איפה משתמשים הכי הרבה ברכב פרטי? מנתונים שהגיעו לידי עמותת "אור ירוק" עולה כי כלי רכב מערים בפריפריה נוסעים הרבה יותר בכל שנה בממוצע מאשר כלי רכב במרכז הארץ, כאשר ממוצע נסיעת כלי רכב פרטיים בישראל בשנת 2023 היה 14.7 אלף ק"מ.
רהט היא העיר עם מספר הקילומטרים הממוצע הגבוה ביותר שכלי רכב פרטי נוסע בשנה (20 אלף ק"מ בממוצע), לעומת גבעתיים שהיא העיר שבה מספר הקילומטרים הנמוך ביותר שכלי רכב פרטי נוסע בשנה (10.2 אלף ק"מ בממוצע) – כמעט פי שניים יותר.
בערים הגדולות: הנהג הירושלמי נסע 13.8 אלף ק"מ בממוצע בשנת 2023, תושבי תל אביב-יפו נסעו 11.1 אלף ק"מ בממוצע ואילו תושבי חיפה נסעו 12.6 אלף ק"מ בממוצע בכל שנה.
בפתח תקווה, הרצליה וחולון נסעו 11.7 אלף ק"מ בממוצע בשנת 2023, בכפר סבא וברעננה נסעו 12 אלף ק"מ, בבת-ים 12.1 אלף ק"מ, בראשון לציון 12.4 אלף ק"מ. ברחובות 12.8 אלף ק"מ, ובראש העין 13.4 אלף ק"מ בממוצע בשנת 2023.
וגם: חדש מול ישן ורכבי ליסינג
בעמותת "אור ירוק" מציינים כי כלי רכב חדשים נוסעים יותר. ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסיעה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. כלי רכב פרטיים חדשים (עד גיל 3) בבעלות חברות ליסינג נוסעים בממוצע יותר מכלי חדשים רכב בבעלות פרטית. בשנת 2023, הנסיעה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי חדשים (עד גיל 3) בבעלות חברת ליסינג עמדה על 26.6 אלף ק"מ לעומת 16.0 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות פרטית.
בעמותה גורסים כי המציאות שבה כלי רכב בפריפריה נוסעים משמעותית יותר קילומטרים מאשר כלי רכב במרכז מגלמת בתוכה השלכות רחבות, חברתיות, כלכליות וסביבתיות. בראש ובראשונה ישנן עלויות כלכליות גבוהות לתושבי הפריפריה בעיקר על דלק ותחזוקה. איכות התחבורה הציבורית בפריפריה נמוכה בהשוואה למרכז ויש צורך לעיתים ביותר רכב אחד.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ההבדלים בנסיעת כלי הרכב נובעים מאיכות התחבורה הציבורית. בעוד שבמרכז הזמינות יחסית גבוהה, בפריפריה היא נמוכה ולא יעילה ולכן אנשים נאלצים לרכוש כלי רכב פרטיים כדי להגיע לעבודה או ללימודים. זה עולה הרבה יותר כסף, מגדיל פערים חברתיים וגם הסכנה למעורבות בתאונת דרכים גדלה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשפר את מערך הסעת ההמונים בפריפריה כדי לצמצם את השימוש בכלי הרכב הפרטי ולהגביר את השימוש בתחבורה הציבורית בכל יום. בכך, אנשים שלא גרים בסביבת המטרופולינים הגדולים יוכלו לחסוך כסף רב, לצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה ולהוביל גם לצמצום תאונות הדרכים. זו השקעה כלכלית כדאית אשר תחזיר את עצמה".
תגובות