גשר התנאים. 17 שנות הזנחה. צילום: אורן שטרנברג
גשר התנאים. 17 שנות הזנחה. צילום: אורן שטרנברג

לאחר 17 שנים של הזנחה: גשר התנאים ישופץ, המעליות יתוקנו

בשורה לתושבי חולון ובמיוחד לתושבי קריית מיכה: מסתמן כי שיקום גשר התנאים, המחבר את השכונה עם חולון, קרוב מתמיד

פורסם בתאריך: 30.7.18 09:32

גשר התנאים הוא שם ודבר עבור תושבי שכונת קריית מיכה. מאז סוף שנות ה-90 הגשר מהווה את החיבור היחיד של השכונה עם העיר חולון. מבחינה גיאוגרפית, השכונה ממוקמת בצידה של בת ים, אך משתייכת מוניציפלית לחולון, דבר אשר לטענת תושבים רבים גורם להם להיות תושבים סוג ב'.

בעבר היתה השכונה מחוברת אל חולון ישירות באמצעות רחוב התנאים, אולם באמצע שנות ה-90 החלו במקום העבודות על סלילת כביש איילון בגבול שבין חולון ובת ים אשר גרמו לניתוקה של השכונה מעיר חולון. על מנת למזער נזקים, נבנה במקום גשר להולכי רגל במימונה של חברת נתיבי איילון שתוך שנים ספורות הפך לפיל לבן. כעת, לאחר שנים רבות של הזנחה קשה, מסתמן כי עיריית חולון וחברת נתיבי איילון הגיעו להסכם ביניהן שייסגר בקרוב ויסדיר את שיקום הגשר ותחזוקתו.

מעלית בגשר התנאים. נתיבי איילון יתקנו

מעלית בגשר התנאים. נתיבי איילון יתקנו

דיונים על שיקומו של הגשר, שיכלול את תיקון המעליות, אינם דבר חדש. במהלך עשר השנים האחרונות התקיימה השלכת אחריות הדדית בין עיריית חולון וחברת נתיבי איילון באשר לשאלה מי תתחזק את הגשר, וכך במשך שנים לא נעשו עבודות לתקן את המפגעים שרק הלכו וגדלו. יש לציין כי חרף המצב הגרוע שבו נמצא הגשר, עדיין עוברים בו מספר רב של אנשים מדי יום, ביניהם קשישים ותלמידים, רובם תושבי קריית מיכה.

כעת מסתמן כי המצב הקיים עומד להשתנות בעתיד הקרוב לאחר שעיריית חולון וחברת נתיבי איילון הגיעו להסכם ביניהן שמסדיר את תיקון הגשר ותחזוקתו. על פי פרטי ההסכם, חברת נתיביי איילון תממן את תיקון המעליות ובנוסף תתקין עליהן אמצעי בקרה מתקדמים שיחוברו למוקדי הבקרה והאכיפה העירוניים על מנת לעלות על מפגעים ותקלות בזמן אמת. העבודות אמורות לערוך ארבעה חודשים אשר בסיומן תועבר האחריות על תחזוקת הגשר לידי עיריית חולון. נכון לעכשיו, עוד לא נסגר המועד הסופי לתחילת העבודות.

הגשר, הממוקם ברחוב התנאים ומחבר בין השכונות קריית מיכה וג'סי כהן, נחנך בשנת 1999 כתוצאה מסלילת כביש איילון שגרם לניתוקה של שכונת קריית מיכה (הממוקמת ממערב לכביש, בצד של בת ים) משאר חלקי חולון, ונמצאת הלכה למעשה בבת ים. אורכו של הגשר 71 מטר וגובהו שישה מטרים. בעת בנייתו, בית המשפט חייב את חברת נתיבי איילון להתקין בגשר שתי מעליות עבור אוכלוסיית הנכים והקשישים, ולמעשה בכך היה לגשר הראשון מסוגו בארץ שבו יש מעליות.

גשר התנאים. מחוץ לתחום בלילות

גשר התנאים. מחוץ לתחום בלילות

למרות כל אלה, זמן לא רב לאחר שנחנך החלו המעליות להיתקע לעתים קרובות עד שהושבתו לחלוטין והפכו ליעד נוח עבור מעשי ונדליזם. בנוסף לכך, מצבו שלו הגשר עצמו הידרדר עם השנים. תושבי השכונה מציינים כי במהלך הלילות מסתובבים טיפוסים מפוקפקים על הגשר וסביבתו, וכי מעבר עליו בשעות אלו הוא בגדר של סכנת נפשות במיוחד עבור נשים וילדים. עוד סופר כי בעבר אף נאנסה צעירה על הגשר.

גשר התנאים. הזנחה מסוכנת

גשר התנאים. הזנחה מסוכנת

"אני לא מרשה לילדים שלי לעבור שם בלילה", אומר הפעיל החברתי ותושב השכונה עמנואל לוי: "לא השתנה שום דבר, המנורות שרופות. פעם היה לנו סיור של הפיקוח והפסיקו עם זה לגמרי. כשבנו את הגשר הזה, המעלית עבדה שנה-שנתיים ונתקעו אנשים מבוגרים. לדעתי, צריך לשים שם שומר ולבנות שער שיגן על המעליות".



במציאות הבעייתית שבה נמצאת השכונה, לוי מטיל ספק אם שיקום הגשר בלבד יפתור את המצב הבעייתי שהשכונה נקלעה אליו מאז שנותקה מחולון. "ניתקו אותנו מהעיר, ניתקו אותנו מהכל", הוא אומר בזעם. "כשקניתי את הדירה, לא אמרו לנו שיחצו אותנו עם איילון. צריך לנסוע חצי שעה לחולון לקופת חולים, לילדים שלי אין חברים. אנשים בכלל לא יודעים על קיומה של השכונה הזאת. לדעתי, היו צריכים לעשות מחלף או לחפור מעבר משוקע מתחת לכביש או שיעבירו אותנו לבת ים".

מבדיקה שערכנו בשבוע האחרון גילינו כי מצבו של הגשר רחוק מלהיות סביר. נראה שפגעי הזמן בתוספת ההשחתה עשו את שלהם. המדרגות שבורות בחלקן, גופי התאורה שבורים ושרופים וכתובות גרפיטי "מקשטות" כמעט את כל המתחם. יש לציין כי הסיכום בין חברת נתיבי איילון ועיריית חולון נוגע רק לשיפוץ המעליות, ובאשר לטיפול בשאר המפגעים תהיה אחראית עיריית חולון.

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "השיפוץ יהיה של המעליות והעירייה תתקין במקום מצלמה על מנת לצמצם את הוונדליזם ולאכוף את החוק". לגבי התיקון של שאר המפגעים בגשר נמסר מהעירייה כי "עלויות שיפוץ הגשר עצמו ייכנסו לתקציב העירוני של  2019". אנחנו נמשיך לעקוב.

קיראו עוד באותו נושא:

כיצד הפכה קריית מיכה לשכונה סוג ג'? 

עיריית בת ים דורשת לספח אליה את קריית מיכה בחולון

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    תודה לכתב אורן שטרנברג על הבשורה הטובה. נשמח שתעקוב מתי יתחיל בפועל שיפוץ הגשר ומתי יסתיים. נקווה שהסכם השיפוץ שייחתם יכלול סנקציות בגין חריגה מעבר לארבעת חודשי השיפוץ המובטחים. נודה לעדכון נוסף בשבוע שלפני הבחירות המקומיות אם אין זו סתם הבטחת בחירות שאין כוונה לממש.

  2. המתוסכלת

    רק כשהבחירות מתקרבות נזכרים במצוקות של התושבים.
    הלוואי שהיו בחירות כל שנה.

    פשוט בושה וחרפה מה שהולך שם, אתם עוד מבינים מה התמונה האמיתית שהיאנהרבה יותר גרועה ממה שמתואר בכתבה.

    כל הכבוד לכם שסוף סוף כתבים על הבעיות של השכונה אבל זה בהחלט לא מספיק.

  3. שולה

    מה קרה רק לפני בחירות נזכרים שזה גשר מסוכן?הכיע הזמן לשפץ גם פינות מודחות התושבים לא סוג ב

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שנים תושבים מתלוננים על הגשר הזה ודווקא עכשיו עושים משהו. לגמרי במקרה לפני בחירות. ומה עם כל יתר השיפוצים שעושים עכשיו לאחר הזנחה רבת שנים? חבל שאין בחירות כל שנה טובה .

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר