סעידה. מה חדש? צילום: אפי יוספי

ענף המסעדנות מת מזמן – משבר הקורונה קבר אותו

חודש ספטמבר סומן כמועד להחזרת ענף המסעדנות לפעילות. בעלי המסעדות בחולון בטוחים שהרוב לא יישרדו

פורסם בתאריך: 17.4.20 12:21

טרם ידוע מתי יחזור המשק הישראלי לפעילות מלאה. אולם כבר עכשיו, חודש לאחר שהוחלו הגבלות הממשלה בצו בריאות העם, בעלי המסעדות בחולון מתריעים על קריסת הענף ומדווחים על חוסר הוודאות בו הם נמצאים. על פי התוכנית המסתמנת ליציאה מן הסגר, המסעדות ומקומות הבילוי דורגו במקום האחרון של טבלת החזרה לשגרה, כאשר חודש ספטמבר מסתמן כיעד המועדף במידה שלא יהיו החמרות נוספות.



בחודש האחרון נמצאים בעלי המסעדות והברים בעיר במצב של חוסר ודאות כלכלי מאז שנכפתה עליהן המציאות החדשה. עצירת תנועת הלקוחות יצרה תגובת שרשרת, בה עסקים רבים נשארו עם הוצאות גדולות וחובות עבור הספקים, תשלום שכר דירה ומשכורות לעובדים שבינתיים יצאו לחופשה ללא תשלום בלי תאריך חזרה נקוב, כאשר לא ברור כמה מהם יחזרו לעבודתם בסיום המשבר.

ניסים ברכה

בעלי המסעדות בחולון מצביעים על כך שהמצב בענף המסעדנות סובל ממילא בשנים האחרונות ממצוקה גדולה, הנובעה בין היתר מעודף רגולטורי שהקשה על המסעדות והברים לצמוח ולהניב רווחים. לדבריהם המשבר הנוכחי רק העלה את המודעות למצב הקשה.

"הענף הזה מת בשלוש השנים האחרונות", קובע המסעדן החולוני נסים ברכה, בעליו של הסעידה בר בחולון אשר סגר את שעריו ובינתיים מסתפק בפעילות במתכונת של משלוחים. "הכל היה נראה נוצץ מבחוץ אך מלא חרא מבפנים".

"אני באופן אישי משלם 140 אלף שקל לביטוח הלאומי, ואפילו לא נכנסתי לקטרגוריה שבה אני זכאי למענק של ששת אלפים שקלים", מוסיף ברכה, "גם אם הייתי מקבל עשרים אלף שקל זה לא היה מספיק לכלום. הענף כולו נמצא תחת קריסה".

"לבכות לא יעזור". קובע ברכה, "אנחנו לא בונים לרגע אחד שמישהו יעזור לנו. מי שאין לו כסף בשביל לשלם את התשלומים לא ישרוד. 70-80 אחוז מהענף, לא ייפתחו מחדש. חצי מאלה שכן ייפתחו לא ישרדו. אני יכול להגיד שכל הענף הזה חי על תזרים".

"הגענו אל המשבר הזה רזים. כל מה שקרה עם הרגולציה בשלוש השנים האחרונות הפך את הענף הזה ללא רווחי. אין הרבה מסעדנים שהגיעו אל המשבר הזה עם הרזרבות. כל המובטלים שיצאו לחל"ת, אני בטוח שחמישים אחוז מהם יישארו ללא עבודה. אני בטוח שהכל הולך לכאוס ולקריסה. אין מה לעשות".

ואתה?

"לי יש מזל. יש לי רק מליון שקל חובות ובגלל שאני לקוח של החברה הכלכלית של העירייה, כרגע לא לוקחים ממני שכר דירה וגם עצרתי את כל העובדים בזמן. הספקים שומרים עליי כי אני לקוח חזק".

מסעדה שף ניסים

מסעדת בר מרוק

נסים זיו, בעליו של בר מרוק אשר נפתח בקול תרועה רק לפני פחות מחודשיים, שותף גם הוא לתחושת ההפקרות מצדה של המדינה. "יש גירעון. אתה מצפה לאיזה שהו סוג של הצלחה, זה לא מגיע ופתאום אתה מתחיל לצבור חובות וזה לא נעים. אין תמיכה מהמדינה", הוא אומר, "בגלל שאנחנו עסק חדש אנו לא זכאים לכלום, שזה אבסורד בפני עצמו. נפלנו מכל הכיוונים".

בשל המצב המיוחד עסקים רבים עברו לפעול במתכונת של משלוחים. יחד עם זאת, בעלי המסעדות מסבירים כי לא כל עסק יכול לפעול במודל עסקי זה מאחר שיש מסעדות גדולות אשר מראש נשענות על קהל מבקרים ולא על משלוחים.

"אתה לא יכול לעשות תכנית עסקית כי חסרים לך הרבה נתונים. אני לא יודע כמה משלוחים יהיו ומה יהיה המצב בחוץ. אם לאנשים יהיה כסף למשלוחים". קובע נסים ומוסיף כי גם כשיוסרו ההגבלות לא ייפתרו הבעיות שכבר נוצרו וגרמו לנזק כלכלי לענף כולו. "לאנשים עדיין יהיה את החשש להיות בחוץ בגלל הווירוס".

משלוחים הוא שם המשחק

כאמור, ההסגר לא השאיר הרבה ברירות למסעדות אשר מנסות להמשיך ולהתקיים בכל דרך אפשרית, אלא ולהמשיך לפעול במתכונת של משלוחים. מודל זה הולך וצובר תאוצה במהלך השבועות האחרונים, ככל שהסגר התהדק. השאלה האם המשבר יביא לכך שענף ההסעדה יעבור שינוי בשנים הבאות אל מודל עסקי שנשען בעיקר על שירותי משלוחים, עודנה נשארה פתוחה.

"כרגע אנחנו מבינים שכללי המשחק משתנים. בנינו מקום עם אווירה לישיבה. לא בניתי על משלוחים אבל הבנתי שכללי המשחק משתנים אז אני הופך את המקום לשירותי משלוחים וטייק- אוואי" אומר זיו ניסים.

ברכה מצדו צופה כי שוק ההסעדה יעבור שינויים מבניים בעקבות המשבר שיביאו את בעלי העסקים לצעדי התייעלות כמו שימוש מרובה יותר בכלים חד פעמיים אשר יביא לצמצום העסקת שוטפי כלים. "אני כן צופה שכל נושא המשלוחים יקפוץ למעלה. מי שיהיה טוב ישרוד".

לדבריו, דווקא במבט הפוך ניתן לזהות במשבר אירוע מכונן אשר יביא בסופו של דבר להבראתו של כלל ענף המסעדות והבילויים. "אני חושב שהקורונה עשתה משהו מדהים לבעלי העסקים", הוא אומר, "הגענו למצב שהיה בלתי אפשרי, ההוצאות היו שערורייה, סכומים אסטרונומיים. בשנים האחרונות הענף שלנו הגיע למצב שאתה צריך להיות קוסם ולוליין כדי לשרוד. ועכשיו אנשים עושים ריסטארט ומבינים שמה שהיה לא יהיה. בעלי עסקים היו משלמים חמישים ושישים אלף שקל בחודש שכירות. בשורה התחתונה הרבה אנשים אומרים שהם סיימו להיות פראיירים. אני רואה את הקורונה עבור בעלי עסקים כברכה".

האם חודש ספטמבר יהיה הדד ליין? 

הכלכלן ונשיא מכללת אקדמית גליל מערבי, פרופ' נסים בן דוד, סבור שאפקט הקורונה ייצור שינוי מבני וארגוני בענף הבילויים. "אין ספק שיקרה שינוי. התרבות של אנשים היא לשבת בחוץ ולא להזמין הביתה אבל ברגע שהם רואים שזה טוב, יכול להיות שזה מה שיקרה", הוא אומר, "בענף המסעדנות שקודם לא התנהל על פי משלוחים זו מכה לא פשוטה. ככל שהמשבר הזה יימשך יותר זמן, האנשים האלה יתקדמו לעוד קשיים".

פרופסור נסים בן דוד. צילום: דוד מויאל

פרופ' בן דוד מצביע על כך שחוסר הוודאות לגבי העתיד ושקיעתו של הענף עלולים להקשות גם על שיקומו בעתיד. לפיכך לא מדובר בבעיה שתיפתר בעוד מספר חודשים אלא בזמן רב יותר.

"אנשים שהם יזמים שנתקלים עכשיו בחובות וקשיים, קשה להם לצאת מזה והתחיל ליזום. לכן זה משהו שיקשה על הענף הזה ככל שהסגר והמגיפה יימשכו לאורך זמן ארוך יותר", הוא אומר, ומוסיף כי קיים ספק רב האם ענף ההמסעדנות יחזור לפעילות בחודש ספטמבר. "יש כאן אי ודאות ואף אחד לא מבטיח שזה ייגמר בספטמבר", הוא אומר, "אם תשחרר את המשק הישראלי החוצה בעוד 40 יום כל המדינה תהיה מודבקת בקורונה. חייבים ליצור מציאות שבה חולי קורונה לא יכולו להיפגש עם אנשים בריאים. לכן, אני מאוד מקווה שימצאו בדיקות זולות ומהירות. כשזה יקרה יוכלו להוציא את האנשים החולים ולנתק אותם. אם זה לא יקרה, אז ספטמבר זה לא הדד ליין".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. סיתונית

    המסעגות עשיתם מליונים .תוציאו עכשיו תקופת משבר הרבה מובטלים.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר