סוקולוב-חנקין. צילום: דודו ונצובסקי
סוקולוב-חנקין. צילום: דודו ונצובסקי

האם הרכבת הקלה תציל את העסקים בסוקולוב?

יותר ויותר בעלי עסקים מדווחים על מצוקה. האם תהיה זו דווקא הרכבת הקלה שתציל את האזור?

פורסם בתאריך: 2.7.18 09:35

השנים האחרונות היו קשות במיוחד עבור בעלי העסקים ברחוב סוקולוב בחולון. עסקים ותיקים רבים נסגרים, במקומם נפתחים עסקים חדשים – לא כולם מצליחים לשרוד לאורך זמן.

"בסוקולוב נסגרו לא מעט עסקים בשנה האחרונה", מציין בדאגה סוחר ותיק במקום ומוסיף: "בחלק מהמקומות פתחו חנויות שלא כל כך הולך להן. בכל 40 השנים שאני פועל בסוקולוב, לא היה המצב כל כך גרוע".

מבדיקה שערכנו ברחוב סוקולוב, בקטע שבין רחובות חנקין וקוגל לבדו, לא פחות מעשר חנויות נסגרו ועומדות שוממות. במתחם צמרת לבדו נמצאות כרגע שלוש חנויות ריקות אשר מוצעות להשכרה, ביניהן הגלידריה וגם פינת משחקי הווידיאו המיתולוגית "תוסס". המראה של חנויות ריקות מוכר באזור כולו כשלצידן גם שלטים בודדים המבשרים על פתיחת בתי עסק חדשים.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

"היום ההוצאות הן כל כך גדולות ששכר העבודה של העובדים, מס הכנסה, ביטוח לאומי, מיסי עירייה, השילוט, הכסאות, והכל יחד אוכל לך את כל הרווחים", מסביר סוחר מסוקולוב.

לדברי איילת שחר וגלי שמיר, יו"ריות לה"ב חולון, מצב העסקים ברחוב סוקולוב אינו מזהיר, בלשון המעטה. "לפני מספר חודשים ערכנו סיור ברחוב ועברנו בין בתי העסק על מנת למפות את הצרכים של בעלי העסקים. הסוחרים טענו שמאז פתיחת המרכזים המסחריים והקניון בעיר חלה ירידה משמעותית במכירות, דבר שהביא לפגיעה הן בהכנסות והן מבחינה מורלית.
כמו כן, הצפי להקמת הרכבת הקלה בעוד זמן קצר הוא שהרחיק סוחרים רבים ואלה סגרו. בימים אלה ישנו מספר לא מבוטל של חנויות שעומדות למכירה או להשכרה וכמו שזה נראה היום, אלו יעמדו ריקותת לעוד זמן רב. את הסיור ערכנו ביום שישי, יום שבו המכירות אמורות להיות בשיאן, וההפך הוא שקרה. החנויות נותרו שוממות למשך שעות ואף לקוח לא נכנס אליהן. כאב הלב לראות את הייאוש על פניהם של הסוחרים הוותיקים ברחוב".

הקשיים שאיתם מתמודדים בעלי העסקים הקטנים אינם ייחודיים רק לחולון, אלא שבעיר המצוקה מאוד בולטת וניכרת. הסיבות לגל הסגירות הן רבות ומגוונות, כמעט כולן קשורות לנושא השינויים שעברו על תרבות הצריכה העירונית בעשרים השנים האחרונות ובפרט לקניונים הפזורים סביב ולמרכזי הקניות החדשים.

בשנים הקרובות עתיד אזור התעשיה של חולון להתפתח ולהציע מתחמי קניות ובילוי חדשים שייבנו בו – עוד תחרות לבעלי העסקים. "בעבר היו בחולון 250 חנויות והיום יש 1,500 חנויות. היום אנשים מתפזרים וכל אחד הולך לקנות איפה שנוח לו, בדרך כלל ליד הבית. פעם גם במוצאי שבת כל הרחוב (שבסביבתו פעלו ארבעה בתי קולנוע) היה הומה אדם", מציין סוחר מסוקולוב.

על אף המצוקה הגדולה יש מקום לאופטימיות. בשנה הבאה עתידות להתחיל העבודות לבניית הקו הירוק של הרכבת הקלה אשר יעבור ברחוב סוקולוב ויכלול בו שתי תחנות. לפני מספר חודשים, במסגרת ההכנות לעבודות, נשלחו צווי הפקעה למדרכות הרחוב, דבר אשר הקים קול זעם ומחאה מצד בעלי החנויות בטענה שהדבר יפגע בהם ולכן הצהירו על פתיחה בצעדים משפטיים נגד המהלך. שש השנים הבאות שבהן יתבצעו העבודות לבניית הקו הירוק יהיו קריטיות לגורל העסקים ברחוב.

יש לציין כי בשמונה השנים האחרונות נפתחו מספר ברים ומסעדות לאורך הרחוב אשר חלקם נחלו הצלחה רבה. במשך לא מעט שנים דובר על הפיכת קטעו המרכזי של רחוב סוקולוב למדרחוב, דבר אשר עתיד כלל הנראה להתממש במסגרת מיזם הרכבת הקלה. בערים רבות בעולם, מדרחוב אשר עובר דרכו קו רכבת קלה מהווה מוקד לבילויים. רחוב יפו בירושלים מהווה דוגמה לכך. במשך שש שנים סבלה סביבת הרחוב מן העבודות להקמת קו הרכבת הקלה ועסקים רבים נסגרו עקב כך, אולם כיום מהווה הרחוב מוקד של בילויים במרכז ירושלים. ייתכן כי זהו העתיד הטמון גם לרחוב סוקולוב.

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "עיריית חולון החליטה לקדם תכנית אשר תסדיר את הליך ההתחדשות בלב העיר וזאת לאור חשיבותו האורבנית של רחוב סוקולוב ולאור ההזדמנויות הרבות הטמונות בו ובסביבתו. באמצעות התכנית ניתן יהיה לקדם את חזון תכנית המתאר ח-2030 תוך שדרוג הבינוי, המרחב הציבורי ומערך התנועה והתשתיות. התכנית תאפשר ברחוב פעילות אורבנית תוססת , המאופיינת במרחב ציבורי מזמין ונגיש לאוכלוסיות שונות ורב גילאיות. כשלב ראשון בתכנית, הוחלט על התערבות מידית בכיכר ויצמן, והעבודות לשיפור ולשדרוג התשתיות בכיכר יחלו כבר בחודש אוגוסט הקרוב.

"בהתאם לאסטרטגיה העירונית שקובעת כי המרחב הציבורי תחילה, יש כוונה לשים דגש על פיתוח המרחבים הציבוריים, שטחים פתוחים ומבני ציבור, כמחוללי התחדשות ברמה השכונתית לשם עידוד הקהילתיות ויצירת סדר יום חדש.  לאור זאת, עבודות השיפוץ בכיכר יכללו גם יצירת מקומות שהייה מרובים ומוצלים, מקומות למפגשים קהילתיים ויוסדרו בה אמצעים, שיאפשרו את קיומם של אירועים יזומים.

"בנוסף תשודרג התאורה בכיכר, יתווספו עמדות טעינה ותקשורת ווי פיי לשירות התושבים, ימוקמו פינות משחק, ישיבה ושהייה לכל טווח הגילים ומשתמשי הכיכר. תוואי הרכבת הקלה ("הקו הירוק") יעבור ברח' סוקולוב והקטע שבין שד' קוגל לבין רח' קראוזה יהפוך למדרחוב. לעירייה אין אפשרות חוקית להענקת הנחות בארנונה בגין עבודות".

עוד באותו נושא:

התארגנות בעלי העסקים בסוקולוב לקראת עבודות הרכבת הקלה

"אם לא ישפצו לפני הרכבת הקלה, סוקולוב יהפוך לשכונת רפאים"

מי יציל את סוקולוב? העסקים גוססים והעירייה מפרסמת פוסטרים

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר