להמציא את הקרמבו מחדש – האם תסרבו לקרמבו בקיץ?

אחרי שניסו להאכיל אותנו בקרמבו תות, בננה וגם תפוז, ולא זרמנו, מגיעה טל בן משה מחולון ומפתה אותנו בקרמבו לקיץ

פורסם בתאריך: 13.4.18 10:13

נתחיל מהעובדות. הידעתם כי הקרמבו, הממתק משנות הצנע, זה שכולנו אוהבים כל כך, נקרא בשם "כושי" בשנות ה-40 בישראל? רק ב-1966, כאשר חברת ויטמן (לימים נרכשה על ידי "שטראוס") התחילה לייצר קרמבו, היא נתנה לו את השם הפופולרי – "קרמבו".

איזה טעם קרמבו אתם מעדיפים? הטעם הפופולרי הוא וניל ואחריו מוקה. בעבר נעשו נסיונות להוסיף טעמים כתפוז, בננה ותות, אבל הישראלים תמיד העדיפו את הקרמבו שלהם בשחור-לבן – קרמבו וניל וגם קצת מוקה.

לא תאמינו, אבל יש מי שיושב ועוטף כל קרמבו בנפרד – כן, אחרי שהם עוברים את כל פס הייצור, הקרמבואים נעטפים ידנית – אין מכונה שיכולה לעטוף את הממתק העדין הזה בלי למעוך אותו. כמובן, נדרשת מיומנות-על בעטיפת קרמבואים והשיא עומד על שתי שניות לקרמבו. ואחרי שהגיע הביתה, איך הכי טוב לאחסן את הקרמבו? הטמפרטורה המושלמת עבורו היא 15 מעלות.

סוגיית איך הכי טוב לאכול קרמבו היא בלתי נמנעת: מסקר שבדק את הרגלי אכילת הקרמבו בקרב ישראלים נמצא כי כ-70 אחוז מהישראלים משאירים את העוגיה לסוף, 12 אחוז בוחרים לאכול אותה ראשונה וכעשרה אחוזים מעדיפים לאכול את הקצף עם העוגיה גם יחד. רק ארבעה אחוזים מגוונים ואוכלים את הקרמבו פעם כך ופעם אחרת.

אחרי כל העובדות החשובות הללו, גם לטל בן משה (25) מחולון, יש מה להוסיף על הקרמבו. בן משה, שלמדה בתיכון הרצוג במגמת עיצוב ואמנות, ולאחר שירותה הצבאי החלה ללמוד עיצוב במכון הטכנולוגי HIT, החליטה לחקור את ההיסטוריה של הקרמבו.

"בתור חובבת אפייה ומטבח בשנים האחרונות, מאוד רציתי למצוא דרך לשלב בין עולם העיצוב לעולם הקונדיטוריה. מלבד הרצון ליצור משהו מעניין, מושך ואסתטי, רציתי ליצור חיבור בין העולמות שיצליח לגעת באנשים, ליצור פרויקט שהוא תרבותי, הומוריסטי ויצליח להצדיק את החיבור הזה. חקרתי כמה דרכי פעולה כמו למשל שילוב בין עולם המכונות להכנת קינוחים, ובהמשך חקרתי סוגי קינוחים שונים".

ואז הגעת לקרמבו?

"כן, כשהגעתי לקרמבו, הבנתי שהוא מקיים את כל מה שרציתי. הוא קינוח שמכיל בתוכו סיפורי היסטוריה וגזענות, מסמל ממתק לאומי בהרבה ממדינות אירופה וגם בישראל נהוג לטעות ולחשוב שהומצא כאן. אנשים ממציאים דרכים שונות לאכילתו, ובכללי הוא חקוק בתרבות בישראל ובעולם שנים רבות".

הקרמבו, מציינת בן משה, הומצא בדנמרק לפני 200 שנה ונקרא בשם "ראש הכושי". בכלל, הקרמבו לדבריה הוא הממתק עם השמות הגזעניים ביותר בעולם: "קרמבו זה שם מתוק, אבל גם בארץ הוא התחיל בתור 'כושי' וגם באירופה השמות הגזעניים לא נעלמו – 'ראש העבד' בגרמניה, 'שד הכושית' בשפה הפלמית ו'ראס אל עבד' בלבנון".

כאשר בן משה מניחה את הגזענות בצד, היא פונה לתהליך הייצור: "תהליך הייצור המקורי של הקרמבו  נעשה בהזלפה של קצפת ובטבילת שוקולד. בתהליך שלי, עבדתי בטכניקה של יצירת קליפות שוקולד כמו בפרלינים או יציקות קרמיקה שאותן ממלאים לאחר מכן, תהליך מעט הפוך".

בן משה מתארת את הניסיון ליצור את הקרמבו שיתאים גם לקיץ כדי שכולם יוכלו ליהנות ממנו גם בעונה החמה: "הקרמבו בישראל יוצא לשווקים בתחילת החורף ונעלם בפסח. בשנה מייצרים 53 מיליון קרמבואים. ישראלי ממוצע אוכל כ-9 קרמבואים בעונה. יש אנשי שמקפיאים את הקרמבו כדי ליהנות ממנו גם בעונת הקיץ. בגלל הביקוש הרב והגעגוע לקרמבו, החלטתי ליצור וריאציה מיוחדת לקיץ – ארטיק קרמבו. במקום קצפת הכנסתי שמנת. בארטיק שלי, העוגיה מתפקדת גם כמקל הארטיק וגם כתחתית הקרמבו". את התוצאה הטעימה לאללה תוכלו לראות בתמונה למעלה, ואם בא לכם ביס, תיאלצו לחכות עד שמישהו יאמץ את ההמצאה של בן משה כסטארט-אפ.

לסיום, עוד עובדה חשובה על הקרמבו: אם תנסו להבריח אחד במטוס, כי איך אפשר בלי קרמבו בחו"ל, תביאו בחשבון שהקרמבו שלכם יתכווץ בטיסה. הקרמבו הוא ממתק עם הרבה אוויר, ובעת הטיסה האוויר נפלט החוצה בגלל הפרשי הלחץ. שובו בשלום והקרמבו יחכה לכם בבית.

 

 

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר