עיריית חולון. צילום: אלי נאמן
עיריית חולון. צילום: אלי נאמן

מי יהיו השותפים להרכבת הקואליציה במועצת חולון החדשה?

לאחר שמוטי ששון וש"ס איבדו מנדטים, האם מורן ישראל יתפשר על הבטחותיו לבוחרים ויישב עם ש"ס בקואליציה? מה דורש שי קינן? מדוע קרן גונן ממאנת לחבור לששון ועל מה מבוססת מדיניות הדלת הפתוחה של מיקאל בוזגלו?

פורסם בתאריך: 11.11.18 10:32

  1. השבוע יוגשו התוצאות הרשמיות של הבחירות לראשות העיר והמועצה, אולם אין צורך לחכות עד אז כדי לדעת ממי תורכב מועצת חולון ה-18. כעת נשאלת השאלה מי יהיו השותפות להרכבת הקואליציה?

יש לשער כי באופן טבעי השותפה המרכזית של ששון וסיעתו היא סיעת ש"ס בראשות סגן ראש העיר חיים זברלו, אשר מנתה במועצה הקודמת חמישה מנדטים והחיבור איתה הביא לרוב אוטומטי. אולם בבחירות הנוכחיות איבדה ש"ס מנדט אחד ואילו רשימתו של ששון איבדה שליש מכוחה כאשר ירדה מתשעה מנדטים לשישה. לפיכך, הסכם עם ש"ס בלבד לא יספיק להרכבת קואליציה ויהיה צורך בשותפות נוספות, דבר אשר עלול לשחק לרעתו של ראש העיר במשא ומתן להרכבת הקואליציה העירונית.

מלבד ש"ס, שני השחקנים הגדולים במועצה הם שי קינן ומורן ישראל אשר סיעותיהם קיבלו ארבעה מנדטים כל אחת. לפיכך, שילוב של שניהם יכול ליצור קואליציה גדולה ויציבה. האם כך יהיה?

"אנחנו נהיה איפה שנחשוב שנוכל לעשות למען הציבור הכי טוב. זה לא השתנה וכך גם יהיה הפעם", מסר מורן ישראל. קינן מצידו, אשר בחלק מן התקופה של המועצה הקודמת כיהן כסגן ראש העיר, לא ממהר לספק תשובה חד משמעית ומשאיר את העניין מעורפל.  "אין פה עניין של רוצים או לא רוצים לשבת בקואליציה. יש פה עניין של יכולת להשפיע. אני לא באתי בשביל משכורת של סגן ראש עיר עם כל הכבוד. אם יוצע לי תפקיד שבאמצעותו אוכל להשפיע לטובה על איכות חיי תושבי חולון, אני אשקול זאת", הוא אומר.

קינן היה המועמד המוביל מול ששון לאורך מסע הבחירות ואף הוערכו עבורו סיכויים טובים לגרוף את רוב הקולות במידה שיהיה סיבוב שני. ששון זכה לבסוף ל-41.2% מקולות הבוחרים בסיבוב הראשון ובכך קיום הסיבוב השני ירד מן הפרק. בבחירות אלו קינן נתפש בעיני רבים כאלטרנטיבה הראשונה לששון, ישיבה באופוזיציה עלולה לחזק את התדמית הזו עד לבחירות הבאות. יחד עם זאת, דברים רבים עלולים להשתנות עד שנת 2023 ולא מן הנמנע כי קינן וגם יריבים אחרים של ששון יצטרפו לקואליציה במהלך המועצה ה-18.

מורן ישראל, אשר מכהן חמש שנים כחבר מועצה דרך סיעתו "צעירים חולון" שהוקמה כבר לפני עשור, גרף הצלחה רבה בבחירות האחרונות לאחר שרשימתו הכפילה את כוחה משני מנדטים לארבעה. ישראל רואה עצמו כנציגה של האוכלוסיה הצעירה בחולון. בקדנציה האחרונה הוא היה מהמתנגדים לחוק המרכולים החדש שהעניק לשר הפנים אריה דרעי (ש"ס) סמכות שלא לאשר חוקי עזר עירונים שמאפשרים פתיחת חנויות בשבת, כמו זה שעבר במועצת חולון. בתגובה הגישה העירייה עתירה לבג"ץ ומאז העניין עומד שם כשהדיון הקרוב צפוי להתקיים בחודש פברואר. מס' 2 בסיעתו של ישראל, שי בר, בעל עשייה רבה בעיר בתחום התחבורה לצעירים כאשר הביא לחולון את פרויקט"'שבוס" של קווי שירות קהילתיים בימי שבת. השאלה הנשאלת היא האם ישראל וסיעתו יוכלו לשבת בקואליציה יחד עם ש"ס מבלי להתפשר על פסיק ממה שהתחייבו לציבור הבוחרים שלהם.



קיימות השערות כי ייתכן שתקום קואליציה של ששון עם ש"ס ביחד עם הסיעות של עזרא סיטון (שני מנדטים), אילן גזית וד"ר קרן גונן (עם מנדט כל אחד) ובכך לקבל את הרוב הנדרש של 14 מושבים במועצה. ד"ר גונן שוללת בתוקף ישיבה בקואליציה: "אני לא רואה עצמי יושבת עם מוטי ששון. אני לא פוליטיקאית ולא משחקת משחקים של פוליטיקאים. אני הולכת לעשות את מה שאמרתי לבוחרים שלי. אני לא הולכת להיות בובה של ששון. אני מתכוונת להיות אופוזיציה לוחמת".

מיקאל בוזגלו, אשר הקמפיין שלו במרוץ לראשות העיר התאפיין בקו תקיף וביקורתי כלפי ראש העיר המכהן, ולבסוף הגיע למקום הרביעי במרוץ לראשות העיר עם שני מושבים במועצה, לא שולל אפשרות לשבת בקואליציה "אם ראש העירייה הנבחר מר מוטי ששון יאמץ את המצע שלנו ויישם אותו, מובן שנשקול בחיוב את הפנייה", אמר בראיון ל"השקמה חולון" לפני שבוע. עזרא סיטון מסר כי "כרגע אני מבקש לא להתייחס לדברים האלה. אנחנו כרגע אחרי בחירות. כשיהיה לי מה להגיד, אני אגיד".

במועצה החולפת כיהנו מעל חמישה סגני ראש עיר, כולל אחד בשכר, כחלק מן ההסכמים הקואליציוניים. מינוי של חברי מועצה לתפקידי סגנים כחלק מן ההסכמים הקואליציוניים מתקיים במועצות מקומיות רבות. ראשי הרשויות חפצים בדרך כלל בהקמת קואליציה רחבה ככל שניתן על מנת להימנע ממאבקים פנימיים בתוך המועצה לסנדל את הניהול התקין של העיר. לעתים, גיבוש קואליציה רחבה מחייב את ראש הרשות להיענות לדרישותיהן של המפלגות השונות שעלולות להביא להתחייבויות שלא על פי מנהל תקים ובכך ליצור שחיתויות. ככל שהמועצה מורכבת ממספר רב יותר של סיעות, כך הסיכוי של ראש המועצה להיכנע לסחטנות עולה. ומה יהיה בחולון?  נמשיך לעקוב.

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר