מטוס ממריא מנתב"ג
מטוס ממריא מנתב"ג. אילוסטרציה

מוטי ששון: "נתב"ג הוא פח הזבל הלילי של אירופה על חשבון תושבי המרכז"

16 רשויות ומועצות מקומיות ביישובים סביב נתב"ג, ביניהן חולון, עתרו לבג"ץ כנגד שר התחבורה, השר לאיכות הסביבה ורשות התעופה האזרחית, לקביעת מגבלות רעש לנחיתות בנתב"ג

פורסם בתאריך: 27.3.19 10:06

עיריית חולון, עיריית ראשון לציון, עיריית תל אביב ועוד 13 רשויות ומועצות מקומיות ביישובים סביב נתב"ג עתרו לבג"ץ כנגד שר התחבורה, השר לאיכות הסביבה ורשות התעופה האזרחית, כדי שיקבעו מגבלות רעש למטוסים הנוחתים בנתב"ג, ובלילה במיוחד.

16 רשויות ומועצות מקומיות, ביניהן עיריית חולון, ביישובים סביב נתב"ג, המונים כמיליון וחצי איש, הגישו עתירה לבג"ץ כנגד שר התחבורה, השר לאיכות הסביבה ורשות התעופה האזרחית, על מנת שיקבעו מגבלות רעש לנחיתת מטוסים בנתב"ג בכלל, ובלילה בפרט, כפי שהם מחויבים בחוק. כיום אין כל מגבלה לרעש מטוסים בנחיתה בנתב"ג. חשוב לציין כי היישובים הסובלים מרעש המטוסים הנוחתים מצויים בכל המעגל סביב נתב"ג, שכן הנחיתות, להבדיל מההמראות, מתבצעות מכל הכיוונים ולא רק לכיוון מערב.

בעתירה רחבת היקף וחסרת תקדים, לה חברו לראשונה כל היישובים סביב נתב"ג, החל מתל אביב וכלה בקיבוץ עינת מבקשים כמיליון וחצי תושבים ששר התחבורה ימלא אחר חובתו בחוק הטיס ויקבע מגבלות רעש למטוסים הנוחתים בנתב"ג.

מסתבר, באופן מפתיע, כי שר התחבורה, למרות שביקש לעצמו והפקיע את חובת קביעת מגבלות הרעש לנחיתה מהשר לאיכות הסביבה כבר בשנת 2011, כלל לא ממלא מאז אחרי הוראת החוק, אותה ביקש הוא אישית כאמור לעצמו. הוא הבהיר כי אינו עושה זאת, לדבריו, "באופן עקרוני".

לחלופין מתבקש בג"ץ, היה ושר התחבורה יסרב למלא את חובתו, להורות על החזרת ה"מנדט" החוקי לקביעת הרעש המותר לידי השר לאיכות הסביבה, כפי שהיה קודם.

עוד עולה ומסתבר מן העתירה, במפתיע ובניגוד לדעה הרווחת, כי רעש המטוסים הנגרם בנחיתה עולה לעתים על זה הנגרם בהמראה, וזאת היות ובשעת הנחיתה המטוס טס נמוך מאד כשכל אמצעי העצירה פתוחים, מה שמייצר רעש רב.



בנוסף, להבדיל מההמראות אשר נפסקות בין 01:40 ל-05:00 בבוקר (מה שקרוי 'עוצר לילה'), הנחיתות  בנתב"ג מותרות 24/7 364 ימים בשנה, וזאת בניגוד למקובל בעולם המערבי, שם בדרך כלל מתקיים עוצר גם בהמראות וגם בנחיתות. האפשרות לנחות בנתב"ג בכל שעות הלילה הביאה בשנים האחרונות את החברות האירופאיות לתכנן את לוח הטיסות שלהן, כך שב"זמן המת" (בלילה) יטוסו לנתב"ג במקום לשלם דמי "חניית לילה" באירופה, מה שהביא לתדירות נחיתות בנתב"ג בלילה העולה לעתים על זו שביום. מוטי ששון ראש עיריית חולון התייחס בנושא לאחרונה ואמר כי "נתב"ג הפך להיות פח הזבל הלילי של אירופה על חשבון תושבי מרכז הארץ".

עוד מובהר בעתירה כי גם אם ריבוי הנחיתות בלא כל מגבלה של שעות ורעש אכן מביא להוזלת מחירים, צריך בכל זאת להביא לידי איזון מבחינת האינטרס הציבורי, את הרווח הכלכלי למדינה ולרשות שדות התעופה בפרט, למול מתן האפשרות לשינה סבירה לכמיליון וחצי התושבים החיים בסמיכות לנתב"ג.

העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין אבנר (נרי) ירקוני, חן עמידור, גל כהן ופרופ' רן גלעדי. היא נתמכת אף בחוות דעת מקצועית של ד"ר אסנת ארנון, אקוסטיקאית בכירה בישראל, המתמחה בנושא, תוך הבאת דוגמאות מן העולם הרחב.

לכתב העתירה המלא – ליחצו כאן

עוד באותו נושא:

עיריית חולון עתרה לבג"ץ: דורשים חלק מחלוקת ההכנסות מנתב"ג

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר