"דרך הביטחון" בחולון (צילום: אורן שטרנבג)

ממלחמת העצמאות ועד היום: מה אתם יודעים על "דרך הביטחון" הסודית בחולון?

בדרום העיר עובר לו כביש ישן ונטוש שנחשב לחצר האחורית שלה, אבל יש לו סיפור היסטורי מרתק

פורסם בתאריך: 2.8.19 09:47

הגנה על היישוב העברי

"דרך הביטחון" נסללה במהלך מלחמת העצמאות. כבר בפרוץ המלחמה חסמו ערביי אבו כביר את התנועה לתחבורה יהודית, וכך גם ביישובים יאזור ובית דג'אן אשר ישבו על כביש יפו-רמלה. הצורך בדרך חלופית ובטוחה עבור האוכלוסייה היהודית הלך וגבר. 



בימים שלאחר מכן החלה להיסלל במהירות דרך עפר בין שכונת עזרא שבדרום תל אביב ושער מקווה ישראל. בהמשך הורחבה הדרך אל תוך שכונת אגרובנק בחולון, חולות חוסמסה, שכונת מולדת ואף לראשון לציון, והדרך, שסלילתה הושמה בינואר 1948, שימשה את השיירות הבטוחות לירושלים. 

"דרך הביטחון" הסודית בחולון (צילום: אורן שטרנבג)

שומרי הדרך

בשל הסביבה העוינת אשר הקיפה את הדרך נדרש כוח חזק שיאבטח אותה. בשלב ראשון הוטלה משימת האבטחה על כוח של ארגון הפלמ"ח. מחודש פברואר 1948 ניהלה את אבטחת הדרך פלוגה של חטיבת גבעתי שפעלה בשכונת מולדת. מדי לילה ערכו כוחות האבטחה מארבים, ולמחרת בבוקר קיימו סיורים לחיפוש מוקשים.  

חביות לצד הדרך

לאורכה של "דרך הביטחון" מדרום לגבעת חולון נוכל להבחין בשוליה בשורה של חביות חלודות ומתפוררות. חביות אלה לא מוקמו שם במקרה – בזמן המנדט הבריטי, בתקופה שרוב רובם של שטחי העיר היו למעשה חולות נודדים, היתה הדרך נקברת תחתם מדי יום ביומו, דבר אשר הציב אתגר לא פשוט. 

היוזמה לא איחרה לבוא, ובצדי הדרך הוצבו חביות אשר נמצא כי הן חוסמות את החולות הנודדים מלקבור את הדרך הצרה. לימים, קטע זה של "דרך הביטחון" זכה לשם "דרך החביות". גם היום, שנים רבות אחרי שהדרך יצאה משימוש, עדיין ניתן להבחין בשורת החביות הממוקמת במקום. לפני כמה שנים הקימה עיריית חולון פינת ישיבה במקום.

עצי אקליפטוס

בחלקים של הדרך נשתלו עצי אקליפטוס, ככל הנראה על מנת לשמש הסוואה. חלק מן החורשה נשמר עד היום ונמצא בתוך שטח גן הסיפור "המפוזר מכפר אז"ר" בשכונת קריית איילון.

גן סיפור 

במרוצות השנים נזנחה "דרך הביטחון" ונותרה בדרומה של העיר, רחוק מעיניהם של התושבים. חלקים ממנה שימשו את המשאיות שעשו את דרכן אל בית המטבחיים אשר פעל בדרום חולון עד לפני שנים אחדות, כמו גם את תושבי גבעת חולון ואזור מולדת. 

שאר חלקי הדרך נהרסו ככל שנבנו עוד ועוד שכונות חדשות בעיר, אך קטע קטן באורך עשרות מטרים בכל זאת השתמר בתוך שכונות קריית איילון, ומסביבו קם לו גן סיפור בשם "דרך הביטחון" אשר מספר את הסיפור מאחורי הקמתה של הדרך באמצעות פסלים המדמים את כלי הרכב אשר נסעו עליה.

"דרך הביטחון" הסודית בחולון (צילום: אורן שטרנבג)

זיכרון ושימור

עם סיום מלחמת העצמאות נפסק השימוש ב"דרך הביטחון". בשנים שלאחר מכן נהרס רוב תווי הדרך המקורית, ועליו נבנו בתים ורחובות חדשים. קטע קצר מן הדרך שרד והשתמר עד היום בצורתו המקורית והוא ממוקם בחולות מולדת. קטע זה של "דרך הביטחון", המיועד לשימור, עתיד להיכלל בתוך שטח פארק החולות של חולון.

 

תגובות

תגובה אחת
  1. יוסף מלכי

    שימור דרך הביטחון ללא שימור שכונת גבעת חולון זהו פשע היסטורי
    גבעת חולון היא השכונה שממוקמת בסוף רח דוד אלעזר הוקמה בשנת 1936 והיתה מחנה בריטי (מחנה 88) נקודה גבוהה ושלטת מדרום שולטת על החולות הנודדים עד ראשון לציון , נס ציונה, במזרח בית דגן דרך ירושלים בואכה רמלה, נתב"ג, שוהם ,פת , צפונה ,יאזור, תא, מערבה יפו בת ים ועד היום רואים מגבעת חולון את הים התיכון בגלל הגובה 138 מטר מעל פני הים.
    שכונת גבעת חולון יושבה בחלוצים והיתה גבול דרומי לעיר הצעירה חולון, תושביה שמרו על המקום משבט בדואי ששכן במקום עד תחילת שנות השיבעים ופונה דרומה ופזורה, בשכונה זו, שמונה עד היום, 12 בתים
    דו מישפחתיים, גרו בעלי מלאכה שונים בשנותיה הראשונות של חולון, בשכונה זו גרים דור שני ושלישי של החלוצים מקימי העיר
    לפני שנתיים החליטה העירייה לפנות את השכונה
    ולהרוס את השכונה ההיסטורית דבר תמואה מאוד
    פינוי השכומה שהייתה תחנה בדרך הביטחון
    ששימשה לריענון תידלוק שמירה לעןברים ברדך נביטחןן לשחרות המשורינים בדר2ם מתא לקיבוץ חולדה ןמישם לירושלים הנצורה , החסטוריה לאןמיץ נחשכחת…
    חבל…
    ראש עיר אטום…

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר