פיצוציה. ייאלצו לסגור בשבת
פיצוציה. אילוסטרציה

חוק העזר לא עזר: העסקים בחולון ייסגרו בשבת

האם בחולון יסגרו עסקים בשבת על אף התיקון לחוק העזר העירוני שדחה משרד הפנים? בעירייה מחכים להחלטת בג"ץ בנושא

פורסם בתאריך: 6.8.18 09:22

האם תיאלץ עיריית חולון להורות על סגירת עסקים בשבת, על אף התיקון לחוק העזר העירוני שמיהרה לאשר? אתמול (ראשון) הודיע משרד הפנים כי לא יאפשר פתיחת עסקים בשבת למרות התיקון בחוק העזר בחולון ובערים נוספות שבהן ניסו למנוע את הגזירה.

כזכור בתחילת השנה, בתום דיון סוער, אישרה מועצת העיר חולון בישיבתה ברוב של 11 תומכים, 9 מתנגדים ו-2 נמנעים את בקשתו של ראש העיר, מוטי ששון, לתיקון חוק עזר לחולון (פתיחת בתי עסק וסגירתם). לאחר שהעירייה אישרה את חוק העזר העירוני שמסדיר פתיחה של 40 מרכולים ברחבי העיר בימי שבת. דרשה עיריית חולון ממשרד הפנים שיפרסם ברשומות את חוק העזר העירוני שנחקק לפני אישורו הסופי של חוק.

אולם, כאמור, משרד הפנים הודיע כי הוא דוחה את חוק העזר שנחקק בחמש ערים כנגד פתיחת מרכולים בשבת. מדובר בחוקי עזר של הרשויות המקומיות: מודיעין, ראשון לציון, חולון, גבעתיים והרצליה, שנועדו לאפשר פתיחת בתי עסק בשבת. במכתב ששלח מנכ"ל המשרד, מרדכי כהן, לרשויות נכתב כי הן לא נימקו את חיוניות פתיחת העסקים בשבת. "משמעות הדברים כי אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך השנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בימי המנוחה חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות ביטול האיסור לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה וקביעת אפשרות לפתיחת עסקים בימי מנוחה באזור פעולתם. זאת אך ורק על רקע הפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לחוק העזר", ציין המנכ"ל במכתבו.

בעקבות זאת פנה אתמול מורן ישראל, חבר מועצת עיריית חולון, אל שר הפנים אריה דרעי ואל מנכ"ל משרדו במכתב בקשה שבו הוא קורא להם לאשר את תיקון חוק העזר העירוני של חולון. "בעוד חקיקת תיקוני חוקי העזר נעשתה בסמכות ובהתאם להוראות החוק בזמן שעברו והייעוץ המשפטי, החלטתך שלא לאשר את חוקי העזר חורגת מסמכותך", כתב ישראל לשר דרעי. "לטעמנו, החלטתך נועדה להבעיר את השטח לצרכים פוליטיים פנימיים בלבד" עוד ציין ישראל במכתבו: "תושבי חולון מכבדים את השבת ואת שומרי השבת. הצעד שלך הוא חוסר כבוד לסטטוס קוו הנהוג בעיר והינו צעד מיותר ומתסיס הפוגע בעסקים ובתושבי העיר. אנו סבורים כי לתושבי העיר ולמועצת העיר בחולון יש את הסמכות המלאה לקבוע ולתקן את חוקי העזר העירוניים שלה בהתאם לאופי העיר ולצורכי התושבים. אנו מבקשים ממך לחזור בך מיידית מהחלטתך ולכבד את הסטטוס קוו שנוצר בתיקון המידתי לחוק העזר, ששומר על הכבוד בין האוכלוסיות והציבורים השונים ולאפשר פתיחת מקומות בילוי ותרבות בסופי השבוע לצד שמירה על אופי השבת בשכונות הרלוונטיות".



יו"ר השלטון המקומי, ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, הגיב להחלטה ואמר שלא יוותר בנושא. "ברור לנו שהם לא קראו ולא למדו את הדברים. מדובר במכתב שמעבר לפוליטיקה זולה של מפלגה סקטוריאלית של לקושש קולות לפני בחירות, אין פה שום קשר לפתיחת עסקים. העברנו את החוק לפני שבעה חדשים. עד היום השר לא פנה אלינו. מישהו לחש לו שכדאי להדליק קצת את מערכת הבחירות כדי שנוכל לקושש כמה קולות. אם הם רוצים לגרור את זה למלחמה, נלך למלחמה. אף אחד לא יגרור אותנו לימי החושך. נדאג שכל עיר שרוצה להפעיל את בתי העסק שלה תוכל לעשות זאת כנדרש", הוסיף ביבס.

כזכור, בראשית השנה אישרה מליאת הכנסת אישרה את חוק המרכולים בקריאה שנייה ושלישית ברוב דחוק. 58 ח"כים הצביעו בעד החוק ו-57 התנגדו. על פי הצעת החוק הממשלתית, תינתן לשר הפנים סמכות לבטל חוקי עזר עירוניים שיבקשו בעתיד לפתוח מרכולים בשבת בערים שבהן הם סגורים כיום, כמו בתל אביב. חנויות הנוחות שבתחנות הדלק הוחרגו מהחוק והוא לא יחול עליהן. החוק אושר לאחר דיון סוער במליאת הכנסת

בניסיון למנוע את אישורו של החוק, פנו ראשי ערים ומועצות מקומיות בעצומה הקוראת לביטולו. בין ראשי הערים נמצא גם ראש עיריית חולון, מוטי ששון. בעיריית חולון ציינו כי "מדובר בהחלטה של מרכז השלטון המקומי ושל פורום 15 הרשויות, שחולון הינה חלק מהם, ולכן היא תומכת בהחלטה זו".

מעיריית חולון נמסר כי "מאחר שעיריית חולון כבר הגישה לפני למעלה מחודש עתירה לבג"ץ להורות לשר הפנים לאשר את חוק העזר אחרי שחלפו 60 הימים כפי שנקבע בפקודת העיריות, הרי שמכתב מנכ"ל משרד הפנים מאתמול אינו רלבנטי. בכל מקרה, עיריית חולון דוחה מכל וכל את תוכנו של המכתב, שכן היא שקלה לעומק, בחנה ונימקה בתיקון לחוק את בחירתה באותם רחובות ראשיים שבהם היא מעוניינת לפתוח עסקים בשבת. העירייה תפעל בהתאם להחלטת בג"ץ לכשזו תתקבל".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר