זכויות לעובדים. תמונה ממאגר Shutterstock

מעבדות לחירות: כל מה שרציתם לדעת על זכויות עובדים בחג הפסח

מה צריך המעסיק לדעת על זכויות העובדים בחג הפסח ואיך החג משפיע על ימי ושעות העבודה? כל השאלות וכל התשובות

פורסם בתאריך: 21.4.19 11:00

מה צריך המעסיק לדעת על זכויות העובדים בחג הפסח ואיך החג משפיע על ימי ושעות העבודה?

כמה ימי חג זכאי עובד לקבל בעבור חג הפסח?

העובד זכאי לתשלום בעבור יומיים חג: חג ראשון וחג שביעי של פסח. השנה, חג ראשון של פסח חל ביום שבת (20.4.19). בהתאם לצו ההרחבה, עובד לא יהיה זכאי לימי חג החלים בשבת.

מי זכאי לתשלום בעבור חג הפסח?

עובד חודשי מקבל את שכרו החודשי הרגיל בלי ששכרו ייפגע מההיעדרות עקב החג. במילים אחרות:  עובד חודשי לא יהיה זכאי לתשלום נפרד עבור ימי חג אך גם לא תפחת הכנסתו בשל החג. ימים אלו ישולמו לו כאילו עבד בהם.

עובד שאינו חודשי יהיה זכאי לתשלום במידה ומתקיימים שני תנאים מצטברים: הראשון, לעובד ותק של לפחות שלושה חודשי עבודה אצל המעסיק. השני – העובד לא נעדר מהעבודה יום לפני החג ויום אחרי החג או העובד נעדר, אך היה זה בהסכמת המעביד (עובד במשמרות שלא שובץ למשמרות יום לפני ואחרי החג, רואים זאת כאילו נעדר בהסכמת המעסיק). פסיקה ארצית קבעה כי אין זכאות לדמי חגים על חג שיוצא ביום הפנוי מעבודה של העובד.

רואה חשבון גיא ופנר. זכויות עובדים

האם מותר להעסיק עובדים בחג?

עובד רשאי לסרב לעבוד בחג מבלי לציין את סיבת הסירוב וללא קשר להיותו דתי המקיים מצוות. על העובד להודיע על סירובו למעסיק שלושה ימים לפחות מהיום שבו התבקש לעבוד בחג. זכות הסירוב לעבוד בחג לא חלה על עובד אשר מועסק במקומות עבודה המפורטים בחוק, דוגמת מפעלים או מוסדות המופקדים על ביטחון הציבור; בעבודה הקשורה בביטחון המדינה או בשמירה על בטיחותם ובריאותם של בני אדם; מקומות אירוח כמו בתי מלון; עבודה הקשורה בייצור חשמל והזרמתו.

העסקה בחג דינה כהעסקה בימי המנוחה השבועית, והיא מחייבת פנייה לקבלת היתר ממשרד העבודה והרווחה. זאת, אלא אם מדובר בענף בו קיים היתר כללי המאפשר להעסיק במהלך מנוחה שבועית כגון בתי קפה, מסעדות, בתי מלון ושמירה.

מה אורך יום העבודה בערבי חג?

בהתאם לסעיף 2 לחוק שעות עבודה ומנוחה, תחום יום העבודה בערבי חג הוא  שבע שעות (כמו בימי שישי למי שיום המנוחה השבועית שלו הוא שבת). כל עבודה מעבר לכך, היא עבודה בשעות נוספות. בצווי הרחבה או הסכמים קיבוציים שונים קיימות הוראות נוספות לעניין שעות העבודה שיש לעבוד בערב החג.

האם על התשלום בעבור ערב חג יהיה תשלום בעבור יום מלא?

חוק חופשה שנתית אינו מציין את אורך יום העבודה כרלוונטי בשאלת הניכוי מצבירת ימי החופשה. לכן, עובד שיוצא ליום חופשה, גם אם מדובר ביום עבודה קצר עבורו כיום שישי או כערב חג, הניכוי מהצבירה יהיה ניכוי של יום חופשה אחד מלא.

האם היעדרות בערב חג מזכה עובד בתשלום?

בניגוד ליום חג הפסח עצמו, ערב חג הפסח אינו מוגדר כיום חג על פי החוק. חוק חופשה שנתית קובע כי, בהודעה למעביד של 30 ימים מראש לפחות, עובד רשאי לקחת יום אחד מן החופשה במהלך שנת העבודה שבעדה היא ניתנת בכל מועד שיבחר וכן יום אחד נוסף באחד מהימים המנויים בתוספת, ובתוכם כלולים בין היתר צומות, ערבי חגים, ימי זיכרון וימים נוספים. כשהעובד עומד בתנאים הנדרשים לניצול זכות זו, למעביד אין זכות סירוב. העובד יכול לצאת לחופשה בערב חג הפסח כיום חופשה שנתית, במידה ויודיע על כך למעביד 30 יום מראש.

האם מעסיק רשאי להוציא את העובדים לחופשה שנתית מרוכזת בחול המועד?

הפסיקה פירשה כי המעסיק הוא הקובע והמסדיר את מועד יציאתם של עובדיו לחופשה שנתית. זאת, בתיאום עם העובדים, מתוך הבנה והתחשבות הדדיים, בכפוף למתן הודעה מראש (בחופשה של שבעה ימים ומעלה, תחילת החופשה ייקבע לפחות ארבעה עשר יום מראש) וכאשר לעובדים ישנם מספיק ימי חופשה צבורים. למעביד אין זכות לצבור חסר של ימי חופשה לעובדיו על חשבון העתיד.

האם מגיע לעובד תשלום בעבור ימי חג החלים במהלך חופשתו השנתית?

חג ראשון וחג שני של פסח, אשר נחשבים כימי חג, לא ירדו מימי חופשתו הצבורים של העובד. יתר ימי העבודה ינוכו מימי חופשתו הצבורים.

האם עובד זכאי לתשלום בעבור חג שחל ביום מחלה?

חוקי העבודה בישראל אינם מתייחסים במפורש לשאלה בדבר תשלום לעובד על חג שיוצא על יום מחלתו של העובד. לכן שתי האופציות לתשלום לעובד שחלה במהלך החג הן אפשריות: או לשלם לעובד כאילו מדובר ביום מחלה, או לשלם לעובד דמי חגים.

האם עובד שאינו יהודי זכאי לדמי חגים?

לעובד שאינו יהודי יש זכות לבחור באילו ימי חג ברצונו לשבות ולקבל דמי חגים: בימי החגים היהודים או בימי החגים של עדתו. עובד לא יהודי שבחר את חגי ישראל כחגים שבהם הוא מעוניין לשבות העסקתו בחגי ישראל דינה כדין עובד יהודי שהועסק בחגי ישראל.

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר