתמודד עם התופעה והשלכותיה הרחבות ברמת הפרט והחברה.

המרכז נפתח לפני כשלוש שנים ונותן מענה מאוד ייחודי לאוכלוסיית הילדים וההורים הגרושים. מה הם המענים שניתנים במרכז?
"למרכז יש מגוון מענים החל מייעוץ אישי ראשוני שבו בעצם מגיעים לרוב ההורים או בני המשפחה כדי להתייעץ עם המצב; בין אם מדובר  במצב שבו מתלבטים כיצד לנהל את הפרידה, כיצד לבשר לילדים על הפרידה או באיזו דרך לבחור: האם לפנות לגישור או בדרך שנקראת גירושין בשיתוף פעולה או לפנות להליך משפטי בבית המשפט. מדובר בייעוץ ראשוני שכולל היבטים רגשיים, עם מה אנחנו מתמודדים כהורים וכבני זוג. כך למעשה, הפגישה גם עוזרת לפונה לבחור מתוך סל המענים את מה שיכול לעזור לה/ו או לילדיהם. יש שבוחרים לקבל הדרכת הורים אישית ויש שבוחרים בסדנה קבוצתית (שמתקיימת בימים אלה ממש) ובה מקבלים ידע וכלים על פרידה, השפעותיה על הילדים ועל דרכים לניהול הורות משותפת אחרי הגירושין. דרך נוספת יכולה גם להיות טיפול רגשי לילד באמנויות או טיפול רגשי אישי להורה. בנוסף לאלו, מציע מרכז 'בין לבין' חונכות אישית לילדים – בתוכנית זו החונכים (סטודנטים או בני נוער) מלווים אחד על אחד ילדים להורים גרושים לאורך שנה, כמו 'אח/ות גדול/ה'. החונכים מקבלים הכשרה וליווי מקצועי מצוות המומחים של 'בין לבין'.
אם מגיעות משפחות בשלב שהקונפליקט נמשך כבר פרק זמן ממושך, כלומר למרות שהפרידה כבר רשמית אבל לאורך הזמן יש מחלוקת, יש שירות שנקרא "תיאום הורי" שמוצע להם. מעבר לזה, ישנן הרצאות וסדנאות, לדוגמה: יש סדנה ייחודית של מיינדפולנס לילדים – טכניקה שמסייעת בהתמודדות עם המעברים ועם האתגרים הנוספים שיש להם בחיים. בקרוב מאוד תיפתח סדנת כתיבה מאוד ייחודית וחד פעמית לבני נוער שהוריהם גרושים בשילוב בימאית תיאטרון".

מהי העלות?
"כל המענים מסובסדים; כאשר חשוב לציין שהחונכות היא ללא עלות – המחירים מאוד נמוכים משמעותית ממחירי השוק וזאת בזכות השותפות עם העירייה המענים מסובסדים לתושבי העיר".

איך פונים למקום?
"מנהלת המרכז של חולון, אליה ליכטנשטיין, עו"ס קלינית ומנהלת מרכז "בין לבין" בחולון, בטלפון: 050-2288206".

בין לבין

מרכז "בין לבין". צילום: מיכל פפר

סיפרת כי חולון פורצת דרך בתחום. מה הכוונה?
"זו הפעם הראשונה בארץ שבעצם הקימו מרכז לתמיכה וליווי קהילתי בילדים והורים גרושים. חולון נרתמה לסייע, ללוות ולהדריך ילדים והורים שחווים את השינוי במשפחה ואת הפרידה, החל מהשלב הראשוני של לבשר לילדים, כלומר איך להיפרד בכלל וגם בשלבים המתקדמים יותר כשהמשפחה מתמודדת עם הורות משותפת והילדים מתמודדים עם שני בתים. מדובר במענה עירוני שפתוח בפני כל תושבי העיר שחווים או חוו פרידה. אם יש משהו בערים אחרות, זה בעיקר שירותי רווחה שנותנים טיפולי רווחה אבל לא תוכנית כזאת. היבט הנוסף של פריצת הדרך הוא ההיבט הקהילתי במובן זה שהפעילות כוללת העלאת מודעות בכל הקהילה להתמודדות של משפחות גרושות וגם במגוון דרכים: סדנאות במרחב החינוכי (מורים מקבלים הדרכה כיצד לסייע לילד/ה שהוריה/ו גרושים, קבוצות העצמה לילדים בבתי הספר), הרצאות לקהל הרחב, וסדנאות ייחודיות למשפחות".

אין עוד מרכזים בערים אחרות?
"בתל אביב אנחנו מתכוונים להקים עוד מרכז – בשיתוף העירייה, ויש עוד רשויות מקומיות רבות שנמצאות בדיאלוג איתנו לגבי התאמת המודל עבורן".

מאיפה בא הרעיון?
"אני בעצמי גרושה, אומנם בזוגיות שנייה הרבה שנים. כל סיפור היזמות הוא סיפור של ניסיון חיים, הרבה תובנות שמביא להבנה שיש ואקום ציבורי בתחום המענים לילדים והורים גרושים. זו אוכלוסייה שכמה שהיא גדולה אין לה הדרכה ותמיכה. היא חיה במצב חיים מתמשך, הגירושים הם לא אירוע חד פעמי אלא מצב חיים מתמשך שחיים אותו עם התמודדויות ואתגרים לאורך השנים".

 

אליה ליכטנשטיין. צילום: ניקה גילת

אליה ליכטנשטיין. מנהלת מרכז "בין לבין" חולון. צילום: ניקה גילת

 

 



אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר