חצר וערוגות בבית הספר יחד
חצר וערוגות בבית הספר יחד

ביחד ולחוד: בית הספר בחולון שבו התלמידים מחליטים מה ללמוד

יום לימודים ארוך ומרתק בבית ספר ממלכתי ייחודי בחולון שבו לומדים יחד תלמידים מגיל הגן ועד כיתה ט' בשיטות חינוכיות דמוקרטיות

פורסם בתאריך: 22.1.19 15:11

בית הספר ברחוב הערבה בלב שכונת ג'סי כהן בחולון ידע מספר גלגולים. הוא קיים קרוב ל-50 שנה ובתחילת דרכו נקרא בית ספר הערבה, לאחר מכן בית הספר הדמוקרטי, בו ניסו שיטות חינוך חדשניות וזה מספר שנים הוא נקרא בית ספר יחד המשרת 260 תלמידים מגילאי גן ועד כיתה ט' ביום לימודים ארוך, עד השעה 15:30.

בית הספר הייחודי וחדשני, שאותו מנהלת קרן אפשטיין, פועל בדרכי למידה המתאימות למאה ה-21, ביניהן  שיטת מונטסורי, שיטת PBL  מהחינוך הקיבוצי ומהאנתרופוסופי, תכנית רגשית-ערכית-חברתית מהחינוך הדמוקרטי והעמקה בתחומי חוזק מהחינוך הפתוח.

לכל ילד וילדה כיתת אם רב גילאית, עם שני מורים בכיתה ומערכת שבועית אישית המאפשרת לו התקדמות במיומנויות היסוד בקצב אישי, לצד חלק גדול מהשבוע בהעצמה אישית המבוססת על העמקה בתחומי החוזק שלו ושלה. הכיתה כולה לומדת יחדיו נושא תקופתי מרכז ובאמצעותו רוכשים ידע כללי, לצד מיומנויות המאה ה-21, כגון מנהיגות, תכנון וביצוע, כתיבת עבודה, עבודת צוות ועוד. בכיתה יש גם תכנית מותאמת לחיזוק ערכי-חברתי-רגשי.

בחטיבה הצעירה לומדים ילדי גן עם תלמידי כיתות א'. תלמידי כיתות ב' ו-ג' לומדים יחדיו, כמו כיתות ד'-ה'-ו'. הרעיון הוא שכל ילד חזק בתחום מסוים ויכול להתאים עצמו לרמת הלימוד בכיתה. בבית הספר מתקיימים חוגים רבים וחצר פרטית עומדת לרשות החטיבה הצעירה.

הבוקר מתחיל בשיחה שבה קובעים עם התלמידים את סדר היום בוקר בדיאלוג משותף. הילדים מתחלקים לפינות שונות: האחת היא מטבחון שבה הילדים מכינים ואוכלים את ארוחת הבוקר והצהריים, השנייה חדר שבו מרוכזים מספר שולחנות עגולים בו הילדים לומדים בצוותא עם המורים והשלישית חדר שקט שבו התלמידים הזקוקים ללימוד פרטני זוכים לתגבור נוסף במקצועות שבהם הם מתקשים.



 

במהלך הסיור בבית הספר אנו פוגשים את יעריב יערי. הוא שימש עד לא מזמן כמנהל בית הספר והוא מנוסה בהקמת בתי ספר ייחודיים. "בעזרת ההורים, הצוות, עיריית חולון ומשרד החינוך, הצלחנו לעצב את כל הלמידה בבית הספר מחדש", הוא מספר ומוסיף: "החיים הדמוקרטיים מגיל צעיר ובתוך מערכת החינוך מאפשרים לתלמידים להיות שותפים לבניית עתידם".

מפגש נוסף הוא עם החתול ניסים, שאומץ על ידי ילדי בית הספר, הם מטפלים בו והוא חלק בלתי נפרד מהנוף בבית הספר.

צוות בית הספר מורכב מאנשי חינוך שבחרו לבוא לעבוד בשכונה ועם אוכלוסיית בית הספר המורכבת מעולים חדשים ועולים ותיקים רבים. המורים מתבקשים ללמד גם בתחומי החוזק האישיים שלהם ולהביא את מלוא התשוקה לתוך בית הספר וההוראה.

לבית הספר ועדות תלמידים ולעתים גם פרלמנט שבהם לוקחים החלטות הנוגעות לכל התלמידים. אחת הוועדות המשמעותיות היא ועדת "כבוד האדם" העושה עבודה חשובה וטובה לטיפול בסכסוכים בין תלמידים ולשיפור האווירה בבית הספר.

בסיומו של הביקור בבית הספר פגשנו את אופק, ילד שנפל בין הכסאות ובין מסגרות חינוכיות שונות, נאלץ להישאר בבית תקופה ארוכה, עד שהגיע ל"יחד". כיום, מעיד הצוות החינוכי בבית הספר, אופק מאושר, פורח ומצא את מקומו.

יו"ר הנהגת ההורים, אודליה צריקר, מברכת על הפעילות ואומרת: "השילוב המיוחד בין המורים לתלמידים עושה את שלו. זה לא בית ספר רגיל במלוא מובן המילה, ישנה את החטיבה הצעירה שבה ילדי גן לומדים עם ילדי כיתות א',כיתות ב' ו-ג' לומדות ביחד וכיתות ד', ה' ו-ו'. הרעיון הוא שכל ילד חזק בתחום מסויים, יכול להתאים עצמו לרמת הלימוד בכיתה שבה הוא נמצא. אחת הדוגמאות היפות היא החתול ניסים שאומץ על ידי ילדי בית הספר. אנחנו, ההורים, גאים להיות מצוינים בחיבוק, בהבנה ובתוכנית מותאמת לכל ילד. השנה לבית הספר יש גם ועד חזק ומנהלת מצוינת ויחד השמים הם הגבול".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר