הרצאה שבוע בריאות ליאור קץ

"גם למחקרים יש להתייחס בעירבון מוגבל": על מיתוסים וטרנדים בתעשיית הדיאטות

במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל התקיימה הרצאה המרתקת: כיצד ניתן להבחין בין עובדות לבין מידע שגוי בתחום התזונה. הערב: אילו נזקים נגרמים לילדים בעקבות החשיפה למסכים?

פורסם בתאריך: 20.11.19 11:29

האם הרשת מאכילה אותנו במידע שגוי על תזונה? ואיך ניתן לזהות בין אמת למיתוסים בעידן הדיגיטלי? כל אלה ועוד נדונו אמש (שלישי) בהרצאתה של ליאור קץ, דיאטנית קלינית בשירותי בריאות כללית במחוז תל אביב.

בהרצאתה התייחסה קץ לכמה מן המיתוסים שהתפתחו סביב תעשיית הדיאטות, בעקבות ריבוי המידע שמציף את הרשת, וכיצד ניתן לסנן ולזהות בין עובדות לבין טעויות.



ההרצאה התקיימה במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל, יוזמה משותפת של רשת שוקן ושירותי בריאות כללית. בשבוע הבריאות שנפתח ביום ראשון ויימשך עד יום חמישי, מתקיימות מגוון הרצאות בכל רחבי הארץ וגם כאן, בחולון, של מיטב המומחים בנושאים הנוגעים לכל תחומי החיים המושפעים מהעידן הדיגיטלי.

לפרטים נוספים על מועדי ההרצאות ומיקומן ולהרשמה חינם, לחצו כאן.

גם הערב תתקיים הרצאה מיוחדת שתעסוק בווטסאפ המשפחתי: כיצד החשיפה למסכים משפיעה על הקשר המשפחתי, ומחר תתקיים הרצאה שתעסוק בהפרעת קשב בעידן הדיגיטלי – האם ריבוי המסכים גורם להגברת התופעה?

בהרצאה אמש שעסקה באחד הנושאים הבוערים ביותר בשנים האחרונות: המיתוסים על הדיאטות, דיברה קץ על המידע הסותר והלא מדויק שמופץ ברשת, וכולל לא פעם מיתוסים וטרנדים, שיכולים לסחוף אחריהם לא מעט אנשים, ובפועל עשויים להיות בעייתיים.

קץ מנתה כמה דוגמאות לכך, בהן הימנעות מאכילה החל מהשעה שבע בערב, שילוב סופר-פוד (מזון על) בתזונה, ויתור על מזון המכיל גלוטן וסוכר, הפרדת חלבונים ופחמימות, איסור על שתייה בזמן האוכל, או לחילופין המלצה להרבות בשתייה.

דוגמא נוספת שהביאה קץ היא הישענות על מידע שמופץ בפוסטים או בכתבות אבל לא נתמך במחקרים אמפיריים.  קץ הדגישה כי יש לברר מי עומד מאחורי כתיבת המאמר וגם לנסות לברר האם מדובר באיש מקצוע או באדם מן השורה אשר עבר דיאטה.

לפרטים נוספים על מועדי ההרצאות ומיקומן ולהרשמה חינם, לחצו כאן.

קץ ציינה שגם בכתבות שנכתבו על ידי כתבי בריאות, יש לשים לב אם המידע שיש בהן מצוטט מתוך מחקרים רפואיים. "כשקוראים כתבה, יש לבדוק קודם כל מי כתב אותה. יש שטף של מידע ברשתות החברתיות ולא כל כותב הוא איש מקצוע", הסבירה קץ.

"ואיך ניתן לזהות אם המקור הוא מהימן? אם מדובר באיש מקצוע, הדבר יצוין במאמר. אם מדובר בכתב יש לצפות שיצטט מחקר של איש מקצוע. אם לא מצטטים אז כדאי לקחת את זה בערבון מוגבל."

בהמשך מנתה קץ דוגמאות למיתוסים אשר נוצרו בעקבות שטף המידע הלא אמין. כך למשל התפתח מיתוס סביב נושא החומציות בגוף שנובעת ממאכלים מסוימים – אך במציאות הגוף מאזן את רמת החומציות. "אם אנחנו מדברים על חומציות, לגוף שלנו יש נטייה לאיזון. אם הוא יהיה חומצי מדי יהיה מאוד מסוכן כך שזה לא משנה אם נאכל משהו חומצי יותר כיוון שהכול מתעכל יחד."

קץ הוסיפה כי גם את המחקרים הרבים שמתפרסמים יש לקחת בעירבון מוגבל. "כשרואים מחקר שהתבצע על עשרות נסיינים, זה לא מספיק כדי להסיק מסקנות על כלל האוכלוסייה." קבעה.

לפרטים נוספים על מועדי ההרצאות ומיקומן ולהרשמה חינם, לחצו כאן.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר