השופט משה סובל

השופט בדימוס משה סובל: "תקיפה אישית של עובדי מערכת המשפט אינה מקובלת"

הוא מתגורר בחולון מגיל חצי שנה ועד היום ומרגיש קשר עמוק לעיר. ראיון עם השופט הוותיק משה סובל, שלמרות גילו והיותו גימלאי ממשיך להתנדב ולתרום ולהיות חלק ממערכת המשפט

פורסם בתאריך: 22.3.19 09:59

השופט החולוני הוותיק משה סובל מוכר כמי שתורם לקהילה ויוזם לא מעט מיזמים התנדבותיים בעיר. גם בהיותו גימלאי הוא עדיין נמנה על מערכת המשפט ויש לו מה לומר על מה שקורה עכשיו בין השלטון למערכת האכיפה. 

"לאחרונה ובעצם כל הזמן, יש דיבורים בציבור ושל אנשי ציבור על מערכת הצדק בכללותה, ועל בתי המשפט בפרט. נשמעים דברים שהם גם חסרי אחריות ובעיקר אינם נכונים. כנראה שכל אחד מדבר לשיטתו ולצרכיו, גם כאשר הנאמר רחוק מהאמת". כך אומר השופט משה סובל, בן 74, שהגיע להתגורר בחולון בהיותו בן חצי שנה ומאז גר ופועל רבות בעיר בעיקר בתחום ההתנדבותי והקהילתי. "אפשר ומותר לבקר את המערכת כמו שעושים כלפי כל מערכת אחרת, אבל לא על דרך של תקיפה אישית והצגת תמונה מסולפת של הדברים. מנסיוני רב השנים בתחום, אני יכול להעיד כי עבודת השפיטה היא עבודה קשה ואחראית. זו עבודה שנעשית ביושר, בהגינות וללא משוא פנים. דומני כי זו המערכת האמינה ביותר על הציבור, שמצידו נותן לה את מירב הקרדיט.

"אני מתגורר בחולון עוד מגיל חצי שנה ועד היום ברציפות, ומרגיש קשר עמוק לעיר", אומר סובל, איש משפט ותיק מאוד שלמרות גילו והיותו גימלאי ממשיך להיות עד היום חלק בלתי נפרד ממערכת המשפט הישראלית. "למדתי בבית הספר ישורון והמשכתי את לימודי בתיכון יבנה. סיימתי בתיכון קוגל במסלול ערב. בצבא שירתי כמדריך ומכפקד טירונים ובמילואים הייתי מפקד צוות בסוללת מרגמות ובהמשך סניגור צבאי בפרקליטות הצבאית".

סובל רצה כבר מצעירותו להיות משפטן. הוא למד משפטים באוניברסיטת תל אביב במסלול ערב ובמקביל עבד בתור מדריך גדנ"ע בבית הספר אורט חולון. "השתתפתי במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים, ואת עבודתי המשפטית התחלתי במשרד עורכי דין ובהמשך ניהלתי משרד עצמאי", הוא מספר על הקריירה שלו בתחום השיפוט. "בשנת 1997 עברתי לשפיטה. תחילה כיהנתי בתור רשם ובהמשך מוניתי לשופט בבית משפט השלום בתל אביב. זה כחמש שנים, אני עובד חלקית בתור שופט עמית ושומע ערעורים על רשמים וערעורים סטטוטוריים".

מה אתה יכול לומר על פסיקותיך בעולם המשפט הישראלי?

"בעבר דנתי במגוון נושאים אזרחיים, כגון תביעות כספיות, הפרת חוזה ותביעות לפיצויים. לאחרונה, אני מתמקד בבירור ערעורים בענייני הוצאה לפועל ופסקתי למשל בסמכותו של הרשם על זכותו של יורש לבצע פסק דין שניתן לטובת המוריש על פי חלקו בירושה וללא צורך בקבלת הסכמה של היורשים האחרים. יש לי גם פסיקה מוכרת באיזון שבין זכותו החוקתית של חייב לצאת את הארץ, לבין זכותו החוקתית הקניינית של הזוכה לגביית החוב וכן בהכרה בזכותו של צד שלישי לפתוח תיק הוצאה לפועל כנגד מי שהתחייב בחוזה עם אחר לשלם לצד השלישי".



אתה פעיל מאוד בקהילה בחולון.

"נכון, לפני 15 שנים נתבקשתי לשמש יו"ר הוועדה להענקת מגן ראש העיר למתנדבים מצטיינים, ובתפקיד זה אני משמש עד היום. במסגרת הוועדה נחשפתי לפעילות ההתנדבותית הרבה בחולון ובשבתון הראשון שלי מעבודה פניתי להתנדב בבית החולים וולפסון בחדר המיון ומאז אני ממשיך עד היום. בנוסף, הצטרפתי לאגודת ידידי בית החולים. בשנת 2013 זכיתי בתואר יקיר העיר חולון".

לסובל יש לו מיזם עירוני נוסף שמושך אליו רבים מתושבי העיר: "יחד עם נציג חב"ד, ייסדנו לפני שבע שנים חוג למורשת ישראל שמתנהל עד היום ומשתתפים בו חילוניים ודתיים שדנים שומעים משמיעים ומלבנים נושאים שונים של המורשת. בנוסף, כבר 21 שנים אני מרכז קבוצת חברים בשם 'תור ושיר חולון' שמיועדת לטיולים מודרכים בארץ ובחו"ל ולפעילות חברתית מגוונת. מדי פעם אני מרצה לחברי 'צוות' גימלאי צה"ל בחולון על נושאים משפטיים וכן, משמש יו"ר ועדת השיפוט בתחרות 'הנואם הצעיר' של מועדון רוטרי בחולון".

אומרים עליך שאתה מחובר מאוד לזמר העברי.

"אני אוהב להאזין לשירים עבריים מהסגנון הישן, בעיקר לאותם שירים שלמילים שלהם יש משמעות והלחן נעים לאוזן. מבין השירים בחרתי לציין את שירה של נעמי שמר 'אנשים טובים באמצע הדרך', כי אני רואה בשיר הזה מעין הימנון למתנדבים במכלול התחומים. והרי מה מילות השיר מספרות? 'איש אחד קנה לי ספר', 'איש אחד בנה כינור', 'ואישה טובה נתנה את שמה', 'איש אחד יבנה לי גשר', 'איש אחד יצמיח יער ואישה טובה אחרת רק תצביע אל האופק'".

מה יש לך לומר על מי שמתנדבים למען הקהילה? אתה הרי מכיר רבים מהם.

"המתנדבים הם אמנם מיעוט מספרי בציבור, אבל לפעולותיהם יש השלכה גדולה מעבר לכמותם והם אלה הנותנים לכולנו תקווה לעתיד טוב יותר. כמילות אותו השיר של נעמי שמר, הם 'כמו צמחי הבר', הם הבודדים שעוצרים תמיד את החולות הנודדים. הם מזכירים מאוד את המשפט 'תפקחו את העיניים תסתכלו סביב' ואכן – ראו את הפעילות העצומה של המתנדבים ותצטרפו אליהם, שהרי 'איתם אפשר לצעוד'. השיר הזה מסמל עבורי את פעולות המתנדבים שאני קשור אליהם ורואה בהתנדבות עשייה שתורמת לנצרכים ויותר מכך למתנדבים".

ויש לו מיזם נוסף קהילתי בעיר, עליו הוא שם דגש: "לפני כשנתיים יזמתי יחד עם מכללת חנקין פרויקט חדשני שאני מנחה בשם 'גדלתי בחולון'. המיזם מפגיש את הקהילה עם תושבי העיר שגדלו, צמחו והתפתחו בחולון והם מספרים את סיפורם האישי. זה מעניין מאוד ומושך קהל רב, ואנו בשיאה של הסדרה".

משה סובל יתארח אצל השדר שרון נריה בראון בתכנית "חלון לחולון", ביום 8.4 בין השעות 11:00 עד 14:00 ברדיו קסם, 106fm.

 

 

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר