"יום-הכיפורים הוא היחיד בשנה שהציווי להתענות בו נאמר במפורש בתורה"

רגע לפני תפילות יום כיפור הרב הרב שמחה לנדאו בטור מיוחד

פורסם בתאריך: 15.9.21 12:10

יום הכיפורים הוא יום החתימה שבו נחתם דינו של האדם ושל העולם למשך השנה הבאה. זה יום קדוש, שבזכות הקדושה העצומה שמאירה בו, מתכפרים חטאיו של האדם. אנו, מצידנו, מקבלים את קדושת היום על-ידי הצום, התפילה והתשובה.



המקור ליום הכיפורים מופיע בתורה בספר ויקרא, פרק כ"ג פסוקים כ"ז-ל"ב. וכך נאמר בהם:"..יום הכפורים הוא מקרא קדש יהיה לכם ועניתם את נפשותיכם .. וכל מלאכה לא תעשו בעצם היום הזה כי יום כפרים הוא לכפר עליכם לפני ה' אלקיכם .. שבת שבתון הוא לכם ועניתם את נפשתיכם בתשעה לחדש בערב מערב עד ערב תשבתו שבתכם".

יום-הכיפורים הוא היחיד בשנה שהציווי להתענות בו נאמר במפורש בתורה.

הצום בו לא בא רק כדי לכפר על עוונות. יש לו משמעות נוספת: ביום-הכיפורים, יש לבן אדם יכולת לגלות את הנשמה שלו. וכדי שהאדם יוכל לגלות את הנשמה שלו, הוא צריך להתנתק מעולם החומר, מהאכילה והשתייה. הצרכים הטבעיים של הגוף, מפריעים לנו בשעה שהנשמה מתגלה ופורצת החוצה. לכן אנו צמים, מתנתקים מעולם החומר, לובשים לבן ודומים למלאכים.

על יום-הכיפורים גם נאמר: "עיצומו של יום מכפר". כלומר, יום-הכיפורים עצמו יש בו כוח של כפרה.

במשך השנה קורה שהאדם חוטא. הוא מכתים את נשמתו בכתמים, ובאמת צריך לנקות אותם ולתקן אותם. אבל האמת היא, שהכתמים והפגמים הם חיצוניים בלבד. עמוק בפנים, כל יהודי הוא טוב, זך ונקי. בתוכו פנימה הוא טהור וקדוש. היצר הרע הוא שהחטיא אותו, בניגוד לרצונו האמיתי והפנימי.

אמת פנימית זו מוסתרת בדרך-כלל, ואין היא מתגלה. אולם ביום-הכיפורים נקלפות השכבות החיצוניות, והנשמה הפנימית מתגלה במלוא זוהרה. הקדוש-ברוך-הוא מתקרב אלינו ביום הזה, והדבר מעורר את הנשמה שבקרבנו להסיר מעליה את כל השכבות החיצוניות ולגלות את מהותה האמיתית.

ואז מתגלה שבעצם אין שום חטא! מתברר, שיהודי בתוך-תוכו הוא יהלום בוהק, אשר שום חטא אינו יכול לפגוע בו. ביום-הכיפורים מתגלה היהודי האמיתי!

שנזכה שביום הכיפורים הזה התגלה היהלום שבתוכנו.

הכותב הוא מנהל לב חב"ד חסד ומרפא במרכז הרפואי וולפסון הרב שמחה לנדאו

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר