צילום אילוסטרציה: svershinsky/ shutterstock
צילום אילוסטרציה: svershinsky/ shutterstock

נער מחולון תובע את המשטרה על רקע גזעני

בתביעה שהגישה האגודה לזכויות האזרח נטען כי השוטרים נטפלו אל הנער אך ורק בגלל צבע עורו | המשטרה: "הטענות נבחנו ביסודיות ונמצא כי הן אינן מוצדקות"

פורסם בתאריך: 29.4.19 15:32

קטין בן 16, בן לעדה האתיופית מחולון, תובע את משטרת ישראל על סך 50 אלף שקל על עיכוב, תחקור וחיפוש גופני משפיל שבוצעו בידי שלושה שוטרים, לטענתו. בכתב התביעה נטען כי בכל האירועים השוטרים נטפלו אל הנער אך ורק בגלל צבע עורו. התביעה הוגשה לבית המשפט השלום בתל אביב באמצעות עורכי הדין של האגודה לזכויות האזרח.

על פי כתב התביעה, באחד האירועים אשר התרחש בשנה שעברה, בזמן שצעד לכיוון חדר הכושר, עוכב הנער על ידי אדם שהציג עצמו כשוטר נוער סמוי. במהלך העיכוב השוטר ביקש מהנער להתלוות אליו אל בניין סמוך על מנת להימנע מאי נעימות ושם ביצע חיפוש בחפציו ובבגדיו. "בלית ברירה, התובע הלך בעקבותיו לבניין הסמוך ושם השוטר הורה לתובע לרוקן את כיסיו ולהוציא את כל מה שיש לו בתיק. השוטר חיפש בחפציו של התובע ומצא מגבת, בגדים להחלפה, בקבוק מים. לאחר מכן ביצע השוטר חיפוש על גופו של התובע ומישש אותו לכל אורך גופו. השוטר אף פתח את בקבוק המים של התובע ובחן את תכולתו", נכתב בכתב התביעה.

האירוע כולו התרחש לאורך 20 דקות שבסיומן המשיך הנער אל חדר הכושר אך סיפר כי לא הצליח להתאמן בעקבות החוויה שעבר. "תקשיבו, הלכתי לחדר כושר, אז עברתי באיזה שביל, עוצר אותי שוטר נוער, אומר לי, בן כמה אתה, איפה אתה לומד. אמרתי לו. הוא פתח לי את התיק והתחיל לחקור אותי – בושה של שוטרים", סימס לאחר מכן למשפחתו. באותו הערב הגיש אחיו הגדול תלונה על האירוע בדף הפייסבוק של משטרת ישראל. על פי הנטען בתביעה, לאחר אירוע זה, פיתח הנער חרדות שמא יעבור שוב חוויה דומה, החל לשנות את מסלולי ההליכה שלו ונמנע מלצאת מביתו בשעות החשיכה.



כמו כן מציינת התביעה כי בחודש ינואר האחרון המתין הנער בשעת אחר צהריים מתחת לבניין של חברו, אשר קבע ללכת איתו ועם עוד מספר חברים אל ספריית המדיטק על מנת להכין עבודה ללימודים. בזמן שהמתין בפתח הבניין, עברה ברחוב ניידת משטרה והשוטרים בה הביטו בו. הנער נבהל והתקשר מיד אל חברו בבקשה שיזדרז לרדת למטה. בתוך כך פנה אל הנער אחד השוטרים וביקש ממנו לנתק את הטלפון ולאחר מכן החל לתחקר אותו ולשאול אותו מה מעשיו בשכונה. תוך כדי שהחל הנער להשיב לשוטרים על שאלותיהם, ירדו חבריו לכניסת הבניין והסבירו לשוטרים כי הוא בסך הכל המתין להם. לאחר שאחד החברים הציג לשוטרים תעודה מזהה והראה להם כי הוא מתגורר בבניין, הם הניחו לנער ושחררו אותו. גם לאחר אירוע זה הגיש אחיו הגדול של הנער תלונה בדף הפייסבוק של המשטרה.

על פי טענת התביעה, המשטרה התנהלה ברשלנות והתנהלה באי חוקיות כאשר החיפוש, התחקור והעיכוב של התובע בוצעו בניגוד לדין, ללא כל עילה חוקית. כמו כן נטען כי נעשה שימוש בפרופיילינג פסול כלפי הנער. "חומרתה של רשלנות הנתבעת במקרה זה מתעצמת נוכח היטפלותם של השוטרים לנתבע אך ורק בשל צבע עורו ובשל האופן שבו התייחסו אליו בגסות וכוחנות וכמי שאינו שייך למקום ולא אמור להימצא באזור נוכח מראהו. מספר עובדות מעידות על קיומו של תיוג גזעי בעת הפעלת סמכויות העיכוב, התחקור והחיפוש על ידי השוטרים כלפי התובע", נכתב בכתב התביעה.

לטענתו של הנער, ההתעמרות של השוטרים כלפיו ביזתה אותו, פגעה בכבודו והסבה לו עוגמת נפש אשר הביאה לחרדות וצלקת נפשית. "התנהלותו הפכה הססנית הרבה יותר, הוא נמנע מיוזמה ומשתדל שלא להתבלט. שינויים אלה בהתנהגותו צפויים להשפיע על עתידו החברתי, המקצועי והכלכלי",  צוין בתביעה.

כעת דורש הנער לקבל פיצוי בסך של 50 אלף שקל על כל האירועים שעבר. "מן הראוי להחמיר בפסיקת הפיצויים במקרה זה מטעמים הרתעתיים. זאת משום שלא מדובר במקרה ייחודי ויוצא דופן אלא בתופעה מתמשכת של שיטור יתר ופרופיילינג כלפי האוכלוסיה האתיופית וכלפי אוכלוסיות מיעוט נוספות, ונוכח השאננות והרשלנות של המשטרה בטיפול בתופעה חמורה זו", נאמר בתביעה.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "ככל שהוגשה תביעה בבית המשפט, יתבררו הטענות במסגרת ההליך המשפטי. למעלה מן הצורך נציין, שהטענות נבחנו ביסודיות במסגרת תלונות ציבור שהוגשו ונמצא כי הן אינן מוצדקות וכי ניסיון להיפגש עם בני המשפחה סורב".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

תגובה אחת
  1. גל

    יופי של טרמפ כל דבר גזענות המכוונים עצמם לפיצוי
    על גזענות
    במשטרת ישראל לא קיים מי אתיופי או כל עידה אחרת ויותר לשוטר לחשוד אם יש ספק אז משחררים מה לא בסדר כל פעם שקורה מקרה עם אתיופי אין דבר אחר "גזענות" קשה להבין הפיצו כספי אתם תהנו את עצמכם
    חבל שאתם מרגישים כך להפיל תיק על שוטר שנמצא את תפקידו
    ואם השוטר יפוטר ירגיע אתכם ?
    יפה אם תחשבו אחרת ולא על רקע גזענות זה לא נכון לחשוב כך

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר