לאן הלכו 21 מיליון שקל? מפגעים והזנחה בבתי הספר בחולון

ב"אשלים" לומדים באתר בנייה, ב"ישעיהו" נחבלים בחצר וב"הס" נעקצים מפשפשים. אז איפה הושקעו 21 מיליון שקל שהופנו לשיפוץ בתי הספר?

פורסם בתאריך: 28.10.17 11:28

עם פתיחת שנת הלימודים, הצהיר ראש העיר מוטי ששון כי "אני לא מכיר ראש עיר ששיפץ 80 גני ילדים" וכן ציין באותה ישיבה חגיגית כי בבתי ספר רבים בחולון בוצעו שיפוצים בסך של 21.8 מיליון שקל. אולם, חודשיים לאחר תחילת שנת הלימודים, מתגלה תמונה עגומה בכמה מבתי הספר בעיר, שמתבטאת בשיפוצים חלקיים, מפגעי בטיחות והזנחה כללית. המקרה הראשון, בית הספר אשלים, שהשיפוצים אשר החלו בו בקיץ האחרון, נגררו לתחילת הלימודים וכעת אין צפי לסיום העבודות והילדים לומדים תחת מגבלות פיזיות. השני, בית הספר ישעיהו, שחצר בית הספר בו מהווה יום יום סכנה בטיחותית לשלומם הפיזי של התלמידים, והשלישי, בית הספר הס, שהעבודות שבוצעו בו בקיץ האחרון אינן משביעות רצון, בלשון המעטה.

"אשלים" – לימודים תחת שיפוצים

בית הספר אשלים בחולון פתח את שנת הלימודים הנוכחית כאשר שיפוצים מאסיביים מתבצעים בחצר בית הספר. בעיריית חולון הבטיחו אז כי השיפוצים יסתיימו עד החגים, אך נראה כי הבטחות לחוד ומציאות לחוד, העבודות נמשכות ואין סימן לסיומן באופק.

לדברי הורים לתלמידים ב"אשלים", במהלך שנת הלימודים הקודמת, כאשר הועלו מעת לעת טענות בנושא שיפוץ בית הספר, הבטיחו גורמים בעירייה כי השיפוצים יתבצעו במהלך חופשת הקיץ כאשר בית הספר ריק מילדים בטענה כי המצב מחייב הכנסת דחפורים וכלים כבדים אחרים. אך כאמור, השיפוצים אשר החלו בקיץ האחרון נגררו לתחילת הלימודים וכעת אין צפי לסיום העבודות.

לדברי אחת האמהות: "הבטיחו הבטחות אבל לא קורה דבר. הוציאו את הילדים במהלך קייטנת סוכות למתנ"ס כדי שיוכלו לעבוד בשטח בית הספר, אבל רק גידרו חלק קטן והחליפו נורות. בשטח בית הספר עדיין יש מחיצות וחצי מחצר בית הספר עדיין סגורה".

"בית הספר נראה כמו מחנה פליטים", אומרת אם אחרת. "הילדה שלי מתלוננת מאז תחילת השנה על הצפיפות ועל הרעש, לא רק שהחצר עדיין סגורה, גם הכיתות סוגרים בפני התלמידים בהפסקות כדי למנוע מקרי אלימות. הבת שלי סובלת מסף גירוי גבוה, אפילו לקניון היא לא אוהבת ללכת בגלל הדוחק והרעש. לבית הספר היא חייבת ללכת. אני אומרת לה שיהיה בסדר אבל אני יודעת שאני משקרת לה. אם הייתי יכולה, מחר הייתי פותחת בשביתה".

"אשלים". ללמוד באתר בנייה

ניסים נחום, יו"ר ועד ההורים מסר: "אנחנו נקיים בקרוב ישיבת חירום. הובטח לנו באופן חד משמעי שיסיימו את השיפוצים בחופש הגדול. כרגע שליש מבית הספר סגור וחסום בפני התלמידים. בעירייה מתנערים מאיתנו וטוענים כי אף אחד לא הבטיח לשפץ בית הספר וכי 'הרווחנו שיפוץ בונוס'. המצב כרגע מחריד, החורף מתקרב, בגשם שירד בסוכות אני הגעתי באופן אישי לפתוח מרזבים. לא נאפשר לעירייה להתנער יותר מאחריות".

"ישעיהו" – הילדים נחבלים ונפצעים

גם בבית הספר ישעיהו ניכר כי ישנה עוד עבודה רבה. לדברי אחת מעובדות בית הספר, "החצר מרוצפת באבנים משתלבות. במקומות רבים האבנים אינן ישרות ויש מהמורות רבות, בורות והתרוממות של האבנים. זה, כמובן, לא בטיחותי ומסכן את הילדים. במהלך השנה וגם בשנה שעברה ילדים נפלו, נחבלו ונפצעו. שני ילדים שברו יד ואחרים שברו שיניים. הנפילות הן על בסיס יומיומי, וכל יום שנגמר ללא פציעה משמעותית הינו בגדר נס".

בלטות שקועות בחצר.

אבל לא רק בחצר, באולם הספורט של בית הספר התגלו סדקים לאורך מספר קירות, מהתקרה ועד ליסוד. רצפת אולם הספורט המכוסה פי.וי.סי, מתנפחת ומהווה גם היא מכשול מסוכן. בשבוע שעבר במהלך אימון קבוצת נשים, אחת השחקניות נפצעה וקרעה את שריר התאומים כתוצאה מכך.

בת אל בן דוד, יו"ר ועד ההורים: "הובטח לנו חידוש צבע במגרש והחלפת רצפת הפי.וי.סי לאחר תחילת הלימודים. אני מקווה מאוד שינצלו את השבוע הקרוב לטובת שיפוץ שהובטח והכרחי. גם ההצללה, ששנים אנו מחכים לה, מתעכבת. פניתי מספר רב של פעמים לעירייה אך לא נעשה כלום ועוד נאמר שישעיהו נעלם מהרשימות".

"הס" – טלאי על טלאי וחצר עם פשפשים

בבית הספר הס בחולון נערך שיפוץ בחופש הגדול כפי שהובטח. עם זאת, העבודות החלקיות אינן משביעות רצון. בין אם מדובר בתיקונים חלקיים, שיפוץ מבנה אחד והזנחת מבנה אחר, או התעלמות מוחלטת מחצר שורצת פשפשים.

לדברי הפעיל החברתי מונדי לנדסמן. "סידרו פי.וי.סי בכניסה לבניין של כיתות א-ג אבל רק בחלק קטן מאוד, אולי פרסו רק גליל אחד. בקומה השנייה לא החליפו את הפי.וי.סי וגם לא בכיתות. במקומות שבהם היו חורים, הטליאו טלאים וזה נראה איום ונורא. במקום לשפץ את שני הבניינים, שיפצו רק אחד מהם".

ריצוף בטלאים

בנוסף מצביע לנדסמן על חצר ללא מתקנים או פעילויות אחרות לילדים: "הילדים משחקים בחצר עם חול בלבד. הם סובלים מעקיצות פשפשים. שתי בנותיי חוזרות עקוצות וזה בלתי נסבל. בגשמים, הרי יהיה שם בוץ. אני חושב על ילדי כיתות א'. אלה ילדים שרק סיימו גן, הם עוברים ממקום עם משחקים ומתקנים לחצר שוממת ועלובה שורצת פשפשים".

המשמר החברתי – מחכים לדו"ח מבקר המדינה

ליאורה פור, יו"ר המשמר החברתי בחולון, פועלת זה זמן לתיקון מפגעי הבטיחות בבתי הספר ובגנים. "חלק מהאשמה", אומרת פור, "נעוצה בהתנהלות של משרד החינוך ושל ראש העיר מוטי ששון. משרד החינוך אמור היה להגיע לביקורת ולתת הנחיות לעירייה. למרות כל התלונות ש'המשמר החברתי' העביר, לא קיבלנו מענה. על כן פנינו למבקר המדינה ואנחנו מחכים לדו"ח מבקר המדינה על ההתנהלות בנושא. כמו כן אנחנו פועלים מול חברי כנסת כדי לעורר ברמה הארצית את המודעות להזנחה. יש דו"חות משנת 2012 שמצביעים על צורך בשיפוצים וליקויים בגנים ובתי ספר, אבל עד כה לא נעשה כמעט כלום. המצב קטסטרופלי בכל מבני החינוך. נעשו שיפוצים קוסמטיים מרושלים וחלקיים. תיקונים שנערכו ב-2015 שוב התקלקלו ונהרסו. כאשר הדו"ח של מבקר המדינה ייצא, נדע יותר טוב מה לעשות".

העירייה: "לא כל בתי הספר בתכנית השיפוצים"

בעיריית חולון מסבירים כי "בתי הספר אשלים וישעיהו לא נכללו בתכניות שיפוצי הקיץ ולמרות זאת בוצעו בהם לא מעט עבודות". בעירייה מונים את התיקונים והשיפורים שהוכנסו לבית הספר אשלים: "הוחלפה תאורת הלובי, הוקנו מעקות בטיחות, מגרש הכדורגל סודר כולל ריצוף, סימונים ושערים, הותקן שער בטיחות בצמוד למגרש הכדורסל, ובימים אלה מושלמים ליקויי הבטיחות ברחבת בית הספר".

על השאלה מדוע תלמידי בית הספר אשלים נאלצים ללמוד בתוך אתר שיפוצים, ללא חצר ראויה, בענני אבק ורעש, מבקשים לציין בעירייה כי "ההבטחה ש'השיפוצים יסתיימו עד סוף החגים' נוגעת רק לבתי ספר בתכנית השיפוצים ולכל גני הילדים. כאמור בית הספר 'אשלים' וגם 'ישעיהו' לא נכללים ביניהם ורשימת השיפוצים מפורטת לעיל. יש בתי ספר שהיו בתכנית השיפוצים בקיץ האחרון והיו כאלה שלא, למעט שיפוצים נקודתיים הנוגעים בעיקר לליקויי בטיחות ולהכנה לקראת פתיחת שנת הלימודים, ואלה נעשו בכל מוסדות החינוך".

תגיות:

תגובות

תגובה אחת
  1. מוסדי

    עירייה שפושעת בתפקידה- מחכה ליום שאחד מהפקידים ייכנס לכלא על הרשלנות שלו ואז אולי יתחילו להבין מה תפקידם בעירייה

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר