כיצד הפכה קריית מיכה לשכונה סוג ג' של חולון

הילדים הם תלמידי חוץ בבת ים, אין תחבורה ציבורית, אין נגישות ואפילו נהגי אמבולנסים לא מוצאים את הכתובת. כך נראים חייהם של תושבי השכונה שרק גשר אחד מפחיד מחבר ביניהם לעיר שגובה מהם ארנונה

פורסם בתאריך: 10.9.17 16:03

גשר התנאים שעובר מעל כביש איילון הוא החיבור היחיד בין שכונות ג'סי כהן וקריית מיכה. בשנים האחרונות הוא סובל מהזנחה קשה ומהווה מטרד שמאכלס בשעות החשיכה נרקומנים ושיכורים. התושבים במקום זועמים ומיואשים.

בשנות ה-90 החל להיסלל חלקו הדרומי של כביש איילון בין צומת (לימים מחלף) יוספטל למחלף הקוממיות. כתוצאה מכך, רחוב התנאים בחולון, שעד אז חיבר בין שכונות ג'סי כהן לקריית מיכה, נחסם במרכזו לתנועת כלי רכב וחולק לשתי דרכים ללא מוצא. כתוצאה מהניתוק, חברת נתיבי איילון בנתה גשר להולכי רגל עם שתי מעליות לנכים כחלופה לכביש שעבר במקום. מאז, שכונת קריית מיכה מנותקת תחבורתית מחולון, ותושביה נאלצים לבצע עיקוף דרך בת ים כדי להגיע אליה.

"הניתוק מקריית מיכה הוא לא טוב בכלל", מספר ל"השקמה" נתנאל אלעזרוב, תושב ג'סי כהן שעובר על הגשר ארבע פעמים ביום: "פעם, לפני שהכביש נחסם, כל התושבים היו עוברים מצד לצד בחופשיות. עכשיו זה מקשה מאוד גם על התלמידים של בית ספר קציר וגם על אמהות עם עגלות תינוקות או נשים עם סלים שצריכות לטפס פה קומות ולרדת".

הגשר, שבעת בנייתו היה אמור להיות הפתרון לבעיית הנתק בין קריית מיכה לג'סי כהן, נמצא כיום במצב של הזנחה קשה ואף מהווה מטרד. הכניסה מצידו המזרחי מלוכלכת בערימות של אשפה וריח חריף של ביוב מורגש באוויר. כמו כן, שתי המעליות שבו לא עובדות ודלתותיהן אף מולחמות במוטות ברזל, ונראה שנפרצו לא פעם. כמו כן, בשעות החשיכה תאורת הגשר אינה פועלת.

"גופות" במעליות

אף על פי שבהתרשמות ראשונית נראה שהגשר כמעט תמיד ריק, במציאות מספר העוברים בו רב, רבים מהם ילדים וקשישים. "צריך לתקן את המעליות", אומר תושב קריית מיכה: "יוצא לי לעבור פה בבוקר ובצהריים ולפעמים יש קניות ושקיות ואני בקושי עולה ויורד".

על השאלה מתי המעליות עבדו, כל אחד מהמרואיינים מספק תשובה אחרת: "כמה שנים שהן לא עובדות. אנחנו משלמים לעירייה ארנונה ולמה לא מגיע לנו שתהיה דרך יפה? יש אנשים מבוגרים שלא יכולים לעלות פה", אומר תושב המקום. תושב אחר מציין: "לא ראיתי אותן אף פעם עובדות", ואלעזרוב הוותיק מבין כולם נזכר: "אני זוכר שהן עבדו אולי שנה-שנתיים, זהו". לשיחה מצטרפת תושבת קריית מיכה ומספקת אגדה אורבנית: "תמיד מספרים שיש בתוך המעליות האלו גופות, בגלל זה הן לא עובדות".

תלמידי חוץ בבת ים

קריית מיכה היא הנפגעת העיקרית מהחסימה של רחוב התנאים. בעוד ששכונת ג'סי כהן מחוברת ישירות לחולון, שכונת קריית מיכה נשארה מאחורי החומה, מנותקת מהעיר. למעשה, קריית מיכה היא מובלעת חולונית בבת ים. בחולון היא נמצאתן על הנייר בלבד, בעוד שבפועל היא נמצאת למעשה בתוך העיר בת ים.

אחד הביטויים לבעייתיות שנוצרה עם הפרדת השכונה הוא שרבים מילדי המקום יוצאים ללמוד בבתי ספר בבת ים כתלמידי חוץ, במקום ללמוד בבתי ספר בחולון שמרוחקים מן השכונה ומצריכים מהם מעבר דרך הגשר או נסיעה ברכב. "ההורים נאלצים לשלם מאות שקלים בחודש", מספרת תושבת קריית מיכה.

תלמיד תיכון, תושב השכונה, מספר שהוא לומד בחולון בעוד שאחותו לומדת בבת ים. תושב קריית מיכה מספר כי בית גרושתו נמצא בג'סי כהן, וכיוון שילדיו למדו בתיכון קציר שבתוך חולון, פעמים רבו וירו על לינה בבית אביהם כדי לייתר את הדרך הארוכה כל בוקר לבית הספר.

אין תחבורה ציבורית והאמבולנסים לא מגיעים

בנוסף לבעיית אי הנגישות לבתי הספר בחולון, קיימת גם בעיה של נגישות בכלל אל תוך השכונה ובפרט של נותני שירותים שונים, משליחי פיצה ועד מד"א – הם פשוט לא מוצאים את הכתובת. מתברר שלא כולם ידעו על כך שרחוב התנאים פוצל לשתי דרכים ללא מוצא, וכמו כן השלטים שהוצבו בשתי הכניסות אליו עם הנוסח "אין מעבר לבת ים/ חולון דרך רחוב התנאים" כנראה שלא ממש עזרו. כתוצאה מכך, אנשים רבים מתקשים להגיע אל בתי הרחוב שנמצאים בקריית מיכה.

לפני שלוש שנים עיריית חולון שינתה את שם הרחוב בחלק של קריית מיכה מ"התנאים" ל"חכמי ישראל" כדי למנוע בלבול בין שני החלקים המנותקים. אולם, עדיין תושבים מסבירים שרבים מתבלבלים ולא יודעים מה המספרים העדכניים של הבתים.

אי הנגישות לשכונה אינה מסתכמת באי מציאת הדרך אליה. בעבר, כשרחוב התנאים היה מחובר, עברו דרכו קווי אוטובוס בדרך אל בת ים. כיום תושבי השכונה, ביניהם מבוגרים, נאלצים ללכת ברגל אל רחובות כ"ט בנובמבר ואנה פרנק שבבת  ים, או לחצות את הגשר אל ג'סי כהן כדי לעלות על אוטובוסים.

גשר הנרקומנים: "נאנסה פה בחורה"

הגשר, שהוא החיבור היחיד של קריית מיכה עם חולון, נראה אחרת בלילה. אמנם לכל אורכו מוצבות מנורות, אך הן לא עובדות. כתוצאה מכך, הגשר חשוך כמעט לכל אורכו, למעט הקצוות שמקבלים אור מעמודי התאורה של כביש איילון. "הגשר מאוד מסוכן ומאוד מפחיד בלילה. אתה לא יודע מה יצוץ לך ומי יצוץ לך. אני אישית נתקלתי כמה פעמים באי נעימות", מספרת אחת התושבות. "אחרי 21:00 אי אפשר לעבור בו. הכל חשוך ומפחיד. אם אתה כבר עולה במדרגות, אתה לא יודע מי יבוא לך בפנים: שיכור, רוצח. היתה כבר בחורה שנאנסה על הגשר". אלעזרוב:"יש פה אנשים מסוכנים מאוד בלילות. תמיד יש פה משטרה כי נרקומנים מתחבאים פה. אשתי לא עוברת פה לבד".

הפתרון הרצוי לכל הבעיות הוא חיבורה מחדש של קריית מיכה לעיר באמצעות מעבר משוקע או בדרך חלופית חדשה. אבל מבחינת התושבים, פתרון כזה יהיה בגדר נס. כעת הם רק רוצים שישקמו את הגשר ושתוצב עליו שמירה. "שיפתחו לנו פה כניסה, גישה (הוא מצביע על כביש איילון), שאנחנו לא נהיה מנותקים, לפחות כניסה", מבקש תושב השכונה. "אפשר גם דרך מכיוון האיצטדיון ליד רחוב הקוממיות עד לכאן", אומר תושב אחר.

תושב קריית מיכה מבקש ומסכם: "הייתי רוצה שייחפר מעבר משוקע למכוניות, אך אני מוכן להסתפק בשיפוץ הגשר, שהמעליות יעבדו ושישימו כאן אנשי ביטחון. אני מוכן לשים 50 שקל כל חודש כדי שתהיה שמירה". ואלעזרוב מוסיף: "המעלית צריך שתהיה נגישה לכולם, לא רק לציבור הנכים, אבל חייבים פה שמירה כי בוודאות יהרסו פה הכל".

מעיריית חולון נמסרה תגובה חלקית בלבד לבעיות: "התלונה לגבי הכניסה לגשר נבדקה הבוקר ולא נמצאה אשפה במקום וגם לא נמצא מפגע של ריחות. בשכונה אכן אין בית ספר ולכן עיריית חולון מעמידה לטובת ילדי השכונה הסעות עד כיתה ו'".

תגיות:

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר