רגע לפני פתיחת שנת הלימודים: עד כמה אתם מרוצים מהחינוך בעיר הילדים?

ראש העירייה מוטי ששון מתייחס לחינוך המקומי כאל בן טיפוחים אישי שלו. מאז נבחר לראשונה לפני 26 שנים, מחזיק אישית בתיק החינוך ואינו מאפשר לאיש לטפל בו

פורסם בתאריך: 20.8.19 13:55

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים ולקראת "ועידת החינוך של ערי ישראל" שתתקיים ביום שני, ה-26 באוגוסט 2019 בחולון.  בדקנו את תמונת המצב של מערכת החינוך העירונית: רמת ההישגים, אירועי האלימות, טענות ההורים והשוואה למערכת חינוך בעירים השכונות.



ראש עיריית חולון, מוטי ששון, מתייחס לחינוך המקומי כאל בן טיפוחיו. מאז נבחר לראשות העירייה לפני 26 שנים, הוא מחזיק אישית בתיק החינוך ואינו מאפשר לאיש לטפל בתחום. 

ששון גדל במערכת החינוך המקומית, למד בבית הספר ביאליק בשנות ה-'50, וכיום מרבה לבקר במוסדות החינוך, דורש הסברים מאנשי הניהול של המערכת, מרבה לפגוש הורים ותלמידים בלשכתו ומנהל מדיניות קבועה של "מניעת נשירת תלמידים". אלא שבשנים האחרונות, בפרט בשנה האחרונה, נראה שנעלמה הגאווה המקומית שאפיינה את תושבי עיר הילדים בכל הנוגע לחינוך. 

נתוני בגרות ומיצ"ב

על פי נתוני זכאות לבגרות של השנים האחרונות – עלה כי חולון אומנם נמצאת מעל הממוצע הארצי שעמד בשנת 2018 על 69.9 אחוז, אולם העיר נשארת מאחור ביחס לערים באזור.

 

בשנת 2018 עמד אחוז הזכאים לתעודת בגרות מקרב תלמידי חולון על 75 אחוז. מדובר במגמת עלייה משנת 2014 – אז נתון זה עמד על 72.8 אחוז. אך יחד עם זאת, יש פער גדול בין חולון לשכנותיה: בבת ים עמד אחוז הזכאות לבגרות באותה שנה על 83.7 אחוז ובראשון לציון על 83.4 אחוז.

עוד עלה כי בחולון נתוני הזכאות לבגרות זהים בין התלמידים תושבי העיר ובין התלמידים הלומדים בעיר. זאת, לעומת בת ים בה אחוז הזכאות לבגרות בין התלמידים הלומדים בעיר גבוה מאלה הגרים בה ומצב דומה – גם בראשון לציון. יצוין, כי במערכת החינוך בחולון שמים דגש כבר כמה שנים על מאמץ לעלות בהישגי הבגרות אבל עד עתה – בלי הצלחות מרשימות. 

נתוני בחינות המיצ"ב בחולון מראים כי אחוז התלמידים ברמת הישגים גבוהה בעברית עמד על 25 אחוז – כאחוז אחד מעל הממוצע הארצי. בהשוואה לערים אחרות, חולון מובילה על בת ים שבה נתון זה עמד על 22 אחוז, אך יחד עם זאת היא נמצאת מתחת לראשון לציון שהובילה עם 31 אחוז.

אירועי אלימות 

לאורך שנת הלימודים החולפת אירעו מספר אירועים חריגים במוסדות החינוך בחולון. בחודש פברואר נחשף אירוע אלימות חריג של מורה כלפי תלמיד כיתה ג' באחד מבתי הספר היסודיים בחולון. התלמיד הוכה על ידי מורתו ובהוראתה, נגרר בכוח על ידי חבריו לכיתה כשהוא מושפל לעיני שאר התלמידים. ההורים הגישו תלונה למשטרה והמקרה נמצא עדיין בבדיקת משרד החינוך והמשטרה. "לפני מספר שבועות אשתי באה לאסוף את ילדינו מבית הספר. היא מצאה אותו בסערת רגשות ממרר בבכי ולאחר שנרגע מעט, סיפר לה כי הוכה על ידי מורה וילדים מהכיתה", סיפר אז אביו של התלמיד. 

באירוע אלימות אחר, נפגעה תלמידת כיתה ג' מחברה לכיתה שהכה אותה באופן תדיר וגרם לחבלות בגופה. תלונות שהוגשו למשטרה על ידיה אבי הילדה, לא נשאו פרי. "בתי חוזרת מבית הספר כל יום מוכה וחבולה, ואף אחד לא לוקח אחריות. ההורים האחרים פוחדים לצאת כנגד הוריו של הילד האלים אבל אני החלטתי לצאת למלחמה", תיאר אביה את פרטי המקרה. 

האב המודאג פנה להוריו של הילד, בהמשך הגיש שתי תלונות במשטרה שם היפנו אותו למחלקת הרווחה בעירייה. הוא פנה למינהל החינוך בעירייה ולהנהלת בית הספר והמקרה הגיע עד טיפול משרד החינוך. לדברי האב, דבר לא נעשה והוא תיאר עד כמה הוא חושש לשלום בתו. 

 

מאבקי הורים

שנת הלימודים האחרונה נפתחה בשביתת הורי התלמידים של בית הספר אורט. מאבק ההורים לווה בסדרת כתבות באתר "השקרמה חולון".

הלימודים הושבתו למשך חודש, כמחאה על אי פירוק האנטנה הסלולארית אשר נבנתה בצמוד אל בית הספר לפני כמעט 20 שנה. כל זאת, למרות ההבטחות בנושא. לאחר מכן, הודיעו חברות הסלולר כי יפרקו חלקים מן האנטנה ובהמשך, הודיעה העירייה כי נבחר אתר חלופי אליו תועבר האנטנה. אלא שרק השבוע, סימי פרץ, אימו של איתי ז"ל תלמיד אורט חולון שנפטר לפני כשנתיים בגיל 17 ממחלת הסרטן, פרסמה פוסט נוקב בפייסבוק והביעה את מחאתה על שהאנטנות טרם הוסרו ממתחם בית הספר, על אף מאבק ההורים שנמשך כמעט כשנה. בעקבות הפוסט, מסרה עיריית חולון כי סגאת האנטנות קרובה לסיום יותר מתמיד.

מאבק נוסף שהתנהל השנה היה של הורי ילדי גני הילדים סנפיר ושובל בשכונת נווה רמז כפי שפורסם באתר "השקמה חולון". סמוך לשני הגנים הוקם פרוייקט תמ"א 38 במסגרתו הפכה סביבתם לאתרי בניה מסוכנים שבמרכזם הוצב עגורן. ההורים דרשו להעביר את גני הילדים למקום חילופי, ולאחר מחאה ממושכת אשר סוקרה ב"השקמה" בהרחבה, נענתה העירייה לבקשתם והעבירה את הגנים אל כיתות חלופיות – עד סוף השנה. 

אבל הבעיה בעינה: בשנת הלימודים הקרובה עתידים שני הגנים לקלוט מחזור חדש, כאשר לפי שעה לא ברור האם ייפתח מקום חלופי עבורם. ההורים של ילדי שני המחזורים הנכנסים כבר הודיעו, כי לא יקבלו מצב שבו הילדים ייאלצו ללמוד במתחם הקיים.

מאבק הורים נוסף היה זה של הורי תלמידי בית הספר אשלים בקריית בן גוריון כפי שפורסם כאן, בחודש פברואר השביתו את הלימודים במחאה על ליקויי בטיחות רבים שהיו לטענתם בבית הספר, וסיכנו את התלמידים.

מיד לאחר השביתה התקיים סיור של מנכ"ל העירייה במהלכו הובטח שהשיפוצים יסתיימו לאחר פורים, אולם השיפוץ לא הסתיים. המאבק חודש בחודש מאי כשההורים טוענים שהתלמידים נמצאים תחת סכנה בטיחותית יומיומית. בהמשך, הושלמו העבודות וטופלו הליקויים. 

"ועידת החינוך של ערי ישראל" תתקיים ביום שני, ה-26 באוגוסט 2019 בחולון, החל מהשעה 09:00 במרכז לתיאטרון בובות בחולון. בוועידה ידונו במצב החינוך בחולון, לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת.

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר