נהג חדש. צילום:עמותת אור ירוק
נהג חדש. צילום:עמותת אור ירוק

לחץ חברתי וחוסר ניסיון: כמה נהגים צעירים היו מעורבים בתאונות בחולון?

עמותת אור ירוק פרסמה נתונים על מעורבות נהגים צעירים בתאונות דרכים: "מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם בבעלי הרישיונות"

פורסם בתאריך: 9.2.23 10:29

עשרות תאונות קטלניות במעורבות נהגים צעירים (עד גיל 24) מתרחשות מדי שנה. 12% מכלל בעלי הרישיונות הם נהגים צעירים עד גיל 24, אך 19% מהם היו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד) בשנת 2022 – גבוה בשיעור של 58%, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.

בחולון אירעו 848 תאונות דרכים במעורבות נהג צעיר (עד גיל 24) בעשור האחרון (2022-2013) חמש מהן תאונות קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד). בשנת 2022 אירעו בעיר 68 תאונות במעורבות נהג צעיר מתוכן 15 תאונות קשות. נתוני 2022 מעודכנים עד לחודש נובמבר.

בעמותת אור ירוק אומרים כי הסיבות המרכזיות להיפגעות ולמעורבות הגבוהה של נהגים צעירים בתאונות דרכים, מצביעות על חוסר הניסיון והיעדר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש, כגורמים המרכזיים. לצד זאת, עודף ביטחון עצמי, לחץ חברתי וסף גירוי נמוך, מגדילים את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים ומגבירים את חומרת הפגיעה. לפי דו"ח של עמותת אור ירוק, היסח דעת משפיע באופן משמעותי יותר על נהגים צעירים בשל חשיפה גבוהה יותר לגורמים מסיחי דעת. נהגים צעירים יותר נוטים לבצע פעולות מסיחות בזמן נהיגה, כולל שימוש בטלפון הנייד, לעומת נהגים ותיקים. סיבה זו היא אחת הגורמים לכך שתאונות שנגרמות כתוצאה מהיסח דעת בולטות יותר בקרב נהגים צעירים.

 

עוד מציינים בעמותה כי נהגים צעירים נוטים להיכנע ללחץ חברתי ולהיסח דעת כשיש נוסעים נוספים ברכבם. הסיכוי לתאונות דרכים במעורבות נהגים צעירים גובר באופן משמעותי כאשר נוכח ברכב נוסע צעיר בגיל הנהג (עד גיל 24), בפרט בקרב נהגים מתבגרים. הימצאות נוסעים צעירים ברכב מסיחה את דעתו של הנהג הצעיר, בייחוד אם מדובר בחבריו. בנוסף לכך, קיים קשר ישיר בין נהיגה במהירות מופרזת בקרב נהגים צעירים לבין הסעת נוסעים נוספים – בייחוד אם מדובר בחבריהם. ככל הנראה הסיבה לכך היא כניעה ללחץ חברתי.

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה יותר מחלקם בבעלי הרישיונות. נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון בשל מאפייני הנהיגה הייחודים שלהם. רבים מהם מתקשים לקרוא את מפת הסכנות שבכביש בשל חוסר ניסיון, נהיגה בשעות הלילה, לעיתים בעייפות או תחת השפעת אלכוהול. במשך שנים מדינת ישראל התעלמה מהנהגים הצעירים והתוצאות הקשות הן תוצאה ישירה לחוסר ההשקעה והיעדר תכנית רב תחומית. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכולים להתעלם מהנתונים הקשים ולכן יש לקדם תכנית ייעודית שתוביל לצמצום תאונות הדרכים במעורבות נהגים צעירים. במקביל, על המשטרה להגביר את האכיפה והנוכחות המשטרתית באזורי הבילוי של האוכלוסייה הצעירה ובאופן ממוקד בסופי השבוע. על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב לאשר את התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהוכנה בקדנציה הקודמת שלה כדי לצמצם את תאונות הדרכים ולהציל את חיי הנהג הצעיר הבא".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר