בית המשפט, אילוסטרציה serggn depositphotos.com
בית המשפט, אילוסטרציה serggn depositphotos.com

תוצאה של פוסט טראומה מהשרות הצבאי: בית המשפט הכיר בנפגע עישון תושב העיר כחלל צה"ל

ב-1955 נפגע תושב העיר במהלך שרותו הצבאי כאשר רכב בו נסע עלה על מוקש. בגיל 77 הוא נפטר מסרטן. בתביעה להכיר בו כחלל צה"ל נטען כי העישון היה כתוצאה מהטראומה הנפשית שחווה וממצבו

פורסם בתאריך: 4.1.23 09:24

לאחר עשור של מאבק משפטי מתיש, החליט בית המשפט כי תושב חולון, שנפטר בגיל 77, יוכר כחלל צה״ל. "פסק הדין עושה צדק עם האלמנה, שתמכה בבעלה המנוח במשך 58 שנה, מהיום שבו נפצע ועד ליום מותו. המקרה שלפנינו משקף את ההתמודדות הקשה ביותר, עמה נאלצים בני משפחותיהם של נכי צה"ל להתמודד במשך שנים רבות, עד עתה, ללא כל הכרה של המערכת", אמר עו"ד יואב אלמגור, בא כוחה של האלמנה, לאחר שבית משפט השלום בראשון לציון קיבל את ערעורו.

תחילתו של המאבק המשפטי הארוך, היה לאחר שהאלמנה, כיום בשנות ה-80 לחייה, טענה כי פציעתו של הבעל במהלך השירות הצבאי הובילה לפוסט טראומה שבעקבותיה התדרדר גם מצבו הבריאותי ובסופו של דבר הוא נפטר כתוצאה מבעיה רפואית הקשורה להרגלי העישון שאימץ בעקבות הפוסט טראומה ממנה סבל. "בשנת 1955, במהלך שירותו הסדיר, עלה הרכב שבו נסע המנוח על מוקש. כתוצאה מכך, הוא נפצע, איבד את הכרתו למספר ימים, ואושפז לאורך מספר שבועות. תחילה, הוכר המנוח כנכה צה"ל בשל הפציעות הגופניות שמהן סבל, אך בהמשך הוכר גם כנכה בשל פגיעה נפשית", מסביר עו"ד אלמגור. ״המנוח, כמו נפגעי פוסט טראומה רבים אחרים, התדרדר לעישון כבד, ועישן לאורך כל חייו".

בנו של המנוח ואלמנתו, שחיה לצידו כבר כשמלאו לה 16, לא הכחישו את הרגלי העישון של המנוח, אולם שבו וטענו כי אומצו כתוצאה מהפגיעה במהלך השירות הצבאי. לאחר מותו, הגישה האלמנה תביעה למשרד הביטחון, בבקשה להכיר בו כחלל צה"ל, בטענה כי קיים קשר סיבתי בין מותו לנכותו הנפשית. בתביעה נטען, כי גם אם יוכח כי העישון הכבד הוא שגרם למותו – אזי גם העישון הוא תולדה של הפגיעה הנפשית שהסב לו שירותו הצבאי. ואולם, משרד הביטחון דחה את הטענות, בנימוק כי אין קשר בין פטירתו של המנוח לנכותו וכי הסיבה לפטירתו היא מכלול תחלואים שמהם סבל. בנוסף, נטען מטעם משרד הביטחון כי הכרה במנוח כחלל צה"ל בעקבות הרגלי העישון, תפתח את הדלת לתביעות רבות נוספות ברוח זו. בעקבות הדחייה פנתה המשפחה לעו״ד אלמגור, המתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון ומייצג חיילים ומשפחות חללים בעניינים רפואיים, כדי שיגיש בשמה ערעור לבית המשפט על החלטת משרד הביטחון.

 

 

הערעור, אותו הגיש עו"ד אלמגור, נתמך בשתי חוות דעת של מומחים רפואיים. האחת קבעה, כי המנוח לא יכול היה להפסיק לעשן לנוכח מצבו הנפשי, גם כאשר מאוד רצה בכך. עוד נקבע בחוות דעת זו, כי העישון היה עבור המנוח מעין טיפול הרגעה. חוות דעת שנייה, של מומחה למחלות ריאה, קבעה כי פטירת המנוח היא תוצאה ישירה של העישון. משרד הביטחון, מנגד, הציג חוות דעת של מומחים מטעמו, שטענו כי אין קשר בין פגיעה פוסט טראומתית לבין העישון שבסופו של דבר גרם למחלת הסרטן שממנה נפטר האיש.

בית משפט השלום בראשון לציון שדן בתיק, החליט בסופו של דבר לקבל את טענת המשפחה ולהכיר במנוח כחלל צה"ל. בפסק הדין שניתן השבוע, קבעה כבוד השופטת צבייה גרדשטיין פפקין, שעמדה בראש ההרכב שדן בערעור, כי קיים קשר בין נכותו המוכרת של המנוח לבין פטירתו, גם אם מדובר בקשר עקיף וחלקי, וגם אם יש לפטירה גורמים נוספים. עוד קבעה השופטת, כי האלמנה זכאית לכל זכויותיה לפי חוק משפחות החללים. בנוסף, הורתה השופטת למשרד הביטחון לשאת בדמי הטרחה בסכום של 10,000 שקלים.

השופטת השיתה על משרד הביטחון את עלות שכרם של המומחים שנשכרו על ידי האלמנה, ובנוסף, שכר טרחת עורך דין, בסך של 10,000 שקלים. בתגובה לפסק הדין מסר עו"ד אלמגור, כי מדובר בפסיקה חשובה, המכירה בנזקים מאוחרים מאוד של פגיעות במהלך השירות.



אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר