צילום: רפי דלויה
צילום: רפי דלויה

הפוטושופ הציוני הראשון: הרצל וקיסר גרמניה נפגשים במקווה ישראל

120 שנה אחרי, תלמידי הכפר החקלאי מקווה ישראל בחולון ומרכז הרצל של הסתדרות הציונית העולמית שחזרו את הפוטושופ הציוני הראשון

פורסם בתאריך: 6.11.18 12:37

לרגל 120 שנה לביקור החשוב והמתוקשר של בנימין זאב הרצל ומשלחתו בישראל בשלהי המאה ה-19, מרכז הרצל בהסתדרות הציונית העולמית ערך באחרונה שחזור לאותו סיור חשוב. הסיור עבר בכל הנקודות החשובות בהן ביקרה המשלחת, שם הומחזו המפגשים ההיסטוריים של איש החזון שהגיע לישראל במטרה להילחם על מקומו של העם היהודי בה.

הנקודה המרכזית בה התרכז השחזור היתה במקווה ישראל בחולון. ליד הפסל המפורסם של הסוס והרוכב – קיסר גרמניה, התקיים אירוע בנוכחות מנהל בית הספר מקווה ישראל רונן צפריר, מנהל מרכז הרצל  ומארגן השחזור עודד פוייר, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל עומרי שלמון ותלמידי מקווה ישראל.

הרצל והקיסר הגרמני בפגישתם במקווה ישראל. צילום: ארכיון הציונות

הרצל והקיסר הגרמני בפגישתם במקווה ישראל. צילום: ארכיון הציונות

במהלך האירוע שוחזרה הפגישה של הרצל עם קיסר גרמניה וילהלם השני, שהתקיימה ליד מקווה ישראל באוקטובר 1898, במהלך מסעו של הקיסר לארץ ישראל. הפגישה נערכה ביוזמתו של הרצל, במסגרת פעילותו המדינית לקראת סוף המאה ה-19, מתוך כוונה להניע את הקיסר להפעיל את השפעתו על הסולטן הטורקי במטרה שהאחרון יעניק צ'רטר להקמת מדינה יהודית.



במהלך האירוע שוחזרה התמונה היסטורית המפורסמת, הרצל עם הקיסר. את התמונה ההיסטורית צילם דוד וולפסון אך כיוון שלא היה צלם מקצועי והתרגש מהמעמד, לא הצליח לתפוס בתמונה את כל דמותו של הרצל.  הרצל שהבין כבר אז את החשיבות הרבה של צילום עיתונאי, התעקש  להצטלם שוב למחרת והתמונה עברה עריכה מחודשת. כך למעשה נוצר "הפוטושופ הציוני הראשון", פוטומונטאז' דאז.

"הרצל" (השחקן) ופוייר העניקו לצפריר תעודת הערכה מההסתדרות הציונית העולמית. תעודת הערכה נוספת הוענקה לשלמון. צפריר: "מאז ועד היום, אנחנו ממשיכים לחנך לאהבת האדם, האדמה והמולדת. אנחנו מאמינים כי קיים צורך להקפיד ולחנך את הדורות הבאים לאהבת חינם ולפרגון אחד לשני. זאת, על מנת שהחזון ימשיך להתפתח. כולי תקווה כי תלמידינו היו המובילים והמיישמים את חזונו של הרצל חוזה מדינת היהודים".

פוייר: "מרתק לראות איך כבר אז, הרצל הבין את החשיבות האדירה של התמונה ההיסטורית. היה מרגש לחזות בשחזור ולשמוח יחד עם תלמידי מקווה ישראל והמשתתפים שהגיעו לאירוע כדי לחגוג יחד 120 שנות ציונות".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר