צילום: Tero Vesalainen / shutterstock.com
צילום: Tero Vesalainen / shutterstock.com

ד"ר אלעד לאור: "המחסור בחיסונים הביא לעלייה בשיעור התמותה משפעת"

החורף בעיצומו, וכך גם מחלת השפעת, שהפכה השנה לבעיה לאומית. חולים רבים מאושפזים במסדרונות בתי החולים וחלקם אף נפטרים ממנה. דוקטור אלעד לאור אומר כי "עיכובים שונים בתהליך קבלת החיסון גרמו לכך שנוצר חוסר של ממש בכל המדינה"

פורסם בתאריך: 23.1.20 18:28

חושבים שהחורף השנה קשה יותר, קר וגשום יותר? כנראה שאתם צודקים. עם כל הכבוד לגשמי הברכה שממלאים את הכנרת, חשוב להסתכל על הצד הפחות יפה של עונת החורף. כבר בחודש נובמבר התחיל להיווצר מחסור בחיסונים נגד מחלת השפעת – אותה מחלה שעליה מדברים רבות בתקשורת. זו שמלווה בחום גבוה, צינון ובעיקר תשישות וחוסר כוח.

אין מדובר במחלה חדשה – השפעת קיימת משחר ההיסטוריה וגרמה למוות של מיליוני אנשים. לדוגמה: "השפעת הספרדית" שהייתה בשנים 1919-1918 גרמה למותם של בין 50 ל־100 מיליון בני אדם, אך עם זאת, היום מתים הרבה פחות אנשים משפעת. עדיין, יש תמותה כתוצאה מהמחלה.

רופא במרכז גריאטרי, אומר כי "בכל שנה מתים כמה עשרות בני אדם בישראל משפעת. בד"כ מדובר באנשים עם מחלות כרוניות, אך לעיתים מתים גם אנשים בריאים ללא מחלות רקע. בעולם מתים מאות אלפים בשל סיבוכי שפעת בכל שנה".

ד"ר אלעד לאור | צילום: יח"צ

ד"ר אלעד לאור | צילום: יח"צ

על פי הדיווחים של ארגון הבריאות העולמי, בכל שנה מתים בגלל מחלת השפעת בין 290 אלף ל־650 אלף בני אדם, וכ־3 מיליון עד 5 מיליון אנשים סובלים מסיבוכי המחלה. "אצלנו בישראל, העיכוב בהתחסנות של האוכלוסייה וההתחזקות של זני השפעת, הביאו לכך שיותר אנשים מאושפזים בגלל סיבוכי המחלה. כרגע יש פחות אנשים שמתו כתוצאה ממחלת השפעת ביחס לשנים הקודמות, אולם יש לזכור שאנחנו עדיין בתחילת החורף, ולכן הצפי הוא שעד סוף החורף מספר האנשים שנפטרו כתוצאה משפעת יהיה גבוה יותר ביחס לשנים הקודמות", מחדד ד"ר אלעד לאור.

מדוע חשוב להתחסן בכל שנה נגד השפעת?

"ברוב המקרים של מחלת השפעת, המחלה חולפת לאחר מספר ימים. לעומת זאת, קיימים מקרים בהם מחלת השפעת יכולה לגרום לסיבוכים מסכני חיים עקב קריסת המערכות של הגוף. הסיבוך העיקרי בשפעת הוא דלקת ריאות שדורשת טיפול אנטיביוטי. בנוסף לכך, סיבוכים נוספים כוללים דלקת שרירים בגוף, דלקת בשריר הלב ואפילו זיהום במוח".

"מחלת השפעת יכולה לגרום גם לתסמונת בשם 'גיליאן ברה' שמתאפיינת בשיתוק של חלקים בגוף. במקרים אחרים, מחלת השפעת עלולה להחמיר מחלות קיימות כמו אסטמה, מחלת ריאות כרונית ואי ספיקת לב", מציג דוקטור לאור.

הוא אומר שאוכלוסיות בסיכון חייבות להתחסן, מוקדם ככל הניתן. ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ לילדים החל מגיל חצי שנה ועד גיל 5 להתחסן, כמו גם נשים בהריון, מבוגרים מעל 65,  אנשים עם מחלות כרוניות (כמו מחלת לב, כליות או הפרעות נויורולוגיות), אנשים מדוכאי חיסון או לאחר טיפולי כימותרפיה, צוותים רפואיים ודיירים הגרים בבתי אבות. במקרים מסוימים, גם אנשים בריאים לחלוטין עלולים ללקות בסיבוכים מסכני חיים ולכן חשוב גם להם להתחסן.

"מדי שנה הנגיף משנה את המטען הגנטי שלו, ולכן בכל שנה צריך להתחסן נגדה מחדש. כלומר –  גם אם קיבלת את החיסון שנה שעברה, עליך להתחסן שוב כיוון שקיים סיכוי שהחיסון הישן אינו יעיל כנגד הנגיף. כך למשל, אצל אנשים בריאים הצעירים מגיל 65, החיסון יעיל בשיעור של כ–70%–90%, ויעילות החיסון בקרב מבוגרים יותר היא כ–50%–60%", הוא אומר.

כדאי לדעת שגם אם אדם מחוסן חולה בשפעת, הוא יחלה במחלה קלה יותר עם תסמינים פחות משמעותיים. לכן, חשוב להתחסן גם אם אתם לא חוששים מהסיבוכים מסכני החיים של המחלה. החיסון יכול למנוע או להקל מחלה שיכולה לגרום לכם סבל וכאב במשך מספר ימים.

 למה נוצר מחסור חמור בחיסונים על אף הקריאות להתחסן?

"החיסון משתנה כל שנה והוא מופק ממספר זנים של נגיף השפעת, הצפויים להיות שכיחים בעונה הקרובה לפי ארגון הבריאות העולמי. תחילת ההתחסנות נדחה השנה בחודש, בשל עיכוב באישור תרכיב החיסון על ידי ארגון הבריאות העולמי, ובשל כך בייצורו והגעתו לישראל. לאחר מכן, התפרסמו בכלי התקשורת מספר מקרים של מוות כתוצאה מהשפעת, והתעוררו בהלה וביקוש חריג לחיסונים. מכיוון שמספר החיסונים שהוזמנו השנה דומה למספר החיסונים שניתנו בשנה שעברה, נוצר מחסור בחיסונים בגלל הביקוש המוגבר", מסביר ד"ר אלעד לאור.

 


כתבה שיווקית


 

אין במידע כל עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם רופא 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר